Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT

Tholen, Willem Bastiaan


Ets van het Kasteel de Kannenburg/Cannenburgh aan de achterzijde door de bomen gezien. Kasteel De Cannenburgh is een 16e-eeuws waterkasteel in Vaassen in de provincie Gelderland. Ets gemaakt tussen 1890 en 1900. Literatuur: G. Knuttel “Het grafisch werk van W.B. Tholen” Den Haag 1950, No.37. Beeldmaat 11 cm x 17 cm. Nog authentiek ingelijst. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Willem Bastiaan Tholen
Amsterdam 13-02-1860 – Den Haag 05-12-1931

Willem Bastiaan Tholen was een Nederlands kunstschilder. Hij volgde zijn opleiding aan de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Wie Tholens kunst kent, denkt meestal aan schilderijen van Hollandse landschappen en water. Havens vol schepen aan de Zuiderzee, velden en duinen. Terwijl juist de grote verscheidenheid van zijn werk de critici destijds al opviel. In zijn schilderijen, tekeningen en etsen zijn de verschillende kanten van Tholen te zien. Tholens werk is een ode aan het Hollandse landschap, maar misschien nog wel meer een ode aan interieurs, gebouwen, mensen, en het leven. De natuur is een belangrijke inspiratiebron voor hem. Op het water van Giethoorn, de Zuiderzee en de Zuid-Hollandse plassen voelt hij zich thuis; hij vindt er rust en thema’s voor zijn werk. Tholen wordt niet tot de Haagse School gerekend. Hij onderscheidt zich met name door zijn heldere kleurgebruik. Hij is op zijn best in het weergeven van sfeer. Tholen is een reislustig kunstenaar. Hij verhuist vaak, woont onder meer in Gouda, Amsterdam, Brussel, Delft en Kampen. Uiteindelijk vestigt hij zich in Den Haag. Tholen is één van de meest talentvolle kunstenaars van zijn tijd en was tijdens zijn leven al erg succesvol. Hij won diverse prijzen en zijn kunst werd verkocht over de hele wereld. Tholen werd na zijn leven vooral zeer geliefd en gewild bij kunstverzamelaars. 

Kray, Hein


Olieverfschilderij op doek. Hunebed in de Emmerdennen. De Emmerdennen is één van de oudste bossen in Zuidoost-Drenthe. Hunebed D45, is het op twee na grootste hunebed van Nederland. Beeldmaat 59 cm x 29 cm. Geschilderd in 1972. Nog authentiek ingelijst.

Hein Kray
Assen 19-04-1901 – Assen 22-03-1995

Hein Auke Kray was een Nederlandse schilder en illustrator. Hein Kray heeft vooral landschappen geschilderd. Daarnaast maakte hij karikaturen en politieke prenten.
Hij was aanvankelijk voorbestemd om arts te worden, maar heeft in 1922 gekozen voor een artistieke carrière. Hein Kray was leerling van Jean Krans en van Eduart Houbolt. In Groningen studeerde hij medicijnen maar voltooide de studie niet. In 1933 behaalde hij een akte LO-tekenen.
Tot 1966 woonde hij (met een paar onderbrekingen in Den Haag en Groningen) in Assen. Daarna vestigde hij zich definitief in Zuidlaren. Hij schilderde, aquarelleerde, maakte tekeningen in inkt en pastel, etste, lithografeerde, boetseerde, illustreerde, ontwierp een tekenmethode voor het onderwijs en beoefende bovendien de kunstnijverheid. Voor de boeken die zijn vrouw schreef maakte hij bandontwerpen. Met haar maakte hij jarenlang een stripverhaal voor de krant. Zij schreef de tekst en hij maakte de tekeningen. In de jaren twintig maakte hij veel politieke prenten voor het blad De Houten Pomp.
Behalve in Groningen en Friesland gaf hij tekenlessen aan huishoudscholen in Assen, Hoogeveen en Klazienaveen. Hein Kray schilderde het liefst in de natuur: landschappen met bomen, oude schuren, hunebedden, een ven op de hei of een zandverstuiving.
Jarenlang exposeerde hij samen met onder andere Evert Musch. Hein Kray was medeoprichter van De Drentse Schilders.

