Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT
Everbag3

Everbag, Frans

Kleurets van de Groenburgwal in Amsterdam uit 1918. Mezzotint in kleuren. Vervoorn 13. Beeldmaat 25,5 cm x 18,5 cm. Deze ets zit nog authentiek gelijst en is met potlood gesigneerd.

Frans Everbag
Amsterdam 25-10-1877 – Amsterdam 10-06-1947

Frans Everbag werd in 1877 in Amsterdam geboren en met enkele onderbrekingen woonde en werkte hij zijn hele leven in deze stad. Zijn oeuvre bestaat dan ook voor een belangrijk deel uit Amsterdamse stadsgezichten. Daarnaast schilderde hij bloemstillevens en dieren in een gevoelig-impressionistische stijl. Everbag experimenteerde ook met allerlei druktechnieken, en hij wordt wel gerekend tot de belangrijkste etsers en lithografen van de eerste helft van de 20e eeuw. Met grote regelmaat nam hij deel aan de exposities van Arti et Amicitiae in Amsterdam en in 1939 maakte hij met zijn werk deel uit van de tentoonstelling ‘Onze Kunst van Heden’ in het Rijksmuseum.

everbag12

Everbag, Frans

Ets van de Groenburgwal gezien vanaf de Amstel, met zicht op de Zuiderkerk in Amsterdam. Ets uit 1922. Vervoorn 14. Beeldmaat 25 cm x 14 cm. Nog authentiek gelijst en met potlood gesigneerd.

Frans Everbag
Amsterdam 25-10-1877 – Amsterdam 10-06-1947

Frans Everbag werd in 1877 in Amsterdam geboren en met enkele onderbrekingen woonde en werkte hij zijn hele leven in deze stad. Zijn oeuvre bestaat dan ook voor een belangrijk deel uit Amsterdamse stadsgezichten. Daarnaast schilderde hij bloemstillevens en dieren in een gevoelig-impressionistische stijl. Everbag experimenteerde ook met allerlei druktechnieken, en hij wordt wel gerekend tot de belangrijkste etsers en lithografen van de eerste helft van de 20e eeuw. Met grote regelmaat nam hij deel aan de exposities van Arti et Amicitiae in Amsterdam en in 1939 maakte hij met zijn werk deel uit van de tentoonstelling ‘Onze Kunst van Heden’ in het Rijksmuseum.

bottema 2

Bottema, Tjeerd

Kleurets “Strandgezicht”. Op deze ets zien we een Katwijkse schelpenvisser aan het werk. Schoongemaakt en daarna zuurvrij gelijst in een nieuwe lijst. Met potlood gesigneerd.

Tjeerd Bottema
Langezwaag 06-02-1884 – Katwijk 08-03-1978

Nederlands schilder en graficus, leerling van Allebé, Broer van Tjerk Bottema. Schilder van landschappen, zee- en strandgezichten.

Tjeerd Bottema werd op 6 februari 1884 geboren te Langezwaag in Friesland. Hij volgde de kweekschool in Maastricht, waar hij zijn onderwijzersdiploma en acte L.O.tekenen behaalde. Daarna vertrok hij naar Amsterdam, waar ook zijn broer Tjerk tekenlessen volgde. Hier behaalde hij aan de Kunstnijverheidschool de akte M.O. tekenen en ging werken als plateelschilder bij plateelfabriek “De Distel”. Ook werkte hij als reclametekenaar. Bekende reclame-ontwerpen van hem zijn de oude man met bolhoed en de oude vrouw met de paraplu van de Rotterdamsche Verzekerings Maatschappij (RVS) en de haan van Sluys’ Zaden. Hij werd bekend door zijn (kinder)boek-illustraties en zijn politieke tekeningen in het socialistische tijdschrift ‘De Ware Jacob’.
Een door hem gemaakte tekening van een zwerver inspireerde de schrijver John Henri uit den Bogaard tot de creatie van de TV-figuur Swiebertje

Hij won in 1907 de Prix de Rome en kon daardoor, na zijn afstuderen aan de rijksacademie, diverse kunstreizen maken naar onder meer Italië, Spanje, Marokko, Frankrijk, Engeland en België. Van 1911 tot 1919 was hij werkzaam te Laren. Daarna vestigde hij zich in Katwijk aan Zee, waar hij tot zijn overlijden in 1978 is blijven wonen.
Het Katwijks Museum kent op de eerste etage de Bottemazaal, die naar Tjeerd Bottema is genoemd.

