Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT
ArieVP 1

Zonneveld, Arie


Houtsnede “Oost Indische Kers” in heldere kleuren op Japans papier. Vermeld op de website www.ariezonneveld.nl onder nummer HS 016. Beeldmaat 10 cm x 22 cm. Nog oud en origineel gelijst. Met potlood gesigneerd en met potlood kleurhanddruk.

Arie Zonneveld
Amsterdam 29-12-1905 – Den Haag 05-04-1941

Arie Zonneveld was een Nederlands graficus en kunstschilder. Arie Zonneveld wilde tekenleraar worden en na de HBS besloot hij te gaan studeren op de avondcursus van de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Arie stond in strijd tussen het leraarschap of de artistieke vrijheid. Hij zou gaan kiezen voor de artistieke zelfwerkzaamheid. Hij maakte de opleiding op de Academie van Beeldende Kunsten niet af. Hij vond dat het zijn fantasie en zijn geest onvoldoende stimuleerde en inspireerde. Arie werd vanaf toen vrij kunstenaar en schilder. Hij vervaardigde vele houtsnedes, schilderde en maakte etsen en aquarellen. Zijn houtsnedes worden fanatiek verzameld.

LouisVP 1

Icart, Louis


Kleurets en aquatint Fair Dancers Music Hall uit 1939. Boudoir art. Icart is één van de bekendste boudoirkunstenaars. Groot formaat ets, beeldmaat 56 cm x 47 cm. Zuurvrij teruggezet in de authentieke prachtige art-deco lijst uit ca. 1920-1930. Rechtsboven in de plaat: © copyright 1939 by L.Icart = N.Y. Linksonder blindstempel LI Paris en met potlood genummerd 156. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Louis Icart
Toulouse 09-12-1888 – Parijs 20-12-1950

Louis Icart was een Franse schilder, graficus en illustrator. Louis Icart werd geboren in Toulouse, Frankrijk. Hij begon al op jonge leeftijd met tekenen en was vooral geïnteresseerd in mode. Bij zijn verhuizing naar Parijs in 1907 concentreerde Icart zich op schilderen, tekenen en de productie van talloze prachtige etsen. De afdrukken, waarvan de meeste aquatinten en droge naalden waren, toonden grote vaardigheid. Omdat er veel vraag naar was, maakte Icart regelmatig twee edities (een Europese en een Amerikaanse) om zijn publiek tevreden te stellen. Deze prenten worden tegenwoordig als zeldzaam beschouwd, en wanneer ze in nieuwstaat verkeren, halen ze hoge prijzen op een veiling. Icart’s voorstellingen van vrouwen waren meestal sensueel, vaak erotisch, maar ook altijd humoristisch en vol hints of directe seksualiteit. Eind jaren twintig was Icart zowel artistiek als financieel zeer succesvol met zijn publicaties en zijn werk voor grote mode- en ontwerpstudio’s. De populariteit van zijn etsen bereikte een hoogtepunt in het Art Deco-tijdperk. Icart verbeeldde het leven in Parijs en New York in de jaren twintig en dertig.

DijkstraVP 8

Dijkstra, Johan


Ets Boom bij het Studentenpad in Groningen. Groot formaat ets uit ca. 1928-1930. Beeldmaat 42,2 cm x 32,2 cm. Literatuur: Het grafische werk van Johan Dijkstra D162, pagina 191 en 303. 1 staat bekend. Nu zuurvrij ingelijst in een nieuwe houten lijst. Met potlood gesigneerd en épreuve d’artiste.

Johan Dijkstra
Groningen 23-12-1896 – Groningen 21-02-1978

Johan Dijkstra was een Nederlandse kunstenaar. Hij geldt als een van de belangrijkste Groninger kunstenaars van de twintigste eeuw.

Met Jan Altink was hij in 1918 oprichter van Groninger Kunstkring De Ploeg. Pas in 1924 gaf hij zich over aan het expressionisme.

In 1926 werd hij leraar bij een tekenvereniging van Groninger studenten. Door dat werk kreeg hij ruimte voor het vrije werk dat bestond uit schilderijen en enkele beeldhouwwerken. Ook maakte hij decorontwerpen bij geënsceneerde muziekuitvoeringen. Zijn eerste artistieke voorbeeld was Vincent van Gogh. Hij schilderde beelden van het Groninger plattelands- en stadsleven en portretten van andere Ploeg-leden.