Nefkens, Constant


Ets van de Koningsstraat in Amsterdam. De Koningsstraat, soms foutief als Koningstraat geschreven, is een straat in de Nieuwmarktbuurt in Amsterdam. De Koningsstraat loopt vanaf de Nieuwmarkt in zuidoostelijke richting naar de Oudeschans. De straat lag in de voormalige Jodenbuurt en had een groot aantal Joodse bewoners. Ets en lijst uit omstreeks 1920. Beeldmaat 8 cm x 13 cm. Ets zat nog authentiek ingelijst. Nu zuurvrij teruggezet in de authentieke oude lijst met het oude bubbelglas. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Constant Nefkens
Antwerpen 26-09-1887 – Geldrop 29-10-1929

Constant Nefkens was een Nederlands etser en tekenaar. Hij reisde met zijn woonwagen vele jaren door ons land. Hij etste dan vooral landschappen, boerderijstillevens en stadsgezichten. De laatste jaren werkte hij vooral in Brabant. In 1924 had Nefkens een toevallige ontmoeting met kunstenaar Hendrik de Laat. Door deze ontmoeting is Hendrik de Laat gaan etsen. Nefkens bood hem voor 10 gulden een kleine etspers aan. Dit zou het leven van Hendrik de Laat voor een groot deel bepalen. Constant Nefkens overleed plotseling en is slechts 42 jaar geworden.

Schnell, Leon


Ets met de titel Rio Sant’Aponal, een voorstelling van een kanaal in Venetië. Beeldmaat 32,5 cm x 24 cm. Knappe ets, nog in de authentieke lijst. Rechtsonder met potlood gesigneerd. 

Leon Schnell
Venetië 19-04-1888 – Freiburg 1961

Leon Schnell was een Italiaans etser, graveur en schilder. Hij studeerde aan de Kunstacademie in Berlijn en werkte voor de Rijksdrukkerij in Berlijn. Na de Tweede Wereldoorlog begon hij voor zichzelf en werd hij lid van de Vrije Vereniging van Grafische Kunstenaars in Berlijn. Tegen betaling bleef hij twee of drie dagen per week voor de Rijksdrukkerij werken en leidde hij jonge graveurs op. Voor zijn werkgever ontwierp hij onder andere bankbiljetten, waaronder niet-aanvaarde bankbiljetten uit de eerste Bundesbank-serie, en ontwierp en graveerde hij een groot aantal postzegels.

Lohmann, Joseph


Ets vissers in Vlissingen. Een havengezicht met twee vissersboten. Losbladig. Beeldmaat 28,5 cm x 34. Bladmaat 33,5 cm x 38,5 cm. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Joseph Bernard Anton Lohmann
Rotterdam 24-03-1884 – Noordwijkerhout 12-02-1960

Joseph Lohmann woonde en werkte in Rotterdam, Blaricum, Vlissingen en Berkel en Rodenrijs. Lohmann was leerling aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Lohman schilderde,etste en tekende stadsgezichten, havengezichten (havens en schepen) en interieurs. Hij was lid van de Rotterdamse Kunstenaars Sociëteit.

Nachenius, Jan Coenraad


Ets met zicht op de kerktoren van Garderen. Beeldmaat 23 cm x 29 cm. Authentiek ingelijst in een houten lijst. Monogram in de plaat en rechtsonder met potlood gesigneerd.

Jan Coenraad Nachenius

Amsterdam 12-08-1890 – Garderen 10-03-1987

Jan Coenraad Nachenius was een Nederlands kunstschilder, graficus en etser. Jan Nachenius schilderde, tekende en etste aanvankelijk verstilde (Veluwse) landschappen, vanaf de jaren ’50 fijn uitgewerkte stillevens en bloemen. Onder invloed van zijn leermeester G.W. Dijsselhof signeerde hij zijn etsen met de signatuur J.C. Nachenius in potlood. In de etsen van Nachenius is zijn monogram meestal verborgen in de afbeelding. Hij was een knap etser met een groot grafisch oeuvre.