Pieck

Pieck, Anton

Ets van een Voddenboer in de Jordaan uit 1933. Beeldmaat 9 cm x 14 cm. Deze ets zit nog authentiek in de lijst en is met potlood gesigneerd en eigen druk.

Anton Pieck
Den Helder 19-04-1895 – Overveen 24-11-1987

Anton Franciscus Pieck was een Nederlands kunstschilder, tekenaar en graficus.

Van 1920 tot 1960 was Pieck tekenleraar in Bloemendaal.De tekeningen die hij maakte hadden een geheel eigen stijl, vaak sprookjesachtig en nostalgisch van karakter, en gaven blijk van een grote fantasie en oog voor detail. Zijn illustraties werden buitengewoon populair. De sfeervolle tekeningen zijn nog regelmatig te zien op geboortekaartjes, ex libris en kalenders. Als boekbandontwerper heeft hij talloze boeken van een band voorzien. Ook heeft Pieck veel geëtst.

Pieck signeerde in zijn beginjaren met A.F. Pieck maar is daar van afgestapt omdat zijn oom Antonie Franciscus Pieck uit Hollandse Rading voor zijn schilderwerk dezelfde ondertekening hanteerde. Anton gebruikte vervolgens A. Pieck of voluit Anton Pieck.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Pieck actief in het verzet. Hij gebruikte zijn talent als graficus om documenten en stempels te vervalsen. Ook verzorgde hij begrafenissen voor overleden onderduikers.

Pieck is ook de ontwerper van het in 1952 geopende sprookjespark De Efteling in Kaatsheuvel, dat is uitgegroeid tot een van de belangrijkste attractieparken in Nederland, dat ook buiten Nederland grote faam geniet.

Korenland

Hemkes, Johan

Ets “Korenland”. Deze ets staat niet vermeld in het oeuvre-boek Van schets tot ets van Johan Hemkes, maar het kan zijn dat de ets onder een andere titel staat vermeld. Op de achtergrond zien we de Sellingerstraat in Ter Apel. De ets is zuurvrij gelijst in een nieuwe lijst. Met potlood gesigneerd.

Johan Hemkes
Schalsum 03-04-1894 – Bilthoven 03-12-1988

Johan Hemkes (1894-1988) woonde van 1921 tot en met 1966 in Ter Apel, waar hij tekenleraar was aan de Rijks HBS (nu RSG Ter Apel). Gedurende zijn hele leven maakte hij vele etsen van het landschap om hem heen. Westerwolde was daarbij een geliefd onderwerp.

Johan Hemkes beschikte over een uitstekende beheersing van de etstechniek.  Hij wist de sfeer van het landschap door middel van expressieve lijnen en fijn uitgewerkte details steeds treffend te raken.

In 1966 verhuisde Hemkes naar Bilthoven en wijdde zich daar geheel aan de kunst. In die jaren wist hij zijn oeuvre belangrijk uit de breiden. Tot op hoge leeftijd beheerste het etsen zijn leven dag in dag uit. Hij overleed in 1988 te Bilthoven op 94-jarige leeftijd, een imposant oeuvre nalatend.

 

JBP Kerkhoff

Kerkhoff, JPB

Ets door de kunstenaar van Rotterdam Johannes P.B. Kerkhoff. Voorstellend twee heren in gesprek in de Maasstad.
De ets is gelijst in een notenlijst en is met potlood gesigneerd.

JPB Kerkhoff
Leiden 25-02-1876 – Rotterdam 09-10-1941

Johannes Petrus Bernardus Kerkhoff, illustrator, schilder, tekenaar, vervaardiger van houtsnedes, etser, reclametekenaar.