Vanaf 1930 koos Dijkstra een andere richting en stortte hij zich op de monumentale kunsten. Hij schiep een muurschildering in het stadhuis van Groningen en leerde van Duitse glasschilders de techniek van het brandschilderen. Zijn eerste grote monumentale opdracht van voor de Tweede Wereldoorlog was het vervaardigen van de ramen voor de aula van de Rijksuniversiteit.

Zijn laatste levensjaren waren niet de gelukkigste. Na het overlijden van zijn vrouw Marie zwierf hij vaak rond door de straten. Zijn creativiteit had hem blijkbaar verlaten en zijn productie stokte. In zijn kunstkritieken in het Nieuwsblad van het Noorden werden zijn uithalen steeds feller, waardoor hij weinig vrienden overhield. Dijkstra overleed op 81-jarige leeftijd in zijn woonplaats Groningen.

KraaiVP

Roy, le, Chris


Litho uit 1940. Het lijkt me een jonge kauw zittend op de rand van een hekje bij het trapgat. Beeldmaat 23 cm x 29 cm. In een oplage van 29/40. Zuurvrij ingelijst in de authentieke lijst. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Chris le Roy
Deventer 21-03-1884 – Nijmegen 13-05-1969

Christiaan (Chris) le Roy was een Nederlands schilder en lithograaf. Le Roy werd opgeleid aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda en had aanvankelijk een militaire loopbaan. Tijdens zijn tijd als korpscommandant (rond 1919) in Leiden kreeg hij aanwijzingen van de schilder Floris Verster. In 1924 werd Le Roy vanwege reuma afgekeurd als beroepsmilitair. Hij wijdde zich daarna aan het tekenen en het schilderen. De natuur is het hoofdmotief in het werk van Chris le Roy. Zwervend door de wilde natuur vindt hij zijn onderwerpen zoals vogels, bloemen en planten. Le Roy kreeg landelijke bekendheid met zijn tekeningen en litho’s van bloemen, planten en dieren voor de biografische kalenders die vanaf 1924 werden uitgegeven. Hij was lid van Sint Lucas, Arti et Amicitiae en de Pulchri Studio en exposeerde meerdere malen.

Kievit

Roy, le, Chris


Litho van een kievit uit 1929. Een vroege druk, daarna is een vliegende kievit toegevoegd. Beeldmaat 20,5 cm x 15 cm. Nog authentiek ingelijst. In de plaat gedateerd. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Chris le Roy
Deventer 21-03-1884 – Nijmegen 13-05-1969

Christiaan (Chris) le Roy was een Nederlands schilder en lithograaf. Le Roy werd opgeleid aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda en had aanvankelijk een militaire loopbaan. Tijdens zijn tijd als korpscommandant (rond 1919) in Leiden kreeg hij aanwijzingen van de schilder Floris Verster. In 1924 werd Le Roy vanwege reuma afgekeurd als beroepsmilitair. Hij wijdde zich daarna aan het tekenen en het schilderen. De natuur is het hoofdmotief in het werk van Chris le Roy. Zwervend door de wilde natuur vindt hij zijn onderwerpen zoals vogels, bloemen en planten. Le Roy kreeg landelijke bekendheid met zijn tekeningen en litho’s van bloemen, planten en dieren voor de biografische kalenders die vanaf 1924 werden uitgegeven. Hij was lid van Sint Lucas, Arti et Amicitiae en de Pulchri Studio en exposeerde meerdere malen.

