Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT
KraaiVP

Roy, le, Chris


Litho uit 1940. Het lijkt me een jonge kauw zittend op de rand van een hekje bij het trapgat. Beeldmaat 23 cm x 29 cm. In een oplage van 29/40. Zuurvrij ingelijst in de authentieke lijst. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Chris le Roy
Deventer 21-03-1884 – Nijmegen 13-05-1969

Christiaan (Chris) le Roy was een Nederlands schilder en lithograaf. Le Roy werd opgeleid aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda en had aanvankelijk een militaire loopbaan. Tijdens zijn tijd als korpscommandant (rond 1919) in Leiden kreeg hij aanwijzingen van de schilder Floris Verster. In 1924 werd Le Roy vanwege reuma afgekeurd als beroepsmilitair. Hij wijdde zich daarna aan het tekenen en het schilderen. De natuur is het hoofdmotief in het werk van Chris le Roy. Zwervend door de wilde natuur vindt hij zijn onderwerpen zoals vogels, bloemen en planten. Le Roy kreeg landelijke bekendheid met zijn tekeningen en litho’s van bloemen, planten en dieren voor de biografische kalenders die vanaf 1924 werden uitgegeven. Hij was lid van Sint Lucas, Arti et Amicitiae en de Pulchri Studio en exposeerde meerdere malen.

Kievit

Roy, le, Chris


Litho van een kievit uit 1929. Een vroege druk, daarna is een vliegende kievit toegevoegd. Beeldmaat 20,5 cm x 15 cm. Nog authentiek ingelijst. In de plaat gedateerd. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Chris le Roy
Deventer 21-03-1884 – Nijmegen 13-05-1969

Christiaan (Chris) le Roy was een Nederlands schilder en lithograaf. Le Roy werd opgeleid aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda en had aanvankelijk een militaire loopbaan. Tijdens zijn tijd als korpscommandant (rond 1919) in Leiden kreeg hij aanwijzingen van de schilder Floris Verster. In 1924 werd Le Roy vanwege reuma afgekeurd als beroepsmilitair. Hij wijdde zich daarna aan het tekenen en het schilderen. De natuur is het hoofdmotief in het werk van Chris le Roy. Zwervend door de wilde natuur vindt hij zijn onderwerpen zoals vogels, bloemen en planten. Le Roy kreeg landelijke bekendheid met zijn tekeningen en litho’s van bloemen, planten en dieren voor de biografische kalenders die vanaf 1924 werden uitgegeven. Hij was lid van Sint Lucas, Arti et Amicitiae en de Pulchri Studio en exposeerde meerdere malen.
Chris le Roy
Deventer 21-03-1884 – Nijmegen 13-05-1969

Christiaan (Chris) le Roy was een Nederlands schilder en lithograaf. Le Roy werd opgeleid aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda en had aanvankelijk een militaire loopbaan. Tijdens zijn tijd als korpscommandant (rond 1919) in Leiden kreeg hij aanwijzingen van de schilder Floris Verster. In 1924 werd Le Roy vanwege reuma afgekeurd als beroepsmilitair. Hij wijdde zich daarna aan het tekenen en het schilderen. De natuur is het hoofdmotief in het werk van Chris le Roy. Zwervend door de wilde natuur vindt hij zijn onderwerpen zoals vogels, bloemen en planten. Le Roy kreeg landelijke bekendheid met zijn tekeningen en litho’s van bloemen, planten en dieren voor de biografische kalenders die vanaf 1924 werden uitgegeven. Hij was lid van Sint Lucas, Arti et Amicitiae en de Pulchri Studio en exposeerde meerdere malen.

LuckerVP 5

Lücker, Eugène


Ets van de Martinitoren in Groningen. Beeldmaat 28,3 cm x 57,7 cm. Ets zit nog authentiek ingelijst. Linksonder met potlood 8/50 (eigen druk) en rechtsonder met potlood gesigneerd. Deze voorstelling heb ik twee keer in de collectie.