Hij maakte illustraties voor boeken, reclames en het Rotterdamsch Nieuwsblad; stond in het bevolkingsregister van Rotterdam vermeld als muziekonderwijzer (Scheen 1981)

Schonk 2

Schonk, Jan

Ets “Paradijsvogels”. Beeldmaat 25 cm x 20,5 cm. Ets zit nog authentiek gelijst en is met potlood gesigneerd.

Jan Schonk
Schiedam 11-06-1889 – Soest 12-11-1976

Johannes Theodorus (Jan) Schonk is geboren op 11 juni 1889 te Schiedam . Hij volgt de opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunst en Technische Wetenschappen te Rotterdam. Als vrij kunstenaar heeft hij eerst er een baan bij. In 1925 begint hij met het vormen van potten die in Schoonhoven of in Leiderdorp worden gebakken. Daarna richt hij met A. Alblas een eigen bedrijf op in Oosterbeek. Dit bedrijfje heeft maar kort bestaan. Van eind 1925 tot begin 1930 is hij als vrij werkend kunstenaar drie dagen per week in dienst van de NV Plateelbakkerij Zuid-Holland (PZH) te Gouda. Hij ontwerpt naast reliëftegels en dierplastieken ook siervazen en dekselpotten, voorzien van dierplastieken op de deksel en stroomglazuren als vorm van decoratie. Schonk werkt hier nauw samen met de plateelschilder Jo Bennis, die onder meer zijn tegels inkleurt. Samen zitten zij op een aparte werkkamer in de fabriek. Na onenigheid met de directie verlaat hij begin 1930 de PZH in Gouda. Hierna werkt hij korte tijd voor de Plateelfabriek Ivora, eveneens te Gouda. Hier ontstaat in hetzelfde jaar 1930 een serie van veertien van voornamelijk dierplastieken. Bij Ivora ontwerpt hij waarschijnlijk ook gelegenheidsaardewerk én beschilderd deze ook. Er is ook even sprake geweest van een kunstafdeling onder leiding van Jan Schonk. Na 1931 wijdt Schonk zich volledig aan de grafische kunst die vooral opvalt door zijn drang om massa’s, vlakken, lijnen en vormen, tot ritmische akkoorden te componeren. Met zijn houtsnedes, litho’s en etsen is Schonk één van de belangrijkste grafische kunstenaars van de 20e eeuw te noemen.  Jan Schonk is op 12 november 1976 overleden te Soest.

 

Poortenaar

Poortenaar, Jan


Ets uit zijn Londense periode. Zuurvrij teruggezet in de originele lijst. Met potlood gesigneerd.

Jan Poortenaar
Amsterdam 23-07-1886 – Naarden 15-10-1958

Jan Poortenaar werd geboren in Amsterdam, waar hij zijn eerste schilderlessen kreeg van Piet van Wijngaerdt. Vanaf de jaren ’20 maakte hij regelmatig lange reizen naar het buitenland: o.a. naar Londen, België en Indonesië. Zijn oeuvre omvat portretten, bloemen, stadsgezichten en Indonesische landschappen in een geheel eigen stijl, los van invloeden van tijdgenoten. In Indonesië ontwikkelde hij een oog voor licht en atmosfeer. Poortenaar was ook een belangrijk etser. Musea: o.a. Centraal Museum in Utrecht.

Pieck2

Pieck, Anton

Ets van de Oudezijds Achterburgwal in Amsterdam. Ets uit 1917. Beeldmaat 14 cm x 12,8 cm. Deze ets is nog authentiek gelijst. Eigen druk en potlood gesigneerd.

Anton Pieck
Den Helder 19-04-1895 – Overveen 24-11-1987

Anton Franciscus Pieck was een Nederlands kunstschilder, tekenaar en graficus.

Van 1920 tot 1960 was Pieck tekenleraar in Bloemendaal.De tekeningen die hij maakte hadden een geheel eigen stijl, vaak sprookjesachtig en nostalgisch van karakter, en gaven blijk van een grote fantasie en oog voor detail. Zijn illustraties werden buitengewoon populair. De sfeervolle tekeningen zijn nog regelmatig te zien op geboortekaartjes, ex libris en kalenders. Als boekbandontwerper heeft hij talloze boeken van een band voorzien. Ook heeft Pieck veel geëtst.

