Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT
JongVP

Jong, de, Toon


Ets “de blijde thuiskomst”. Leuke voorstelling met vrouwen in klederdracht. Beeldmaat 15 cm x 14 cm. Nog authentiek ingelijst. Destijds ingelijst door Kunsthandel Gebroeders Koch. In de plaat epreuve d’artiste. Met potlood gesigneerd en betiteld.

Toon de Jong
Laren 14-08-1879 – Maassluis 28-04-1978

Antonie Jacob (Toon) de Jong was een Nederlands kunstenaar. De Jong was een leerling van Willem Hendrik Eickelberg uit Blaricum. Later studeerde hij aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid Amsterdam en de Rijksakademie van beeldende kunsten. Hij bekwaamde zich verder onder leiding van Prof. P. Dupont, in etsen, graveren en lithografie.

Hij was een lid van de Amsterdamse kunstenaarsvereniging “Sint-Lucas”. Als schilder, etser en tekenaar hanteerde hij een naturalistisch-impressionistische stijl.
Hij maakte vooral landschappen en portretten. De Jong woonde en werkte in Laren en tekende veel van zijn werken in Het Gooi, maar hij was ook actief in Zeeland.

Ter gelegenheid van zijn 90e verjaardag werd van zijn werk een overzichtstentoonstelling gehouden in het Singer Museum.

JulesVP

Bruycker, de, Jules


Ets gemaakt door Jules de Bruycker met de titel Confrère. Een voorstelling van de Vlaamse schilder Raphaël. Ets uit 1906. Literatuur: LeRoy 12 en online catalogus Stichting Jules de Brucker J.D.B. 016A. Beeldmaat 26,7 cm x 16 cm. Bladmaat 41,5 cm x 29 cm. Nog authentiek ingelijst. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Jules de Bruycker
Gent 29-03-1870 – Gent 05-09-1945

Jules de Bruycker wordt gerekend tot de belangrijkste Vlaamse etsers. Het oude Gent was zijn voornaamste inspiratiebron en met name de Sint-Niklaaskerk. Vele Gentenaars zijn ervan overtuigd dat de redding van deze vervallen monumentale kerk grotendeels te wijten is aan Jules De Bruycker. Tijdens de Eerste Wereldoorlog verbleef hij in Londen. Hij tekent en etst er in het atelier van Whistler en verwierf er met zijn oorlogsprenten wereldfaam. Typisch voor zijn voorstellingen zijn uitbeeldingen van oude volkstypes en vaak het armoedige leven, terwijl zijn merkwaardige kathedralen opzien baarden. Gent en de mensen van Gent waren zijn belangrijkste onderwerp.

BrandVP 2

Brandenburg, Cornelis


Kleurets huizen aan de Oudezijds Achterburgwal in Amsterdam. Nog authentiek ingelijst. Beeldmaat 30 cm x 19 cm. Beschreven in het boek Cornelis Brandenburg oeuvre-overzicht: CB 022 M pagina 47. In het oeuvre-overzicht staat enkel de monochrome uitvoering beschreven. Met potlood gesigneerd, betiteld en epreuve d’artiste.

Cornelis Brandenburg
Wormerveer (Zaanstad) 05-12-1883 – Amsterdam, 18-11-1954

Cornelis Brandenburg was een Nederlandse etser, tekenaar, plateelschilder en politiek tekenaar. Cornelis Brandenburg is één van Nederlands grootste etsers van stadsgezichten en dan vooral van Amsterdam. Bij het stadsarchief van Amsterdam zijn 64 etsen van hem aanwezig.

Vanaf 1900  tot 1954 was hij werkzaam in Amsterdam. Van 1890 tot 1903 had hij een opleiding aan de Teekenschool voor Kunstambachten en de Rijksakademie van beeldende kunsten  in Amsterdam, hij was daar leerling van August Allebé, Antoon Derkinderen,  Pieter Dupont en Georg Rueter.

Aanvankelijk was hij plateelschilder bij De Distel, en daarna tekenaar bij de chemigrafische inrichting van Schnabel in Amsterdam.