Eugène Lücker
Roermond 09-07-1876 – Nijmegen 30-05-1943

Eugène Joseph Frans Lücker was een Nederlands kunstschilder en etser. De ouders van Lücker wilden dat hij onderwijzer zou worden. Ze stuurden hem naar Rolduc om onderwijzer te worden. Hij haalt de hulpakte voor onderwijzer in 1896, twintig is hij dan. En twee jaar later haalt hij de akte tekenen lager onderwijs en Frans. In 1901 haalt Eugène de beide aktes tekenen middelbaar onderwijs en na nog verdere studie in Antwerpen en Amsterdam wordt hij in 1903 aangesteld als tekenleraar aan het Nijmeegse Sint Canisius College van de Jezuïeten. Hij zal er 33 jaar blijven. In Nijmegen maakt hij al snel deel uit van het sociale en bloeiende culturele leven, waaraan hij zijn bijdrage levert. Hij is lid van “In Consten een” en Sint Lucas in Amsterdam, beide rooms-katholieke kunstenaarsverenigingen. Lücker werkt veel buiten; reist in eigen land en verkent de omgeving van Nijmegen en zijn geboorteplaats Roermond. In 1912 gaat hij naar Parijs, maar pas als de oorlog is afgelopen en de grenzen in 1918 weer opengaan begint het echte reizen in de schoolvakanties. Ieder jaar naar een ander gebied in Europa. Het bekendst wordt Lücker als etser. Altijd maakte hij schetsjes; met snelle houtskooltrekken legde hij vast wat hij zag. Hij exposeerde regelmatig in de eigen omgeving en hij nam deel aan een groepsexpositie in het Stedelijk Museum (1919) en twintig jaar later in het Rijksmuseum in Amsterdam. De bekroning was in 1936 met de eretentoonstelling in zijn geboortestad Roermond ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag.

DirkVP 2

Harting, Dirk


Ets met een voorstelling van een woonboot met roeibootje aan de kade. Ets uit 1907. Één van de vroegste etsen van Dirk Harting. Nog authentiek ingelijst zonder passe-partout. Beeldmaat 19,5 cm x 10 cm. Bladmaat 33 cm x 24 cm. Monogram in de plaat DH. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Dirk Harting
Salatiga (Indonesië) 08-03-1884 – Haarlem 28-08-1970

Dirk Harting was een Nederlandse kunstenaar en vrijwel uitsluitend een graficus. Vooral was Harting een etser.
Dirk Harting is in het begin van zijn vroege kunstenaars leven oa beïnvloed door Pieter Dupont en door de Amsterdamse etser-impressionist Maurits van der Valk. Harting’s etsen zijn nauwkeurige gedetailleerde karakterbeelden te noemen, veelal exacter van weergave dan van zijn leermeesters.
Dirk Harting was overigens veel minder productief dan bijvoorbeeld een Marius Bauer of Willem Witsen. Het meest van zijn werk heeft betrekking op stadsgezichten in Amsterdam en Amersfoort. Daarnaast maakte hij prenten naar gebouwen of oude buurtjes in Utrecht, Groningen, Den Haag en Enkhuizen.
Zijn thema’s waren: stadsgezichten (torens, stegen, grachten, hofjes, poorten en kerken), landschappen (duin- en zeegezichten), portretten, bloemen en bomen. In de Nederlandse grafiektraditie bereikte Harting een grote hoogte.
Behalve etser was Harting ook een groot kenner en verzamelaar van prenten van voorgangers en van zijn tijdgenoten, die vaak via ruil of schenking verkregen werden. In 1960 omvatte zijn collectie die hij ook voor studie gebruikte meer dan 2000 stuks.

HombergVP 7

Homberg, Dirk


Litho van Dirk Homberg uit zijn Nederlands Indië periode. Oud Semarang Java. Beeldmaat 27,5 cm x 33,5 cm. Authentiek ingelijst. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Dirk Homberg
Rotterdam 08-12-1885 – Amsterdam 13-05-1952

Dirk Homberg werd geboren in Rotterdam in 1885 en overleed op 13 mei 1952 in Amsterdam.

Hij was een leerling van J.H. Weijns en de academie voor beeldende kunsten in Rotterdam. Tekenaar, schilder maar vooral verdienstelijk graficus. Als kunstenaar is hij met name bekend met het etswerk dat hij gedurende twee verbijven in Indonesië maakte. Met verfijnde techniek en sublieme observaties legt hij het Nederlands Indië van de 20er en 30er jaren vast. Homberg toont in zijn etsen gemaakt in Nederlands-Indië een grote liefde en interesse in het land en bewoners en legt vooral veel alledaagse beelden vast.

Homberg schilderde, tekende en etste portretten, naakten, figuren, landschappen, stillevens en later ook Oosterse taferelen. Naast dit eigen werk handelde hij ook in dat van anderen. Hij was gehuwd met A.A.J.C.J. Hannema, een leerlinge van hem. Dirk Homberg overleed te Amsterdam op 13 mei 1952.

Raphael

Joseph Raphael


Ets van het strand van Oostende in België. Ets uit het begin van de vorige eeuw. Beeldmaat 15,5 cm x 21 cm. Bladmaat 25,5 cm x 31,5 cm. Betiteld Ostend verso en linksonder met potlood gesigneerd.

