Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT
Schelpenvisser4

Bottema, Tjeerd

Kleurets “Na de storm” waar we een Katwijkse schelpenvisser aan het werk zien. Nog authentiek gelijst en met potlood gesigneerd.

Tjeerd Bottema
Langezwaag 06-02-1884 – Katwijk 08-03-1978

Nederlands schilder en graficus, leerling van Allebé, Broer van Tjerk Bottema. Schilder van landschappen, zee- en strandgezichten.

Tjeerd Bottema werd op 6 februari 1884 geboren te Langezwaag in Friesland. Hij volgde de kweekschool in Maastricht, waar hij zijn onderwijzersdiploma en acte L.O.tekenen behaalde. Daarna vertrok hij naar Amsterdam, waar ook zijn broer Tjerk tekenlessen volgde. Hier behaalde hij aan de Kunstnijverheidschool de akte M.O. tekenen en ging werken als plateelschilder bij plateelfabriek “De Distel”. Ook werkte hij als reclametekenaar. Bekende reclame-ontwerpen van hem zijn de oude man met bolhoed en de oude vrouw met de paraplu van de Rotterdamsche Verzekerings Maatschappij (RVS) en de haan van Sluys’ Zaden. Hij werd bekend door zijn (kinder)boek-illustraties en zijn politieke tekeningen in het socialistische tijdschrift ‘De Ware Jacob’.
Een door hem gemaakte tekening van een zwerver inspireerde de schrijver John Henri uit den Bogaard tot de creatie van de TV-figuur Swiebertje

Hij won in 1907 de Prix de Rome en kon daardoor, na zijn afstuderen aan de rijksacademie, diverse kunstreizen maken naar onder meer Italië, Spanje, Marokko, Frankrijk, Engeland en België. Van 1911 tot 1919 was hij werkzaam te Laren. Daarna vestigde hij zich in Katwijk aan Zee, waar hij tot zijn overlijden in 1978 is blijven wonen.
Het Katwijks Museum kent op de eerste etage de Bottemazaal, die naar Tjeerd Bottema is genoemd.

Iphone 087

Roodenburg, H.E.

Kleurets van de ij-haven vanaf de Lemmerboot in Amsterdam uit 1934. Havengezichten van Roodenburg worden zeer gezocht door verzamelaars. Beeldmaat 34 cm x 48,5 cm. Deze ets is nog nooit gelijst. Losbladig en met potlood gesigneerd.

Hendrikus Roodenburg
Den Haag 23-07-1895 – Wassenaar 27-04-1987

Hendrikus Elias Roodenburg was een Nederlands kunstenaar.

Roodenburg was een schilder en etser. Hij leerde het vak van graficus Philippe Zilcken. Roodenburg werd vooral bekend om zijn stadsgezichten van onder meer Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. In de jaren ’60 kon men bij Nutroma sparen voor een koffie- en ontbijtservies van Villeroy & Boch. Op het servies waren Roodenburgs zwartwittekeningen van Amsterdamse stadsgezichten afgebeeld.

Roodenburg was lid van vooraanstaande kunstenaarsverenigingen, zoals Arti et Amicitiae in Amsterdam en Pulchri Studio in Den Haag. In het boek H.E. Roodenburg (1895-1987): topografisch etser is een vrijwel compleet overzicht gegeven van het grafisch werk van Roodenburg.

BrandenburgVP 12

Brandenburg, Cornelis

Kleurets van een “Uil” uit 1922. Deze kleurets van een Uil wijkt sterk af van wat we gewend zijn van Brandenburg. Deze ets zien we zelden en dat duidt er op dat de ets minder goed verkocht dan de stadsgezichten. De staat van deze ets is echt uitmuntend. Beeldmaat 26 cm x 41 cm. Beschreven in het boek Cornelis Brandenburg oeuvre-overzicht: CB 276 K pagina 79. Nog authentiek gelijst en met potlood gesigneerd.

Cornelis Brandenburg
Wormerveer 05-12-1883 – Amsterdam 18-11-1954

Cornelis Brandenburg was een Nederlandse etser, tekenaar, plateelschilder en politiek tekenaar. Cornelis Brandenburg is één van Nederlands grootste etsers van stadsgezichten en dan vooral van Amsterdam. Bij het stadsarchief van Amsterdam zijn 64 etsen van hem aanwezig.

