Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT
leusdenVP 3

Leusden, van, Willem


Kleurets suikeraquatint “Heuvels” uitgegeven in een kleine oplage van 25 exemplaren. Het Centraal Museum in Utrecht heeft twee exemplaren daarvan in de collectie. Het werk dateert uit ca.1950. Beeldmaat 13,7 cm x 19,7 cm. Nog authentiek ingelijst. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Willem van Leusden
Utrecht 25-09-1886 – Maarssen 08-03-1974

Willem van Leusden was een schilder en graficus die in Utrecht en vanaf zijn 23ste in Maarssen woonde. Hij volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en aan de Rijksacademie in Amsterdam. Gedurende drie jaar verkreeg hij de koninklijke subsidie voor jonge kunstenaars. Naast het schilderen en het maken van meubels bekwaamde Willem van Leusden zich ook in verschillende ets- en graveertechnieken. Hij vormde de kern van een groep surrealisten, die in de periode 1930 tot 1950 in Utrecht actief waren. Ook was hij lid van het grafisch gezelschap De Luis.

josVP

Narinx, Jos


Ets van de Wilhelminabrug in Maastricht. Ets uit 1934. Beeldmaat 12 cm x 7 cm. Nog authentiek ingelijst. Met potlood gesigneerd en gedateerd.

Jos Narinx
Maastricht 24-11-1889 – Concentratiekamp Neuengamme 07-01-1943

Jozef Wilhelmus (Jos) Narinx was een Nederlands kunstenaar en een van de oprichters van de Limburgse Kunstkring. De Limburgse Kunstkring, een kunstenaarscollectief dat nog altijd actief is. De leden kwamen regelmatig bijeen in het nog steeds bestaande Café Suisse op het Vrijthof.
Jos ging in 1918 naar de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en het tweede jaar werd hem een rijksbeurs toegekend.
Jos Narinx probeerde als professioneel kunstschilder de kost te verdienen met vooral landschappen en stadsgezichten, maar voor kunstschilders viel er in de crisisjaren weinig te verdienen.
Jos Narinx komt op 7 januari 1943 te overlijden in het concentratiekamp Neuengamme. Narinx werd op 25 juni 1942 opgepakt wegens verzetsactiviteiten.

boldingvp 5

Bolding, Cees


Ets uit 1923 met een voorstelling van Volendam. Vissers op de Dijk, bij de visafslag van Volendam. Het kantoortje van de visafslag staat nog steeds aan de haven. Ets is zuurvrij teruggezet in de authentieke houten lijst, met het groene glas uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Beeldmaat 29,5 cm x 35,5 cm met de originele ruime marges. Met potlood gesigneerd, betiteld en gedateerd.

Cees Bolding
Wormerveer 07-01-1897 – Den Haag 01-11-1979

Cees Bolding was een veelzijdig en begaafd kunstenaar die zijn schildermotieven vooral in het dagelijkse leven vond. Daarbij nam de werkende mens in zijn sociale omgeving een belangrijke plaats in: fabrieksarbeiders, nettenboetsters, marktkooplui en havenwerkers vormden meerdere malen het onderwerp van zijn schilderijen. Geboren in Wormerveer in een schippersfamilie werd Bolding tot schilderen gestimuleerd door Margaretha Cohen Gosschalk, die zijn grootmoeder eens portretteerde en die zijn artistieke talent zag in zijn schetsen. Van haar kreeg hij zijn eerste schilderlessen. Daarna volgde hij een opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam onder leiding van J.H. Jurres en Nicolaas van der Waay.

