Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT
Damrak1

Witsen, Willem

Ets en aquatint “Damrak”, met gezicht op twee steigers en een bouwput” Amsterdam uit omstreeks 1905/1906. In het midden de bouwput waar onder meer het gebouw van verzekeringsmaatschappij De Utrecht zou verrijzen. Van de steiger rechts vertrok de schuit naar Leeuwarden en van de steiger links die naar Alkmaar. Witsen maakte een drietal etsen van het Damrak vanuit het venster van de met hem bevriende journalist De Balbian Verster. De eerste schetsen zijn van 1904, en de altijd maar heroverwegende Witsen voltooide ze pas in 1906. Beeldmaat 39.3 cm x 49,3 cm. De Groot no. 118, Boon no. 112 en Van Wisselingh no. 444. De voorstelling is in spiegelbeeld weergegeven. Zuurvrij gelijst in een nieuwe lijst met museumglas. Met potlood gesigneerd en genummerd.

Willem Witsen
Amsterdam 13-08-1860 – Amsterdam 13-04-1923

Willem Witsen was van 1876 tot 1884 leerling aan de Rijksacademie in Amsterdam en raakte er bevriend met de schilders E. Karsen, Tholen, Breitner en Israels. Na een verblijf in Londen, waar hij kennis maakte met het werk van Whistler, begon Witsen met het schilderen van dromerige, verstilde stadsgezichten in een donker koloriet, wat zijn specialiteit zou worden. In tegenstelling tot de drukke stadsimpressies van Breitner en Israels zag Witsen de stad als monument van tijdloze schoonheid. Hij schilderde ook landschappen en soms stillevens en portretten. Werk van hem hangt o.a. in het Haags Gemeentemuseum en het Rijksmuseum in Amsterdam. Willem Witsen overleed in April 1923 aan bronchitis.

langb

Langbroek, Maarten

Ets “Tureluur”. Beeldmaat 9 cm x 11,5 cm. Losbladig en met potlood gesigneerd. Dezelfde ets op deze site ook in kleur.

Maarten Langbroek
IJmuiden 17-07-1918  – Harderwijk  06-04-1985

Opleiding: van 1932-1935 privétekenles bij C. v.d. Bosch, die later docent wordt aan de Arnhemse academie. Van 1935-1941 leerling van het Instituut voor Kunstnijverheids-onderwijs, afd. reclame te Amsterdam. In 1938 in het bezit gekomen van L.O. akte tekenen. Tijdens de oorlogsjaren ondergedoken. In die periode geaquarelleerd en geetst. Vanaf 1945 naast het etswerk illustratieopdrachten voor uitgevers en het bedrijfsleven. Van 1969-1981 als tekenleraar verbonden aan het middelbaar onderwijs.
Langbroek heeft zich ontwikkeld als kunstzinnige etser met gevoel voor detail.

Graadt van Roggen1

Graadt van Roggen, Johannes

Droge naald met een voorstelling van de stad Amalfi aan de Italiaanse kust. Ets uit 1932 met een kleine oplage. Beeldmaat 16,5 cm x 23 cm. Losbladig en met potlood gesigneerd.

Johannes Graadt van Roggen
Amsterdam 28-05-1867 – Alkmaar 26-08-1959

Johannes Mattheus Graadt van Roggen was een Nederlands tekenaar, schilder en grafisch kunstenaar. Hij wordt beschouwd als een voorloper van de Bergense School. Hij wordt ook wel Job Graadt van Roggen genoemd.

raadt van Roggen was als gevolg van een hersenvliesontsteking doof vanaf zijn derde levensjaar. Hij is zijn gehele jeugd leerling geweest van het Instituut voor Doofstommen(zoals dat instituut toen genoemd werd) in Groningen. Hij maakte zijn eerste schilderijen als zeventienjarige.

Vanwege zijn doofheid is Graadt van Roggen bij uitstek een visueel ingesteld schilder, die schilderde wat hij zag. Hij is daarbij een echte plein air-schilder; hij schilderde graag in de buitenlucht. Hij schilderde zelden of nooit binnen – er zijn een paar stillevens en portretten. Hij werkte altijd figuratief.

Meestal zocht Graadt van Roggen zijn onderwerpen in de buurt van zijn woonplaats Bergen. Hij heeft veel duinlandschappen gemaakt (van Bergen aan Zee tot Camperduin en Petten); ook de Zeeuwse kust heeft hij regelmatig geschilderd. Andere onderwerpen zijn: havens, portretten en stadsgezichten. Graadt van Roggen is vaak in het buitenland geweest. Hij schilderde er bij voorkeur rond de Middellandse Zee.

Katwijk1 1

Bottema, Tjeerd

Kleurets van de duinen bij Katwijk aan Zee. Met een vergrootglas zijn op het pad door de duinen nog 2 fietsers te zien. Erg leuk. Beeldmaat 31 cm x 20 cm. Nog authentiek gelijst en met potlood gesigneerd.

Tjeerd Bottema
Langezwaag 06-02-1884 – Katwijk 08-03-1978

Nederlands schilder en graficus, leerling van Allebé, Broer van Tjerk Bottema. Schilder van landschappen, zee- en strandgezichten.