Vanaf 1900  tot 1954 was hij werkzaam in Amsterdam. Van 1890 tot 1903 had hij een opleiding aan de Teekenschool voor Kunstambachten en de Rijksakademie van beeldende kunsten  in Amsterdam, hij was daar leerling van August Allebé, Antoon Derkinderen,  Pieter Dupont en Georg Rueter.

Aanvankelijk was hij plateelschilder bij De Distel, en daarna tekenaar bij de chemigrafische inrichting van Schnabel in Amsterdam.

Brandenburg was lid van Arti et Amicitiae (Amsterdam).

Jan bander1

Bander, Jan

Houtsnede “Op den uitkijk” in Edam. Houtsnede uit 1929. Losbladig en met potlood gesigneerd, gedateerd en betiteld.

Jan Bander
Amsterdam 04-08- 1885 – Edam 17-09-1956

Jan Cornelis Bander (1887-1956) is nog steeds niet vergeten in Edam. Jan Bander werd geboren in Amsterdam, maar vestigde zich in 1907 in Edam. Hij bleef er tot zijn dood wonen. Samen met zijn echtgenote, de schilderes Léonie Bander-Lutomirski (1887-1981), heeft hij een grote impuls aan het culturele leven in Edam-Volendam gegeven. Jan en Leonie Bander maakten vele tekeningen, etsen en schilderijen van Edam, Volendam, en het omliggende weidelandschap.
Bander was bijvoorbeeld van 1908 tot 1932 verbonden aan de Stads Teekenschool, waarvan hij in 1928 directeur werd. Hij was bovendien betrokken bij de oprichting van de Vereniging Oud Edam in 1943.

temp1418547954

Dijkstra, Johan

Ets van het Groningse dorp Tolbert. Ets uit ca. 1942-1944. Literatuur: Het grafische werk van Johan Dijkstra D261, pagina 214 en 318. Beeldmaat 24,6 cm x 19,2 cm en bladmaat 34 cm x 27 cm. 1 staat bekend. De ets is losbladig en met potlood gesigneerd en epreuve d’artiste.

Johan Dijkstra
Groningen 23-12-1896 – Groningen 21-02-1978

Johan Dijkstra was een Nederlandse kunstenaar. Hij geldt als een van de belangrijkste Groninger kunstenaars van de twintigste eeuw.

Met Jan Altink was hij in 1918 oprichter van Groninger Kunstkring De Ploeg. Pas in 1924 gaf hij zich over aan het expressionisme.

In 1926 werd hij leraar bij een tekenvereniging van Groninger studenten. Door dat werk kreeg hij ruimte voor het vrije werk dat bestond uit schilderijen en enkele beeldhouwwerken. Ook maakte hij decorontwerpen bij geënsceneerde muziekuitvoeringen. Zijn eerste artistieke voorbeeld was Vincent van Gogh. Hij schilderde beelden van het Groninger plattelands- en stadsleven en portretten van andere Ploeg-leden.

Vanaf 1930 koos Dijkstra een andere richting en stortte hij zich op de monumentale kunsten. Hij schiep een muurschildering in het stadhuis van Groningen en leerde van Duitse glasschilders de techniek van het brandschilderen. Zijn eerste grote monumentale opdracht van voor de Tweede Wereldoorlog was het vervaardigen van de ramen voor de aula van de Rijksuniversiteit.

Zijn laatste levensjaren waren niet de gelukkigste. Na het overlijden van zijn vrouw Marie zwierf hij vaak rond door de straten. Zijn creativiteit had hem blijkbaar verlaten en zijn productie stokte. In zijn kunstkritieken in het Nieuwsblad van het Noorden werden zijn uithalen steeds feller, waardoor hij weinig vrienden overhield. Dijkstra overleed op 81-jarige leeftijd in zijn woonplaats Groningen.

DupontVP 1

Dupont, Pieter

Ets op zink “Prinsengracht te Amsterdam” uit 1895. Ets in Amsterdam gemaakt. Beeldmaat 22 cm x 25 cm. Bladmaat 36 cm x 38,5 cm. Catalogus van Wisselingh No. 302 in een oplage van 100 exemplaren. Ets zit nog authentiek gelijst zonder passe-partout. Met potlood gesigneerd Dupont ’95 en No. 84.

Pieter Dupont
Amsterdam 05-07-1870 – Hilversum 07-02-1911

Pieter Dupont was een Nederlands aquarellist , graficus, kunstschilder, tekenaar, boekbandontwerper pastellist, ontwerper, tekenleraar, en hoogleraar.
In 1900 trouwde hij met Frederike Vaarzon-Morel. In 1906 werd zijn eerste zoon Pieter Jan geboren en in 1908 werd zijn tweede zoon Willem Frederik geboren. Willem Frederik Dupont is de auteur van het boek Pieter Dupont, zijn leven en werken.