Bolding specialiseerde zich in het schilderen van stadsgezichten, landschappen, portretten, interieurs en zee- en havengezichten. Hoewel Bolding in artistiek opzicht zijn eigen weg ging, had hij grote interesse in eigentijdse (internationale) kunstontwikkelingen, met name in de Nieuwe Zakelijkheid. Hij was ook bewonderaar van Jan Mankes, vooral om het ‘trefzekere tonalisme’ dat deze in zijn werk tentoonspreidde. Kenmerkend voor Boldings werk is het clair-obscur en het soms vervreemdende kleurenpalet: hij was gefascineerd door het contrast van licht en donker en de verandering van kleuren door kunstlicht. Schaars verlichte straten met lantaarns als felle lichtaccenten, avondmarkten bij kaarslicht en interieurs bij lamplicht waren een bron van inspiratie.

slootVP 4

Sloot, van der, Andries


Ets met de titel Vrouwenpoortsbrug in Leeuwarden. De Vrouwenpoortsbrug is een monumentale brug aan de westkant van de binnenstad van Leeuwarden. Op de achtergrond de Oldehove toren. Beeldmaat 21 cm x 36 cm. Nog origineel ingelijst in een houten lijst. In de plaat gesigneerd. Met potlood gesigneerd en betiteld.

Andries van der Sloot
Schalsum 14-03-1883 – Leeuwarden 30-09-1955

Andries van der Sloot was een Nederlandse schilder en graficus. Hij verkreeg zijn opleiding aan de Academie van Beeldende Kunst in Den Haag. Hij werkte vervolgens in Den Haag, Rijswijk en vanaf 1909 in Leeuwarden.
Andries van der Sloot maakte etsen, schilderijen en tekeningen. Belangrijk onderwerp van het werk van Andries van der Sloot was het Friese landschap met daarnaast stads- en dorpsgezichten, boten en portretten.

riekeleVP 2

Prins, Riekele


Droge naald van een winters landschap bij Breede. Breede is een klein dorp in het noorden van de provincie Groningen. Beeldmaat 12,5 cm x 8 cm. Deze ets is door Riekele en Paula gebruikt als nieuwjaarskaart. Het gaat hier niet om de ansichtkaart die van deze voorstelling is gemaakt. In de plaat de initialen RP. Nog authentiek ingelijst en handgeschreven.

Riekele Prins
Kollumerzwaag 25-04-1905 – Bedum 14-05-1954

Riekele Prins groeide op in Bedum, waar hij zich als amateur verschillende teken- en schildertechnieken eigen maakte. Pas in 1933 kreeg hij de mogelijkheid in Groningen een tekencursus te volgen. Hij kreeg geleidelijk meer succes, met name in zijn specialiteit : etsen van het weidse Groninger landschap.

Hij muntte uit in de techniek van de “droge naald”, waarbij de afdruk een fluwelig effect laat zien. Ook in de gewone ets wist hij opmerkelijke resultaten te bereiken, door de etsplaat op meesterlijke wijze in verschillende fasen te laten uitbijten. Hij bereikte daarmee een bijzondere ruimtewerking in zijn landschappen. Soms tekende Prins rechtstreeks op de metaalplaat, maar vaak vormde een schets de voorbereiding. Met een eenvoudige drukpers drukte de kunstenaar zijn etsen met grote zorg zelf af, vaak in zeer kleine oplagen.

Het Groninger landschap was zijn grootste bron van inspiratie. Als geen ander wist hij de rust van het  open noordelijke landschap weer te geven. Soms met een bekend kerkje aan de horizon, zoals  Leegkerk, Fransum, en Oostum. Riekele Prins overleed in 1954, nog maar 49 jaar oud.

GraadtVP 2

Graadt van Roggen, Johannes


Ets van het duingebied tussen Bergen en Camperduin. Ets uit 1921 en nog authentiek ingelijst. Beeldmaat 9 cm x 12 cm. Kleine oplage 11/16. Monogram in de plaat en gedateerd. Met potlood gesigneerd en genummerd.

Johannes Graadt van Roggen
Amsterdam 28-05-1867 – Alkmaar 26-08-1959

Johannes Mattheus Graadt van Roggen was een Nederlands tekenaar, schilder en grafisch kunstenaar. Hij wordt beschouwd als een voorloper van de Bergense School. Hij wordt ook wel Job Graadt van Roggen genoemd.