DirkVP 2

Harting, Dirk


Ets met een voorstelling van een woonboot met roeibootje aan de kade. Ets uit 1907. Één van de vroegste etsen van Dirk Harting. Nog authentiek ingelijst zonder passe-partout. Beeldmaat 19,5 cm x 10 cm. Bladmaat 33 cm x 24 cm. Monogram in de plaat DH. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Dirk Harting
Salatiga (Indonesië) 08-03-1884 – Haarlem 28-08-1970

Dirk Harting was een Nederlandse kunstenaar en vrijwel uitsluitend een graficus. Vooral was Harting een etser.
Dirk Harting is in het begin van zijn vroege kunstenaars leven oa beïnvloed door Pieter Dupont en door de Amsterdamse etser-impressionist Maurits van der Valk. Harting’s etsen zijn nauwkeurige gedetailleerde karakterbeelden te noemen, veelal exacter van weergave dan van zijn leermeesters.
Dirk Harting was overigens veel minder productief dan bijvoorbeeld een Marius Bauer of Willem Witsen. Het meest van zijn werk heeft betrekking op stadsgezichten in Amsterdam en Amersfoort. Daarnaast maakte hij prenten naar gebouwen of oude buurtjes in Utrecht, Groningen, Den Haag en Enkhuizen.
Zijn thema’s waren: stadsgezichten (torens, stegen, grachten, hofjes, poorten en kerken), landschappen (duin- en zeegezichten), portretten, bloemen en bomen. In de Nederlandse grafiektraditie bereikte Harting een grote hoogte.
Behalve etser was Harting ook een groot kenner en verzamelaar van prenten van voorgangers en van zijn tijdgenoten, die vaak via ruil of schenking verkregen werden. In 1960 omvatte zijn collectie die hij ook voor studie gebruikte meer dan 2000 stuks.

HombergVP 7

Homberg, Dirk


Litho van Dirk Homberg uit zijn Nederlands Indië periode. Oud Semarang Java. Beeldmaat 27,5 cm x 33,5 cm. Authentiek ingelijst. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Dirk Homberg
Rotterdam 08-12-1885 – Amsterdam 13-05-1952

Dirk Homberg werd geboren in Rotterdam in 1885 en overleed op 13 mei 1952 in Amsterdam.

Hij was een leerling van J.H. Weijns en de academie voor beeldende kunsten in Rotterdam. Tekenaar, schilder maar vooral verdienstelijk graficus. Als kunstenaar is hij met name bekend met het etswerk dat hij gedurende twee verbijven in Indonesië maakte. Met verfijnde techniek en sublieme observaties legt hij het Nederlands Indië van de 20er en 30er jaren vast. Homberg toont in zijn etsen gemaakt in Nederlands-Indië een grote liefde en interesse in het land en bewoners en legt vooral veel alledaagse beelden vast.

Homberg schilderde, tekende en etste portretten, naakten, figuren, landschappen, stillevens en later ook Oosterse taferelen. Naast dit eigen werk handelde hij ook in dat van anderen. Hij was gehuwd met A.A.J.C.J. Hannema, een leerlinge van hem. Dirk Homberg overleed te Amsterdam op 13 mei 1952.

Raphael

Joseph Raphael


Ets van het strand van Oostende in België. Ets uit het begin van de vorige eeuw. Beeldmaat 15,5 cm x 21 cm. Bladmaat 25,5 cm x 31,5 cm. Betiteld Ostend verso en linksonder met potlood gesigneerd.

Joseph Morris Raphael 
Jackson (Californië) 02-06-1869 – San Francisco 11-12-1950

Joe Raphael was een Amerikaanse impressionistische schilder en graficus. Op dertienjarige leeftijd ging Raphael van school om geld te verdienen voor zijn familie. Pas later, van 1888 tot 1892, kreeg hij de kans een opleiding aan het Mark Hopkins Instituut van de San Francisco Art Association te volgen. In 1903 vertrok hij naar Parijs om zijn opleiding te vervolmaken aan de École nationale supérieure des beaux-arts en de prestigieuze Académie Julian. Daarna maakte hij zoals vele andere Amerikaanse schilders een excursie naar Laren, dan een bloeiende kunstenaarsgemeenschap. Hij besluit er te blijven en zal tot 1911 voornamelijk zijn tijd daar doorbrengen. In 1911 trouwde hij met pianiste Johanna Jongkindt. Het paar vestigde zich in Ukkel bij Brussel. Raphael schilderde veel in de buitenlucht, de natuur, zijn bloementuin, moestuin, en zijn gezin zijn vaak het onderwerp van zijn kleurige schilderijen. In de winter maakte hij stillevens. Raphael begon in deze periode ook te etsen. Later bekwaamde hij zich in het vervaardigen van houtsnedes, een kunstvorm waarin hij een zeer hoog niveau wist te bereiken. In 1929 verhuisde het gezin naar Oegstgeest. Het gezin heeft het moeilijk in de crisisjaren en Raphael schildert portretten in opdracht en is soms gedwongen zijn vrije werk tegen eten te ruilen. Raphael was van joodse komaf en de economische malaise en de groeiende dreiging van het nazisme doen Raphael in 1939 besluiten om met een groot aantal van zijn werken naar de Verenigde Staten te vertrekken. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verhinderde hem terug te keren naar zijn gezin. Joseph Raphael zou zijn vrouw die in 1945 overleed nooit meer zien. Raphael bleef in San Francisco schilderen tot aan zijn dood. Hoewel Joseph Raphael een groot deel van zijn leven in Europa doorbracht is hij hier niet echt bekend. Veel van zijn werk is bij zijn leven al naar de Verenigde Staten gegaan. In Californie wordt hij beschouwd als één van de meest belangrijke en originele impressionisten, wiens werk van grote invloed is geweest.