Joseph Morris Raphael 
Jackson (Californië) 02-06-1869 – San Francisco 11-12-1950

Joe Raphael was een Amerikaanse impressionistische schilder en graficus. Op dertienjarige leeftijd ging Raphael van school om geld te verdienen voor zijn familie. Pas later, van 1888 tot 1892, kreeg hij de kans een opleiding aan het Mark Hopkins Instituut van de San Francisco Art Association te volgen. In 1903 vertrok hij naar Parijs om zijn opleiding te vervolmaken aan de École nationale supérieure des beaux-arts en de prestigieuze Académie Julian. Daarna maakte hij zoals vele andere Amerikaanse schilders een excursie naar Laren, dan een bloeiende kunstenaarsgemeenschap. Hij besluit er te blijven en zal tot 1911 voornamelijk zijn tijd daar doorbrengen. In 1911 trouwde hij met pianiste Johanna Jongkindt. Het paar vestigde zich in Ukkel bij Brussel. Raphael schilderde veel in de buitenlucht, de natuur, zijn bloementuin, moestuin, en zijn gezin zijn vaak het onderwerp van zijn kleurige schilderijen. In de winter maakte hij stillevens. Raphael begon in deze periode ook te etsen. Later bekwaamde hij zich in het vervaardigen van houtsnedes, een kunstvorm waarin hij een zeer hoog niveau wist te bereiken. In 1929 verhuisde het gezin naar Oegstgeest. Het gezin heeft het moeilijk in de crisisjaren en Raphael schildert portretten in opdracht en is soms gedwongen zijn vrije werk tegen eten te ruilen. Raphael was van joodse komaf en de economische malaise en de groeiende dreiging van het nazisme doen Raphael in 1939 besluiten om met een groot aantal van zijn werken naar de Verenigde Staten te vertrekken. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verhinderde hem terug te keren naar zijn gezin. Joseph Raphael zou zijn vrouw die in 1945 overleed nooit meer zien. Raphael bleef in San Francisco schilderen tot aan zijn dood. Hoewel Joseph Raphael een groot deel van zijn leven in Europa doorbracht is hij hier niet echt bekend. Veel van zijn werk is bij zijn leven al naar de Verenigde Staten gegaan. In Californie wordt hij beschouwd als één van de meest belangrijke en originele impressionisten, wiens werk van grote invloed is geweest.

GiethoornVP 1

Graadt van Roggen, Johannes


Ets van een brug in Giethoorn. Gedrukt in een oplage van 30 exemplaren. Beeldmaat 7 cm x 13,5 cm. Gedrukt door den etser. Authentiek ingelijst in een mooi houten lijstje. Met potlood gesigneerd en genummerd 22/30.

Johannes Graadt van Roggen
Amsterdam 28-05-1867 – Alkmaar 26-08-1959

Johannes Mattheus Graadt van Roggen was een Nederlands tekenaar, schilder en grafisch kunstenaar. Hij wordt beschouwd als een voorloper van de Bergense School. Hij wordt ook wel Job Graadt van Roggen genoemd.

Graadt van Roggen was als gevolg van een hersenvliesontsteking doof vanaf zijn derde levensjaar. Hij is zijn gehele jeugd leerling geweest van het Instituut voor Doofstommen(zoals dat instituut toen genoemd werd) in Groningen. Hij maakte zijn eerste schilderijen als zeventienjarige.

Vanwege zijn doofheid is Graadt van Roggen bij uitstek een visueel ingesteld schilder, die schilderde wat hij zag. Hij is daarbij een echte plein air-schilder; hij schilderde graag in de buitenlucht. Hij schilderde zelden of nooit binnen – er zijn een paar stillevens en portretten. Hij werkte altijd figuratief.

Meestal zocht Graadt van Roggen zijn onderwerpen in de buurt van zijn woonplaats Bergen. Hij heeft veel duinlandschappen gemaakt (van Bergen aan Zee tot Camperduin en Petten); ook de Zeeuwse kust heeft hij regelmatig geschilderd. Andere onderwerpen zijn: havens, portretten en stadsgezichten. Graadt van Roggen is vaak in het buitenland geweest. Hij schilderde er bij voorkeur rond de Middellandse Zee.

RodoenburgVP

Roodenburg, H.E.