Graadt van Roggen was als gevolg van een hersenvliesontsteking doof vanaf zijn derde levensjaar. Hij is zijn gehele jeugd leerling geweest van het Instituut voor Doofstommen(zoals dat instituut toen genoemd werd) in Groningen. Hij maakte zijn eerste schilderijen als zeventienjarige.

Vanwege zijn doofheid is Graadt van Roggen bij uitstek een visueel ingesteld schilder, die schilderde wat hij zag. Hij is daarbij een echte plein air-schilder; hij schilderde graag in de buitenlucht. Hij schilderde zelden of nooit binnen – er zijn een paar stillevens en portretten. Hij werkte altijd figuratief.

Meestal zocht Graadt van Roggen zijn onderwerpen in de buurt van zijn woonplaats Bergen. Hij heeft veel duinlandschappen gemaakt (van Bergen aan Zee tot Camperduin en Petten); ook de Zeeuwse kust heeft hij regelmatig geschilderd. Andere onderwerpen zijn: havens, portretten en stadsgezichten. Graadt van Roggen is vaak in het buitenland geweest. Hij schilderde er bij voorkeur rond de Middellandse Zee.

brrrrr

Brokke, Enno


Ets gemaakt door Enno Brokke tijdens de oorlogsjaren vol armoede. Ets uit 1944. Beeldmaat 8 cm x 9,5 cm en ruime marges. Kleine oplage 1/8. Zuurvrij ingelijst in een nieuwe houten lijst met museumglas. In de plaat gesigneerd en gedateerd. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Enno Brokke
Den Haag 10-06-1919 – Arnhem 11-02-2007

Enno Brokke was een Nederlands beeldend kunstenaar. Hij werkte als onder meer als tekenaar, schilder en graficus. Tussen 1945 en 1958 maakte hij deel uit van de groep van Cuijk. Door toedoen van een leraar aan de lagere school wist Brokke al op jonge leeftijd dat hij kunstenaar wilde worden. In Den Haag deed hij de HBS.
Hij volgde rond 1935 tekenlessen aan de Eerste Nederlandse Vrije Studio. In 1937 deed hij een avondcursus aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij werkte meerdere jaren als technisch tekenaar voor een carrosseriefabriek.
Om in de Tweede Wereldoorlog aan tewerkstelling in Duitsland te ontkomen dook hij onder in noordoost Limburg in het dorp Plasmolen. Hij woonde boven een bakkerij en vond een baan voor halve dagen als keramiekschilder bij pottenbakkerij De Olde Kruyk in Milsbeek. Nadat deze in 1943 moest sluiten werkte Brokke als landarbeider in Middelaar.
Met zijn werk ontwikkelde Brokke zich van een veelzijdig ambachtsman (keramiekschilder, graficus, toegepaste kunst) via een abstracte tussenfase tot een realistisch fijnschilder. Zijn thema’s waren figuren, portretten, dieren, stillevens en (verlaten) landschappen. 

PrinsVP 5

Prins, Riekele


Droge naald uit 1950. Een straatje in Montreuil bij Parijs in Frankrijk. Beeldmaat 21,5 cm x 14 cm. Bladmaat 28 cm x 21,5 cm. Ets is losbladig. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Riekele Prins
Kollumerzwaag 25-04-1905 – Bedum 14-05-1954

Riekele Prins groeide op in Bedum, waar hij zich als amateur verschillende teken- en schildertechnieken eigen maakte. Pas in 1933 kreeg hij de mogelijkheid in Groningen een tekencursus te volgen. Hij kreeg geleidelijk meer succes, met name in zijn specialiteit : etsen van het weidse Groninger landschap.