Tjeerd Bottema werd op 6 februari 1884 geboren te Langezwaag in Friesland. Hij volgde de kweekschool in Maastricht, waar hij zijn onderwijzersdiploma en acte L.O.tekenen behaalde. Daarna vertrok hij naar Amsterdam, waar ook zijn broer Tjerk tekenlessen volgde. Hier behaalde hij aan de Kunstnijverheidschool de akte M.O. tekenen en ging werken als plateelschilder bij plateelfabriek “De Distel”. Ook werkte hij als reclametekenaar. Bekende reclame-ontwerpen van hem zijn de oude man met bolhoed en de oude vrouw met de paraplu van de Rotterdamsche Verzekerings Maatschappij (RVS) en de haan van Sluys’ Zaden. Hij werd bekend door zijn (kinder)boek-illustraties en zijn politieke tekeningen in het socialistische tijdschrift ‘De Ware Jacob’.
Een door hem gemaakte tekening van een zwerver inspireerde de schrijver John Henri uit den Bogaard tot de creatie van de TV-figuur Swiebertje

Hij won in 1907 de Prix de Rome en kon daardoor, na zijn afstuderen aan de rijksacademie, diverse kunstreizen maken naar onder meer Italië, Spanje, Marokko, Frankrijk, Engeland en België. Van 1911 tot 1919 was hij werkzaam te Laren. Daarna vestigde hij zich in Katwijk aan Zee, waar hij tot zijn overlijden in 1978 is blijven wonen.
Het Katwijks Museum kent op de eerste etage de Bottemazaal, die naar Tjeerd Bottema is genoemd.

Vuur

Bottema, Tjeerd

Kleurets van de oude vuurbaak in Katwijk aan Zee. Aan het strand zien we nog een schelpenvisser. Beeldmaat 37 cm x 22,5 cm. Nog authentiek gelijst en met potlood gesigneerd.

Tjeerd Bottema
Langezwaag 06-02-1884 – Katwijk 08-03-1978

Nederlands schilder en graficus, leerling van Allebé, Broer van Tjerk Bottema. Schilder van landschappen, zee- en strandgezichten.

Tjeerd Bottema werd op 6 februari 1884 geboren te Langezwaag in Friesland. Hij volgde de kweekschool in Maastricht, waar hij zijn onderwijzersdiploma en acte L.O.tekenen behaalde. Daarna vertrok hij naar Amsterdam, waar ook zijn broer Tjerk tekenlessen volgde. Hier behaalde hij aan de Kunstnijverheidschool de akte M.O. tekenen en ging werken als plateelschilder bij plateelfabriek “De Distel”. Ook werkte hij als reclametekenaar. Bekende reclame-ontwerpen van hem zijn de oude man met bolhoed en de oude vrouw met de paraplu van de Rotterdamsche Verzekerings Maatschappij (RVS) en de haan van Sluys’ Zaden. Hij werd bekend door zijn (kinder)boek-illustraties en zijn politieke tekeningen in het socialistische tijdschrift ‘De Ware Jacob’.
Een door hem gemaakte tekening van een zwerver inspireerde de schrijver John Henri uit den Bogaard tot de creatie van de TV-figuur Swiebertje

Hij won in 1907 de Prix de Rome en kon daardoor, na zijn afstuderen aan de rijksacademie, diverse kunstreizen maken naar onder meer Italië, Spanje, Marokko, Frankrijk, Engeland en België. Van 1911 tot 1919 was hij werkzaam te Laren. Daarna vestigde hij zich in Katwijk aan Zee, waar hij tot zijn overlijden in 1978 is blijven wonen.
Het Katwijks Museum kent op de eerste etage de Bottemazaal, die naar Tjeerd Bottema is genoemd.

g akerk

Prins, Riekele

Droge naald uit 1945 van de A-kerk in de stad Groningen een paar dagen voor de bevrijding. Op de ets bevindt zich een vrachtwagen die aan de Duitsers toebehoorde en daarnaast staat een Duitse soldaat. De ets zit nog authentiek gelijst met achterop het logo van Kunsthandel Koos Niezen. Beeldmaat 24,5 cm x 36,5 cm. Met potlood gesigneerd.

Riekele Prins
Kollumerzwaag 25-04-1905 – Bedum 14-05-1954

Riekele Prins groeide op in Bedum, waar hij zich als amateur verschillende teken- en schildertechnieken eigen maakte. Pas in 1933 kreeg hij de mogelijkheid in Groningen een tekencursus te volgen. Hij kreeg geleidelijk meer succes, met name in zijn specialiteit : etsen van het weidse Groninger landschap.

Hij muntte uit in de techniek van de “droge naald”, waarbij de afdruk een fluwelig effect laat zien. Ook in de gewone ets wist hij opmerkelijke resultaten te bereiken, door de etsplaat op meesterlijke wijze in verschillende fasen te laten uitbijten. Hij bereikte daarmee een bijzondere ruimtewerking in zijn landschappen. Soms tekende Prins rechtstreeks op de metaalplaat, maar vaak vormde een schets de voorbereiding. Met een eenvoudige drukpers drukte de kunstenaar zijn etsen met grote zorg zelf af, vaak in zeer kleine oplagen.