Hij werkte in Amsterdam tot 1896, daarna Parijs van 1896 tot 1900, Londen, Nogent-sur-Marne 1900 – 1902, Auvers-sur-Oise 1903, Amsterdam 1903 – 1905, Hilversum, Oosterbeek en (Renkum) 1902. Als kunstschilder was Pieter Dupont in zijn beginjaren bekend om zijn Amsterdamse stadsgezichten, waar de invloed van G.H. Breitner merkbaar was. In 1896 trok hij naar Parijs, waar hij zich bekwaamde in de etskunst.

Dupont was leraar aan de Tekenschool voor Kunstambachten (1891-1896) en werd in 1903 hoogleraar in de grafische kunst aan de Rijksakademie te Amsterdam. Hij ontwierp postzegels , bankbiljetten, en maakte landschappen, boslandschappen, portretten, kerkinterieurs, en stadsgezichten. Werk van hem is te zien in o.a. Museum Kröller-Müller in Otterlo en het Singer Museum in Laren. Een aantal van zijn etsen werden vanaf 1893 uitgegeven door de firma E.J. van Wisselingh in Amsterdam in oplages van meestal 50 tot 100 exemplaren. Opvallend is het flinke aantal van zijn etsen en gravures waarop werkpaarden werden afgebeeld.
Naast zijn werk als hoogleraar bleef Dupont graveren en etsen. In 1908 werd hem verzocht een nieuw biljet van 25 gulden te graveren naar ontwerp van A.J. Derkinderen. Slechts een gedeelte van deze gravure was gereed toen Dupont omstreeks kerstmis 1910 ernstig ziek werd en een paar weken later op veertigjarige leeftijd aan angina pectoris overleed.

 

Hoytema12

Hoytema, van, Theo

Litho “Zingende vogel op den tak van een boom” op chine collé. Litho met een roze tint uit 1906. De Groot no. 153. Gebruikt als beeld voor de kalenderpagina juni 1906. Oplage 15/50. We zien een vogel baltsend/zingend op een dennentak. De vogel lijkt me een Nachtegaal. Beeldmaat 20 cm x 15 cm en ruime marges. Zuurvrij gelijst in een nieuwe lijst. Met potlood gesigneerd.

Theo van Hoytema
Den Haag 18-12-1863 – Den Haag 28-08-1917

Theodorus van Hoytema was een Nederlands tekenaar, lithograaf en boekbandontwerper. Hij is vooral bekend om zijn lithografische plaatjesboeken met vogelverhalen.

Hij bezocht het Stedelijk Gymnasium in Leiden, maar werd al voor het eindexamen opgenomen in de bankiersfirma van twee oudere broers. Het kantoorleven beviel de rusteloze Hoytema niet en in 1886 besloot hij zijn leven in dienst van de kunst te stellen.
Hij volgde tekenlessen aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Door bemiddeling van zijn oom Adriaan van Oordt, directeur van uitgeverij Brill kon hij terecht bij het Zoölogisch Museum in Leiden. Daar illustreerde hij in de jaren 1889-1890 enkele wetenschappelijke werken. In deze periode begon hij te experimenteren met lithografie. Hij beschilderde ook wanden van de sociëteit te Gorinchem. Hij was bevriend met Herman Heuff, die een leerling van hem was.

In 1894 verhuisde hij naar Voorburg en in 1897 naar Hilversum. Hij was rusteloos, en logeerde bij zijn zuster en ook bij zijn broer in Londen. Zijn gezondheid was broos, hij werd in 1904-1905 verpleegd in een ziekenhuis en in 1906 in een sanatorium voor zenuwzieken. Daarna woonde hij bij zijn zuster in Den Haag, die hem de rest van zijn leven verzorgde. In die periode maakte hij de kalenders die hem later beroemd maakten

Theo van Hoytema werd bekend door zijn gelithografeerde illustraties in Andersens sprookje Het lelijke jonge eendje uit 1893. Dit prentenboek was uniek in Nederland door het samengaan van beeld en tekst.

Flasschoen1

Flasschoen, Gustave

Ets van een verliefd Volendams paartje in de duinen. Beeldmaat 22,5 cm x 27,5 cm. Bladmaat 32 cm x 42 cm. Losbladig. Zowel in de plaat als met potlood gesigneerd.