Hij muntte uit in de techniek van de “droge naald”, waarbij de afdruk een fluwelig effect laat zien. Ook in de gewone ets wist hij opmerkelijke resultaten te bereiken, door de etsplaat op meesterlijke wijze in verschillende fasen te laten uitbijten. Hij bereikte daarmee een bijzondere ruimtewerking in zijn landschappen. Soms tekende Prins rechtstreeks op de metaalplaat, maar vaak vormde een schets de voorbereiding. Met een eenvoudige drukpers drukte de kunstenaar zijn etsen met grote zorg zelf af, vaak in zeer kleine oplagen.

Het Groninger landschap was zijn grootste bron van inspiratie. Als geen ander wist hij de rust van het  open noordelijke landschap weer te geven. Soms met een bekend kerkje aan de horizon, zoals  Leegkerk, Fransum, en Oostum. Riekele Prins overleed in 1954, nog maar 49 jaar oud.

Hell

Hell, van, Johan


Litho met de titel kerstmarkt. Litho op dik papier met watermerk gemaakt omstreeks 1930. Oplage 11/50. Bladmaat 32 cm x 46 cm. Nog authentiek (losbladig zonder passe-partout) ingelijst in een mooie oude lijst. Met potlood betiteld en met potlood gesigneerd.

Johan van Hell
Amsterdam 28-02-1889 – Amsterdam 31-12-1952

Johannes Gerardus Diederik (Johan) van Hell was een Nederlands graficus, lithograaf, musicus, kunstschilder, tekenaar, houtsnijder, tekenleraar en boekbandontwerper. Hij genoot zijn opleiding aan de Rijksnormaalschool voor Teekenonderwijzers in Amsterdam, de Kunstnijverheidsschool Quellinus en de Rijksacademie voor Beeldende kunsten Amsterdam.
Van Hell was zowel schilder als musicus, hij speelde als Klarinettist in het Concertgebouworkest. Johan van Hell was een overtuigd socialist, wat tot uiting komt in zijn schilderijen, tekeningen, litho’s en affiches die alledaagse straattaferelen van de gewone man, muzikanten, mattenkloppende vrouwen, visboeren, handelaren en arbeiders tijdens de crisisjaren in de vorige eeuw uitbeelden. Hij vervaardigde ook lithografieën aan de hand van zijn schilderijen, die hij voor enkele guldens verkocht. Naast het schilderen verdiende van Hell zijn brood met het maken van boekillustraties en het geven van teken- en muziekles.

HofkerVP 2

Hofker, Willem Gerard


Ets van hartje Amsterdam met zicht op de Oude Schans en de Montelbaanstoren. De toren wordt in de volksmond ook wel Malle Jaap genoemd, omdat de klokken van de toren ooit op onregelmatige tijden spontaan begonnen te spelen. Ets gemaakt in 1928. Beeldmaat 42 cm x 27 cm. Nog authentiek ingelijst. Rechtsonder met potlood gesigneerd. Linksonder met potlood épreuve d’artiste.

Willem Gerard Hofker
Den Haag 05-02-1902 – Amsterdam 30-04-1981

Willem Hofker was een Nederlands kunstenaar. Hij was een etser, graficus, schilder en tekenaar. Willem Hofker ging eerst naar de Haagse Academie en later naar de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Willem Hofker is bekend om zijn Balinese landschappen en afbeeldingen van Balinese danseressen. Hij maakte ook portretten, landschappen, stillevens en afbeeldingen van paarden. In 1936 vertrok hij met zijn vrouw, kunstenares Maria Hofker–Rueter, naar Nederlands-Indië waar hij op Bali terechtkwam en waar een groot deel van zijn werk tot stand is gekomen. Vanwege de Japanse bezetting kwam het echtpaar in een kamp terecht. Na de Japanse nederlaag gingen zij in 1946 weer naar Nederland en vestigden zij zich in Amsterdam.

«< 4 5 6 7 8 >»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z

↑

Inloggen
Webmail