Brandenburg was lid van Arti et Amicitiae (Amsterdam).

TorieVP 5

Torie, Albert


Ets van het pittoreske Giethoorn. Zuurvrij teruggezet in de originele houten lijst met het oude groene glas. Beeldmaat 14 cm x 16 cm. In de plaat A.Torie. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Albert Torie
Havelte 23-11-1896 – Meppel 07-02-1969

Albert Torie werd in 1896 in Havelte geboren. Op de leeftijd van 5 jaar verhuisde hij naar Meppel, waar hij verder zijn hele leven heeft gewoond en gewerkt. Torie heeft voor hij de stap naar beeldend kunstenaar durfde te zetten uiteenlopende beroepen uitgeoefend. Na 1942 moest hij uitsluitend zien rond te komen van zijn werk als kunstschilder. Voor de oorlog had Torie al heel wat afgeschilderd en bovenal getekend. Tekenen was zijn lust en zijn leven.

Wanneer men tegenwoordig over de Meppeler schilders praat worden Albert Torie en Anthony Keizer meestal in één adem genoemd. Vaak trokken zij samen het Drentse land in, waar zij, alpinopet op en pofbroek aan, het hun zo vertrouwde landschap ieder in de eigen stijl en kleur vastlegden. Qua werk en persoon verschilden zij evenwel nogal. Keizer had een forse manier van schilderen, terwijl zijn palet veel somberder was dan dat van Torie, die intieme kleurige landschapjes maakt met volop zon.

Torie was een echte regionale schilder die niet ver van huis hoefde om zich te laten inspireren. In de omgeving van Meppel vond hij alles wat hij zocht en nodig had. Vaak trok hij er op de brommer op uit naar zijn vaste plekjes en zijn favoriete onderwerpen. Het Staphorsterveld, de vlonders van Giethoorn, het water van Jonen, Belt-Schutsloot, Meppel, maar bovenal de Kiersche Wijde.

WitsenVP 5

Witsen, Willem


Grote ets van de Binnenkant, met wapperende was op de schepen in Amsterdam. Ets gemaakt omstreeks 1902. Er bestaat een foto van Witsen terwijl hij bezig is de etsplaat voor deze prent te bewerken (foto gepubliceerd in De Groot). Beeldmaat 45,9 cm x 61,8 cm. Literatuur: De Groot no. 106, Boon no. 100 en Van Wisselingh no. 431. Uit de oplage van Van Wisselingh nummer 100 en in de plaat de vermelding Published by E.J. Van Wisselingh & Co Amsterdam-London. De ets zit nog authentiek ingelijst in een eiken lijst. Destijds ingelijst door Van Wisselingh (etiket op de achterkant). Met potlood gesigneerd en genummerd.

Willem Witsen
Amsterdam 13-08-1860 – Amsterdam 13-04-1923

Willem Witsen was van 1876 tot 1884 leerling aan de Rijksacademie in Amsterdam en raakte er bevriend met de schilders E. Karsen, Tholen, Breitner en Israels. Na een verblijf in Londen, waar hij kennis maakte met het werk van Whistler, begon Witsen met het schilderen van dromerige, verstilde stadsgezichten in een donker koloriet, wat zijn specialiteit zou worden. In tegenstelling tot de drukke stadsimpressies van Breitner en Israels zag Witsen de stad als monument van tijdloze schoonheid. Hij schilderde ook landschappen en soms stillevens en portretten. Werk van hem hangt o.a. in het Haags Gemeentemuseum en het Rijksmuseum in Amsterdam. Willem Witsen overleed in April 1923 aan bronchitis.