Het Groninger landschap was zijn grootste bron van inspiratie. Als geen ander wist hij de rust van het  open noordelijke landschap weer te geven. Soms met een bekend kerkje aan de horizon, zoals  Leegkerk, Fransum, en Oostum. Riekele Prins overleed in 1954, nog maar 49 jaar oud.

franken1

Franken, Jan Pzn

Houtsnede in kleur van woonwagens met Roma. Losbladig en met potlood gesigneerd.

Jan Franken Pzn
Den Haag, 18-11-1896– Den Haag, 27-02-1977

Johannes Petrus Josephus (Jan) Franken Pzn.  was een Nederlands schilder en tekenaar. Hij genoot zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Als leraar had hij Frits Jansen.

Franken was schilder van winterlandschappen, portretten en stillevens. Hij woonde en werkte in Den Haag. De figuratieve stijl die hem bij zijn opleiding was onderwezen bleef kenmerkend voor zijn stijl. Mies Biermasz en Charles Stok waren zijn leerlingen.

Naast tekeningen en schilderijen maakte hij ook houtsneden, boekillustraties, boekbandontwerpen en ex-libris.

Werk van hem is aanwezig in het Gemeentemuseum Den Haag en het Singer Museum in Laren.

Martini3

Roodenburg, H.E.

Ets van de “Martinitoren” in Groningen uit 1947. Beeldmaat 6 cm x 15 cm. Nooit gelijst. Losbladig en met potlood gesigneerd.

Hendricus Roodenburg
Den Haag 23-07-1895 – Wassenaar 27-04-1987

Hendrikus Elias Roodenburg was een Nederlands kunstenaar.

Roodenburg was een schilder en etser. Hij leerde het vak van graficus Philippe Zilcken. Roodenburg werd vooral bekend om zijn stadsgezichten van onder meer Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. In de jaren ’60 kon men bij Nutroma sparen voor een koffie- en ontbijtservies van Villeroy & Boch. Op het servies waren Roodenburgs zwartwittekeningen van Amsterdamse stadsgezichten afgebeeld.

Roodenburg was lid van vooraanstaande kunstenaarsverenigingen, zoals Arti et Amicitiae in Amsterdam en Pulchri Studio in Den Haag. In het boek H.E. Roodenburg (1895-1987): topografisch etser is een vrijwel compleet overzicht gegeven van het grafisch werk van Roodenburg.

Onbekende gracht

Everbag, Frans

Kleurets van een onbekende gracht in Amsterdam. Ets en aquatint in kleuren. Beeldmaat 25 cm x 20 cm. Professioneel schoongemaakt en zuurvrij gelijst in een nieuwe lijst. Met potlood gesigneerd.

Frans Everbag
Amsterdam 25-10-1877 – Amsterdam 10-06-1947

Frans Everbag werd in 1877 in Amsterdam geboren en met enkele onderbrekingen woonde en werkte hij zijn hele leven in deze stad. Zijn oeuvre bestaat dan ook voor een belangrijk deel uit Amsterdamse stadsgezichten. Daarnaast schilderde hij bloemstillevens en dieren in een gevoelig-impressionistische stijl. Everbag experimenteerde ook met allerlei druktechnieken, en hij wordt wel gerekend tot de belangrijkste etsers en lithografen van de eerste helft van de 20e eeuw. Met grote regelmaat nam hij deel aan de exposities van Arti et Amicitiae in Amsterdam en in 1939 maakte hij met zijn werk deel uit van de tentoonstelling ‘Onze Kunst van Heden’ in het Rijksmuseum.

Kraai

Everbag, Frans

Zeldzame kleurets “Stappende kraai in de sneeuw”. Ets en aquatint in kleuren. Vervoorn 132. Beeldmaat 24 cm x 19 cm met de originele ruime marges. Deze voorstelling kennen we van de litho “Stappende Kraai uit 1939”. Zuurvrij in een nieuwe houten lijst gezet. Met potlood gesigneerd en epreuve d’artiste.

Frans Everbag
Amsterdam 25-10-1877 – Amsterdam 10-06-1947

Frans Everbag werd in 1877 in Amsterdam geboren en met enkele onderbrekingen woonde en werkte hij zijn hele leven in deze stad. Zijn oeuvre bestaat dan ook voor een belangrijk deel uit Amsterdamse stadsgezichten. Daarnaast schilderde hij bloemstillevens en dieren in een gevoelig-impressionistische stijl. Everbag experimenteerde ook met allerlei druktechnieken, en hij wordt wel gerekend tot de belangrijkste etsers en lithografen van de eerste helft van de 20e eeuw. Met grote regelmaat nam hij deel aan de exposities van Arti et Amicitiae in Amsterdam en in 1939 maakte hij met zijn werk deel uit van de tentoonstelling ‘Onze Kunst van Heden’ in het Rijksmuseum.

«< 56 57 58 59 60 >

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z

↑

Inloggen
Webmail