Nachenius, Jan Coenraad


Ets van een verstild landschap op de Veluwe. Beeldmaat 23 cm x 27,5 cm. Authentiek ingelijst in een houten lijst. Monogram in de plaat en rechtsonder met potlood gesigneerd.

Jan Coenraad Nachenius

Amsterdam 12-08-1890 – Garderen 10-03-1987

Jan Coenraad Nachenius was een Nederlands kunstschilder, graficus en etser. Jan Nachenius schilderde, tekende en etste aanvankelijk verstilde (Veluwse) landschappen, vanaf de jaren ’50 fijn uitgewerkte stillevens en bloemen. Onder invloed van zijn leermeester G.W. Dijsselhof signeerde hij zijn etsen met de signatuur J.C. Nachenius in potlood. In de etsen van Nachenius is zijn monogram meestal verborgen in de afbeelding. Hij was een knap etser met een groot grafisch oeuvre.

Everbag, Frans


Kleurets Op het IJ in Amsterdam. Meerdere schepen op het IJ waaronder een zeilend vrachtschip, een groot stoom-passagiersschip en stoomsleepboten. Op de achtergrond klein nog enkele varende en afgemeerde schepen. Op de horizon Amsterdam met de Koepelkerk, de Posthoornkerk en rechts de toren van de Westerkerk. Ets en aquatint in kleuren uit ca.1926. Vervoorn 31. Beeldmaat 40,5 cm x 58,5 cm. De ets zit nog authentiek ingelijst. Rechtsonder met potlood gesigneerd en linksonder betiteld.

Frans Everbag
Amsterdam 25-10-1877 – Amsterdam 10-06-1947

Frans Everbag werd in 1877 in Amsterdam geboren en met enkele onderbrekingen woonde en werkte hij zijn hele leven in deze stad. Zijn oeuvre bestaat dan ook voor een belangrijk deel uit Amsterdamse stadsgezichten. Daarnaast schilderde hij bloemstillevens en dieren in een gevoelig-impressionistische stijl. Everbag experimenteerde ook met allerlei druktechnieken, en hij wordt wel gerekend tot de belangrijkste etsers en lithografen van de eerste helft van de 20e eeuw. Met grote regelmaat nam hij deel aan de exposities van Arti et Amicitiae in Amsterdam en in 1939 maakte hij met zijn werk deel uit van de tentoonstelling ‘Onze Kunst van Heden’ in het Rijksmuseum.

Kunstenaar onbekend


Olieverf op paneel. Beeldmaat 37 cm x 27 cm. Bladmaat 60 cm x 47 cm. In een oude beschadigde lijst. Linksonder met gesigneerd. De kunstenaar is mij onbekend.

Kersten, Wim


Kleine kleurets. Bloemen in een landschap. Authentiek ingelijst. Destijds ingelijst door Kunsthandel Koch in Amsterdam. Beeldmaat 5 cm x 5 cm. Met potlood gesigneerd.

Willem Wander Kersten
Amsterdam 04-05-1908 – Amsterdam 07-05-1974

Wim Kersten was een Nederlands schilder, tekenaar, etser en conservator. Wim Kersten was voor de oorlog een gepassioneerd amateur kunstenaar. Tijdens zijn onderduiktijd in Friesland raakte hij bevriend met de dan nog onbekende kunstenaar Gerrit Benner. In 1945 op de tentoonstelling Kunst in Vrijheid werd hij ontdekt door een aantal kunstenaars waar hij later “De 12 Schilders” en de “Vrij Beelden” mee oprichtte. In 1949 kreeg Wim Kersten een functie als conservator in het Stedelijk Museum Amsterdam aangeboden. Vanuit die functie was hij de drijvende kracht in de naoorlogse vernieuwende kunstbewegingen en speelde hij een belangrijke rol in het ontstaan en de ontwikkeling van sociale vangnetten voor kunstenaars. Hij stond mede aan de wieg van “contraprestatie” en BKR. Zijn oeuvre loopt in stijl sterk uiteen. Na een figuratief begin werd het werk van Wim Kersten abstracter en experimenteler met surrealistische, kubistische en abstract expressionistische invloeden.

‹ 1 2 3 4 ›»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z

↑

Inloggen
Webmail