NefkensVP 5

Nefkens, Constant


Ets gemaakt in Stadsdam, een buurt in Utrecht. We zien de Stadsdambrug. Ets zit nog authentiek ingelijst. Beeldmaat 9,5 cm x 20 cm. Deze ets is de moeite waard om schoon te maken. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Constant Nefkens
Antwerpen 26-09-1887 – Geldrop 29-10-1929

Constant Nefkens was een Nederlands etser en tekenaar. Hij reisde met zijn woonwagen vele jaren door ons land. Hij etste dan vooral landschappen, boerderijstillevens en stadsgezichten. De laatste jaren werkte hij vooral in Brabant. In 1924 had Nefkens een toevallige ontmoeting met kunstenaar Hendrik de Laat. Door deze ontmoeting is Hendrik de Laat gaan etsen. Nefkens bood hem voor 10 gulden een kleine etspers aan. Dit zou het leven van Hendrik de Laat voor een groot deel bepalen. Constant Nefkens overleed plotseling en is slechts 42 jaar geworden.

BrandenburgVP 18

Brandenburg, Cornelis


Ets van de Westerkerk in Amsterdam. We zien de Westerkerk vanuit de Eerste Leliedwarsstraat. Beeldmaat 32 cm x 20 cm. Bladmaat 40 cm x 29 cm. Beschreven in het boek Cornelis Brandenburg oeuvre-overzicht: CB 130 M pagina 62. Leuke sneeuwets en losbladig. Met potlood gesigneerd en betiteld.

Cornelis Brandenburg
Wormerveer (Zaanstad) 05-12-1883 – Amsterdam, 18-11-1954

Cornelis Brandenburg was een Nederlandse etser, tekenaar, plateelschilder en politiek tekenaar. Cornelis Brandenburg is één van Nederlands grootste etsers van stadsgezichten en dan vooral van Amsterdam. Bij het stadsarchief van Amsterdam zijn 64 etsen van hem aanwezig.

Vanaf 1900  tot 1954 was hij werkzaam in Amsterdam. Van 1890 tot 1903 had hij een opleiding aan de Teekenschool voor Kunstambachten en de Rijksakademie van beeldende kunsten  in Amsterdam, hij was daar leerling van August Allebé, Antoon Derkinderen,  Pieter Dupont en Georg Rueter.

Aanvankelijk was hij plateelschilder bij De Distel, en daarna tekenaar bij de chemigrafische inrichting van Schnabel in Amsterdam.

Brandenburg was lid van Arti et Amicitiae (Amsterdam).

HemkesVP 8

Hemkes, Johan


Ets “Kerkje Oostum” uit 1943. Beeldmaat 15,5 cm x 11,5 cm. In het oeuvre-boek Van schets tot ets vermeld onder no. 163. Authentiek ingelijst in de oude lijst. Linksonder met potlood genummerd. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Johan Hemkes
Schalsum 03-04-1894 – Bilthoven 03-12-1988

Johan Hemkes (1894-1988) woonde van 1921 tot en met 1966 in Ter Apel, waar hij tekenleraar was aan de Rijks HBS (nu RSG Ter Apel). Gedurende zijn hele leven maakte hij vele etsen van het landschap om hem heen. Westerwolde was daarbij een geliefd onderwerp.

Johan Hemkes beschikte over een uitstekende beheersing van de etstechniek.  Hij wist de sfeer van het landschap door middel van expressieve lijnen en fijn uitgewerkte details steeds treffend te raken.

In 1966 verhuisde Hemkes naar Bilthoven en wijdde zich daar geheel aan de kunst. In die jaren wist hij zijn oeuvre belangrijk uit de breiden. Tot op hoge leeftijd beheerste het etsen zijn leven dag in dag uit. Hij overleed in 1988 te Bilthoven op 94-jarige leeftijd, een imposant oeuvre nalatend.

DupontVP 6

Dupont, Pieter


Grote ets op zink “Omnibuspaarden” gemaakt te Parijs in 1896. We zien op de voorgrond drie omnibuspaarden met daarachter de stalknecht. Links op de achtergrond zien we de paardenbus. Beeldmaat 49,5 cm x 49,5 cm. Catalogus van Wisselingh No.328 in een oplage van slechts 25 exemplaren. Nog authentiek ingelijst. Rechtsboven in de plaat het bekende atelierstempel.