Ets van het Zakkendragershuisje in Franeker. Ets uit 1918. Losbladig achter een passe-partout. Het gaat hier om de grote uitvoering, we zien altijd de kleine uitvoering uit 1919. Beeldmaat 32,5 cm x 22,5 cm. Bladmaat 41,5 cm x 31 cm. Monogram, gedateerd en betiteld in de plaat. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Hendrikus Roodenburg
Den Haag 23-07-1895 – Wassenaar 27-04-1987

Hendrikus Elias Roodenburg was een Nederlands kunstenaar.

Roodenburg was een schilder en etser. Hij leerde het vak van graficus Philippe Zilcken. Roodenburg werd vooral bekend om zijn stadsgezichten van onder meer Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. In de jaren ’60 kon men bij Nutroma sparen voor een koffie- en ontbijtservies van Villeroy & Boch. Op het servies waren Roodenburgs zwartwittekeningen van Amsterdamse stadsgezichten afgebeeld.

Roodenburg was lid van vooraanstaande kunstenaarsverenigingen, zoals Arti et Amicitiae in Amsterdam en Pulchri Studio in Den Haag. In het boek H.E. Roodenburg (1895-1987): topografisch etser is een vrijwel compleet overzicht gegeven van het grafisch werk van Roodenburg.

Boon 6

Boon, van der, Arie


Ets met zicht op de stad Groningen. Beeldmaat 15 cm x 22 cm. Nog authentiek ingelijst. Met potlood gesigneerd. 

Arie van der Boon
Doesburg 30-09-1886 – Rolde 24-03-1961

Zoon van de griffier van de Rechtbank te Zutphen. Op vijftienjarige leeftijd van huis weggelopen ging hij in de leer bij een decoratieschilder te Rotterdam. In 1903 volgde hij schilderlessen aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag. Na zijn academietijd trok Van der Boon een tijdje berooid door België en kwam daarna in Berg en Dal bij Apeldoorn terecht. Daar schilderde hij landschappen onder leiding van *Dirk Wiggers (1866-1933). Deze had Drenthe al eens bezocht en raadde Van der Boon aan daarheen te gaan, nadat deze nog een paar jaar door Gelderland had gezworven. Zo kwam hij in 1915 in Rolde en voorzag in zijn levensonderhoud door het schilderen van heidelandschapjes en het geven van tekenlessen, o.a. aan de jonge Willem Sandberg, de latere directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam. In 1926 trouwde hij met Henriëtte Elise Gratama, dochter van de directeur van de Provinciale Drentsche en Asser Courant. Tijdens de vele reizen die zij maakten naar Frankrijk, Italië en Spanje waar hij veel produceerde, heeft Van der Boon zich toegelegd op het tekenen met waskrijt in een licht koloriet van panoramische (oer-)landschappen en historische steden

RoggenVP 1

Graadt van Roggen, Johannes


Ets van een brug in Dordrecht. Ets uit 1897. Beeldmaat 12,5 cm x 9 cm. Bladmaat 22,5 cm x 20 cm. Literatuur: Het grafisch werk van Johannes Mattheus Graadt van Roggen, pagina 36. Losbladig, monogram GvR in de plaat en met potlood gesigneerd.

Johannes Graadt van Roggen
Amsterdam 28-05-1867 – Alkmaar 26-08-1959

Johannes Mattheus Graadt van Roggen was een Nederlands tekenaar, schilder en grafisch kunstenaar. Hij wordt beschouwd als een voorloper van de Bergense School. Hij wordt ook wel Job Graadt van Roggen genoemd.

Graadt van Roggen was als gevolg van een hersenvliesontsteking doof vanaf zijn derde levensjaar. Hij is zijn gehele jeugd leerling geweest van het Instituut voor Doofstommen(zoals dat instituut toen genoemd werd) in Groningen. Hij maakte zijn eerste schilderijen als zeventienjarige.

Vanwege zijn doofheid is Graadt van Roggen bij uitstek een visueel ingesteld schilder, die schilderde wat hij zag. Hij is daarbij een echte plein air-schilder; hij schilderde graag in de buitenlucht. Hij schilderde zelden of nooit binnen – er zijn een paar stillevens en portretten. Hij werkte altijd figuratief.

Meestal zocht Graadt van Roggen zijn onderwerpen in de buurt van zijn woonplaats Bergen. Hij heeft veel duinlandschappen gemaakt (van Bergen aan Zee tot Camperduin en Petten); ook de Zeeuwse kust heeft hij regelmatig geschilderd. Andere onderwerpen zijn: havens, portretten en stadsgezichten. Graadt van Roggen is vaak in het buitenland geweest. Hij schilderde er bij voorkeur rond de Middellandse Zee.

< 1 2 3 4 5 >»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z

↑

Inloggen
Webmail