Gustave Flasschoen
Sint-Jans-Molenbeek 20-05-1868 – Brussel 03-09-1940

Gustave Flasschoen  was een Belgisch kunstschilder en graficus uit de late 19de en vroege 20ste eeuw.

Hij begon als ontwerper van affiches. Bij de oprichting in 1909 van de “Compagnie du Zoute” in Knokke, kreeg hij de opdracht een affiche te ontwerpen. Zijn pastel “De Vrouw” , een voorstelling van een vrouw met wapperende groene sjaal zittend bovenop een duin, werd zijn beroemdste affiche.

Voor de Eerste Wereldoorlog ondernam Flasschoen reizen, in Europa, naar Rusland en in 1912-1914 naar Argentinië.
De oorlog inspireerde hem tot “De Maskers” waarin soldaten met gasmaskers opduiken vanuit de gaswalmen (Collectie van Het Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis, Brussel).

Zijn schildersoeuvre bestond toen vooral uit landschappen, visserstaferelen, taferelen uit Noord-Afrika en humoristische scènes. Hij maakte ook affiches en verzorgde boekillustraties, onder andere voor “A la boule plate. Mïurs bruxelloises” van George Garnir (Curtio) of voor diens “Baedeker de physiologie bruxelloise à l’usage des étrangers” (beide samen met A. Lynen).

Zijn achterkleindochter Lorraine Lawson is een kunstenares en woont in Campbell, Californië. Haar werk wordt geïnspireerd door de stijl van haar overgrootvader.

Heuff

Heuff, Herman

Ets “Schaatsenrijden” uit 1914. Leuke Hollandse voorstelling. Beeldmaat 7 cm x 13 cm en ruime marges. Nooit gelijst. Losbladig en met potlood gesigneerd.

Herman Heuff
Den Haag 09-07-1875 – Heemstede 01-07-1945

Hermanus Davinus (Herman) Heuff is bekend geworden als kunstschilder (Haagse School). Vanaf 1907 maakte hij veelal etsen en tekeningen. Heuff volgde avondlessen aan de Haagsche Akademie, onder Floris Arntzenis. Hij schilderde stadsgezichten en oude plaatsen in Zeeland, Zuid-Holland en Italië. Heuff had contact met Theo van Hoytema en Willem de Zwart.

In de jaren 30 werd hij blind. Daarom werd in juni 1933 een benefiet-expositie gehouden en het Herman Heuff Fonds opgericht. Bevriende kunstenaars stelden kunstwerken ter beschikking die per opbod verkocht werden. Eén van de kopers was Koningin Wilhelmina. Heuff bleef, nadat hij blind was geworden, kunstenaar; in deze jaren maakte hij keramieke plastieken.

Heuff overleed in 1945 in zijn woning genaamd de Dorstige Kuil te Heemstede. Hij schijnt een inspirator voor Anton Pieck te zijn geweest. Schilderwerk van Heuff is te vinden in het Gemeentemuseum Den Haag.

Toon de JongVP

Jong, de, Toon

Ets “de Smokkelaars”. Leuke winterse voorstelling. Professioneel schoongemaakt en daarna zuurvrij gelijst in een nieuwe lijst. Beeldmaat 22 cm x 17 cm en ruime marges. Met potlood gesigneerd en epreuve d’artiste.

Toon de Jong
Laren 14-08-1879 – Maassluis 28-04-1978

Antonie Jacob (Toon) de Jong (Laren, 1879 – Maassluis, 1978) was een Nederlands kunstenaar.

De Jong was een leerling van Willem Hendrik Eickelberg uit Blaricum. Later studeerde hij aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid Amsterdam en de Rijksakademie van beeldende kunsten. Hij bekwaamde zich verder onder leiding van Prof. P. Dupont, in etsen, graveren en lithografie.
Hij was een lid van de Amsterdamse kunstenaarsvereniging “Sint-Lucas”. Als schilder, etser en tekenaar hanteerde hij een naturalistisch-impressionistische stijl.
Hij maakte vooral landschappen en portretten. De Jong woonde en werkte in Laren en tekende veel van zijn werken in Het Gooi, maar hij was ook actief in Zeeland.

Ter gelegenheid van zijn 90e verjaardag werd van zijn werk een overzichtstentoonstelling gehouden in het Singer Museum.

«< 56 57 58 59 60 >

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z

↑

Inloggen
Webmail