Pieter Dupont
Amsterdam 05-07-1870 – Hilversum 07-02-1911

Pieter Dupont was een Nederlands aquarellist , graficus, kunstschilder, tekenaar, boekbandontwerper pastellist, ontwerper, tekenleraar, en hoogleraar.
In 1900 trouwde hij met Frederike Vaarzon-Morel. In 1906 werd zijn eerste zoon Pieter Jan geboren en in 1908 werd zijn tweede zoon Willem Frederik geboren. Willem Frederik Dupont is de auteur van het boek Pieter Dupont, zijn leven en werken.

Hij werkte in Amsterdam tot 1896, daarna Parijs van 1896 tot 1900, Londen, Nogent-sur-Marne 1900 – 1902, Auvers-sur-Oise 1903, Amsterdam 1903 – 1905, Hilversum, Oosterbeek en (Renkum) 1902. Als kunstschilder was Pieter Dupont in zijn beginjaren bekend om zijn Amsterdamse stadsgezichten, waar de invloed van G.H. Breitner merkbaar was. In 1896 trok hij naar Parijs, waar hij zich bekwaamde in de etskunst.

Dupont was leraar aan de Tekenschool voor Kunstambachten (1891-1896) en werd in 1903 hoogleraar in de grafische kunst aan de Rijksakademie te Amsterdam. Hij ontwierp postzegels , bankbiljetten, en maakte landschappen, boslandschappen, portretten, kerkinterieurs, en stadsgezichten. Werk van hem is te zien in o.a. Museum Kröller-Müller in Otterlo en het Singer Museum in Laren. Een aantal van zijn etsen werden vanaf 1893 uitgegeven door de firma E.J. van Wisselingh in Amsterdam in oplages van meestal 50 tot 100 exemplaren. Opvallend is het flinke aantal van zijn etsen en gravures waarop werkpaarden werden afgebeeld.
Naast zijn werk als hoogleraar bleef Dupont graveren en etsen. In 1908 werd hem verzocht een nieuw biljet van 25 gulden te graveren naar ontwerp van A.J. Derkinderen. Slechts een gedeelte van deze gravure was gereed toen Dupont omstreeks kerstmis 1910 ernstig ziek werd en een paar weken later op veertigjarige leeftijd aan angina pectoris overleed.

DeboraVP 1

Duyvis, Debora


Gravure van de haven van Veere uit 1938. We zien de vissersboot de Arnemuiden 17 oftewel Vrouw Adriana. Dit schip is nu volledig gerestaureerd. Het is de enige en oudste spriettuig getuigde hoogaars die er nog in Nederland is. Het schip is nu te zien bij Stichting Museumhaven. Losbladig. Beeldmaat 21 cm x 18 cm. Bladmaat 29 cm x 24,5 cm. Met potlood gesigneerd.

Debora Geertruida Duyvis
Amsterdam 17-02-1886 – Amsterdam 29-10-1974

Debora Duyvis was een Nederlands kunstenares en graficus. Ze volgde een opleiding aan de Amsterdamse Rijksacademie van Beeldende Kunsten en was leerlinge van prof. Johannes Aarts. Na de opleiding kreeg zij gelegenheid zich verder te ontwikkelen in de burijngravure bij Antoon Derkinderen. Antoon Derkinderen zal Debora blijven stimuleren in haar werk, ook na haar specialisatie. Al spoedig huurt zij een eigen atelier aan de Herengracht 124/128 in Amsterdam, waar zij haar hele artistieke werkzame leven gebruik van zal blijven maken.
Debora hield veel van andere omgevingen en haalde hier ook veel inspiratie uit. Zo maakte ze verschillende reizen naar Denemarken, Zweden, Engeland, Corsica, Frankrijk (Bretagne) en Spanje. Naar aanleiding van de tekeningen op de vele reizen ontstonden er burijngravures, houtsnedes en etsen die ze regelmatig exposeerde in Nederland en in buitenland.

< 1 2 3 4 5 >»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z

↑

Inloggen
Webmail