GiethoornVP 1

Graadt van Roggen, Johannes


Ets van een brug in Giethoorn. Gedrukt in een oplage van 30 exemplaren. Beeldmaat 7 cm x 13,5 cm. Gedrukt door den etser. Authentiek ingelijst in een mooi houten lijstje. Met potlood gesigneerd en genummerd 22/30.

Johannes Graadt van Roggen
Amsterdam 28-05-1867 – Alkmaar 26-08-1959

Johannes Mattheus Graadt van Roggen was een Nederlands tekenaar, schilder en grafisch kunstenaar. Hij wordt beschouwd als een voorloper van de Bergense School. Hij wordt ook wel Job Graadt van Roggen genoemd.

Graadt van Roggen was als gevolg van een hersenvliesontsteking doof vanaf zijn derde levensjaar. Hij is zijn gehele jeugd leerling geweest van het Instituut voor Doofstommen(zoals dat instituut toen genoemd werd) in Groningen. Hij maakte zijn eerste schilderijen als zeventienjarige.

Vanwege zijn doofheid is Graadt van Roggen bij uitstek een visueel ingesteld schilder, die schilderde wat hij zag. Hij is daarbij een echte plein air-schilder; hij schilderde graag in de buitenlucht. Hij schilderde zelden of nooit binnen – er zijn een paar stillevens en portretten. Hij werkte altijd figuratief.

Meestal zocht Graadt van Roggen zijn onderwerpen in de buurt van zijn woonplaats Bergen. Hij heeft veel duinlandschappen gemaakt (van Bergen aan Zee tot Camperduin en Petten); ook de Zeeuwse kust heeft hij regelmatig geschilderd. Andere onderwerpen zijn: havens, portretten en stadsgezichten. Graadt van Roggen is vaak in het buitenland geweest. Hij schilderde er bij voorkeur rond de Middellandse Zee.

RodoenburgVP

Roodenburg, H.E.


Ets van het Zakkendragershuisje in Franeker. Ets uit 1918. Losbladig achter een passe-partout. Het gaat hier om de grote uitvoering, we zien altijd de kleine uitvoering uit 1919. Beeldmaat 32,5 cm x 22,5 cm. Bladmaat 41,5 cm x 31 cm. Monogram, gedateerd en betiteld in de plaat. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Hendrikus Roodenburg
Den Haag 23-07-1895 – Wassenaar 27-04-1987

Hendrikus Elias Roodenburg was een Nederlands kunstenaar.

Roodenburg was een schilder en etser. Hij leerde het vak van graficus Philippe Zilcken. Roodenburg werd vooral bekend om zijn stadsgezichten van onder meer Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. In de jaren ’60 kon men bij Nutroma sparen voor een koffie- en ontbijtservies van Villeroy & Boch. Op het servies waren Roodenburgs zwartwittekeningen van Amsterdamse stadsgezichten afgebeeld.

Roodenburg was lid van vooraanstaande kunstenaarsverenigingen, zoals Arti et Amicitiae in Amsterdam en Pulchri Studio in Den Haag. In het boek H.E. Roodenburg (1895-1987): topografisch etser is een vrijwel compleet overzicht gegeven van het grafisch werk van Roodenburg.

< 1 2 3 4 5 >»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z

↑

Inloggen
Webmail