Pieck signeerde in zijn beginjaren met A.F. Pieck maar is daar van afgestapt omdat zijn oom Antonie Franciscus Pieck uit Hollandse Rading voor zijn schilderwerk dezelfde ondertekening hanteerde. Anton gebruikte vervolgens A. Pieck of voluit Anton Pieck.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Pieck actief in het verzet. Hij gebruikte zijn talent als graficus om documenten en stempels te vervalsen. Ook verzorgde hij begrafenissen voor overleden onderduikers.

Pieck is ook de ontwerper van het in 1952 geopende sprookjespark De Efteling in Kaatsheuvel, dat is uitgegroeid tot een van de belangrijkste attractieparken in Nederland, dat ook buiten Nederland grote faam geniet.

Hofje1

Nieuwenkamp, W.O.J.

Ets van het ” Vredige Hofje in Haarlem”. Kijkje in het Gasthuishofje en afgebeeld is de binnenplaats met de pomp van het Hofje van Loo aan de Barrevoetestraat te Haarlem. (Hubert E25). Beeldmaat 18,8 cm x 28,8 cm en ruime marges. Ets uit 1897. Ets is niet genummerd en komt dus niet uit de latere (3e staat) genummerde oplage van 25. Losbladig en met potlood gesigneerd en betiteld.

W.O.J. Nieuwenkamp
Amsterdam 27-07-1874 – Fiesole 23-04-1950

Wijnand Otto Jan Nieuwenkamp, voor insiders W.O.J.N., was een Nederlandse kunstenaar.

Na enkele lessen aan de Amsterdamse Kunstnijverheidsschool vestigde hij zich als autodidact. Hij werkte onder andere in Amsterdam, het Midden-Oosten, Java in 1898, Bali in 1904 en Lombok in 1906 en 1907. Vanaf 1900, het jaar van zijn huwelijk met Anna Wilbrink, bouwde hij aan een woonschip dat De Zwerver genoemd werd. Hiermee voer hij door Nederland, België en Duitsland. Al snel werden er aan boord tentoonstellingen gehouden, waarbij zijn werk kon worden aangekocht. In 1906 werd naar zijn ontwerp, in het GelderseLunteren, villa ‘D’Eekhorst’ gebouwd, in opdracht van zijn schoonvader G.J. Wilbrink.

In 1913 en 1914 was hij in Brits-Indië. Van 1917 tot 1919 reisde hij naar Java, Bali en Timor en Onderhoorigheden. In 1924-1925 reisde hij naar Sumatra, Java en Bali, als gevolg van een opdracht voor de Handelsvereeniging Amsterdam. In 1933-1934 reisde hij naar Egypte. In 1936/1937 reisde hij voor de laatste maal naar Bali. Een latere reis werd door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verhinderd. Van deze reizen werden boeken geschreven en geïllustreerd. Er werden veel artikelen over gepubliceerd in het tijdschrift Nederlandsch Indië, Oud en Nieuw. Ook in de wetenschappelijke tijdschriften verschenen bijdragen van zijn hand. Veel van Nieuwenkamps werk na 1925 hangt samen met de Borobudurtempel op Java.

Nieuwenkamp en Anna kregen vier kinderen. De groei van het gezin en de aanwas van kunstvoorwerpen, verzameld op buitenlandse reizen noopten hem om een huis op het land te bouwen. Dat gebeurde in Edam.

In Edam was hij van 1910 tot 1920 woonachtig en werkzaam, daarna vestigde hij zich in Italië, aanvankelijk zwervend, daarna wonend in Rome. Later kocht hij de villa Il Riposo dei Vescovi, nu ook ter plaatse nog bekend als de Villa Nieuwenkamp, in het dorp San Domenico, bij Fiesole, iets ten oosten van Florence.

«< 54 55 56 57 58 >»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z

↑

Inloggen
Webmail