Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT
Boon 6

Boon, van der, Arie


Zeldzame ets met zicht op de stad Groningen. Beeldmaat 15 cm x 22 cm. Zuurvrij teruggezet in de authentieke lijst met houten passe-partout. Met potlood gesigneerd. 

Arie van der Boon
Doesburg 30-09-1886 – Rolde 24-03-1961

Zoon van de griffier van de Rechtbank te Zutphen. Op vijftienjarige leeftijd van huis weggelopen ging hij in de leer bij een decoratieschilder te Rotterdam. In 1903 volgde hij schilderlessen aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag. Na zijn academietijd trok Van der Boon een tijdje berooid door België en kwam daarna in Berg en Dal bij Apeldoorn terecht. Daar schilderde hij landschappen onder leiding van *Dirk Wiggers (1866-1933). Deze had Drenthe al eens bezocht en raadde Van der Boon aan daarheen te gaan, nadat deze nog een paar jaar door Gelderland had gezworven. Zo kwam hij in 1915 in Rolde en voorzag in zijn levensonderhoud door het schilderen van heidelandschapjes en het geven van tekenlessen, o.a. aan de jonge Willem Sandberg, de latere directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam. In 1926 trouwde hij met Henriëtte Elise Gratama, dochter van de directeur van de Provinciale Drentsche en Asser Courant. Tijdens de vele reizen die zij maakten naar Frankrijk, Italië en Spanje waar hij veel produceerde, heeft Van der Boon zich toegelegd op het tekenen met waskrijt in een licht koloriet van panoramische (oer-)landschappen en historische steden

RoggenVP 1

Graadt van Roggen, Johannes


Ets van een brug in Dordrecht. Ets uit 1897. Beeldmaat 12,5 cm x 9 cm. Bladmaat 22,5 cm x 20 cm. Literatuur: Het grafisch werk van Johannes Mattheus Graadt van Roggen, pagina 36. Losbladig, monogram GvR in de plaat en met potlood gesigneerd.

Johannes Graadt van Roggen
Amsterdam 28-05-1867 – Alkmaar 26-08-1959

Johannes Mattheus Graadt van Roggen was een Nederlands tekenaar, schilder en grafisch kunstenaar. Hij wordt beschouwd als een voorloper van de Bergense School. Hij wordt ook wel Job Graadt van Roggen genoemd.

Graadt van Roggen was als gevolg van een hersenvliesontsteking doof vanaf zijn derde levensjaar. Hij is zijn gehele jeugd leerling geweest van het Instituut voor Doofstommen(zoals dat instituut toen genoemd werd) in Groningen. Hij maakte zijn eerste schilderijen als zeventienjarige.

Vanwege zijn doofheid is Graadt van Roggen bij uitstek een visueel ingesteld schilder, die schilderde wat hij zag. Hij is daarbij een echte plein air-schilder; hij schilderde graag in de buitenlucht. Hij schilderde zelden of nooit binnen – er zijn een paar stillevens en portretten. Hij werkte altijd figuratief.

Meestal zocht Graadt van Roggen zijn onderwerpen in de buurt van zijn woonplaats Bergen. Hij heeft veel duinlandschappen gemaakt (van Bergen aan Zee tot Camperduin en Petten); ook de Zeeuwse kust heeft hij regelmatig geschilderd. Andere onderwerpen zijn: havens, portretten en stadsgezichten. Graadt van Roggen is vaak in het buitenland geweest. Hij schilderde er bij voorkeur rond de Middellandse Zee.

Graadt 9

Graadt van Roggen, Johannes


Ets met gezicht op Haarlem uit 1894. Op de achtergrond zien we de St.-Bavokerk. Deze voorstelling zien we niet vaak. Beeldmaat 21 cm x 7 cm. Bladmaat 32 cm x 17,5 cm. Losbladig en met potlood gesigneerd.

Johannes Graadt van Roggen
Amsterdam 28-05-1867 – Alkmaar 26-08-1959

Johannes Mattheus Graadt van Roggen was een Nederlands tekenaar, schilder en grafisch kunstenaar. Hij wordt beschouwd als een voorloper van de Bergense School. Hij wordt ook wel Job Graadt van Roggen genoemd.

Graadt van Roggen was als gevolg van een hersenvliesontsteking doof vanaf zijn derde levensjaar. Hij is zijn gehele jeugd leerling geweest van het Instituut voor Doofstommen(zoals dat instituut toen genoemd werd) in Groningen. Hij maakte zijn eerste schilderijen als zeventienjarige.

Vanwege zijn doofheid is Graadt van Roggen bij uitstek een visueel ingesteld schilder, die schilderde wat hij zag. Hij is daarbij een echte plein air-schilder; hij schilderde graag in de buitenlucht. Hij schilderde zelden of nooit binnen – er zijn een paar stillevens en portretten. Hij werkte altijd figuratief.

Meestal zocht Graadt van Roggen zijn onderwerpen in de buurt van zijn woonplaats Bergen. Hij heeft veel duinlandschappen gemaakt (van Bergen aan Zee tot Camperduin en Petten); ook de Zeeuwse kust heeft hij regelmatig geschilderd. Andere onderwerpen zijn: havens, portretten en stadsgezichten. Graadt van Roggen is vaak in het buitenland geweest. Hij schilderde er bij voorkeur rond de Middellandse Zee.

KunoVP

Brinks, Kuno


Kopergravure no.6 van een veulen uit 1933. Beeldmaat 12,5 cm x 11 cm. Bladmaat 25,5 cm x 16,5 cm. Losbladig en deze gravure wil ik nog een keer schoonmaken. Met potlood eigen druk en met potlood gesigneerd.

Kuno Brinks
Bussum 24-03-1908 – Amsterdam 09-10-1992

Kuno Brinks was een Nederlands graficus en (reclame) tekenaar. Kuno Brinks studeerde aan de Rijksinstituut tot Opleiding van Tekenleraren te Amsterdam. In Amsterdam volgde hij ook avondlessen aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten. In 1929 treedt hij part-time in dienst van het reclamebureau De la Mar eveneens in Amsterdam. Hier vervaardigt hij illustratie- en reclametekenwerk. Dit werk zou hij tot en met 1932 blijven doen; een koninklijke subsidie stelt hem in staat zijn ontslag te nemen bij het reclamebureau. In 1933 wint Kuno Brinks de Prix de Rome voor de graveerkunst. Brinks tekent stads- en havengezichten, landschappen, portretten, maar ook figuur- en naaktstudies. Jarenlang tekent en etst hij met een waarneembare genegenheid de paarden in de stallen van de Amsterdamse Stadsreiniging. In de grafische wereld is Kuno Brinks vooral bekend geworden door zijn vernieuwing van de techniek van de kopergravure. In 1936 wordt Brinks aangesteld als docent in de grafische kunsten van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam en in 1944 volgt zijn benoeming tot hoogleraar.

BoschVP

Bosch, Etienne


Ets met een Noord Afrikaanse voorstelling. 1e staat in een oplage van 5/75. Beeldmaat 11 cm x 20 cm. Zuurvrij ingelijst in een houten lijst. Met potlood gesigneerd.

Etienne Bosch
Amsterdam 18-05-1863 – Den Haag 10-06-1933

Etienne Marie Theodore Bosch was een Nederlandse schilder, tekenaar, aquarellist, lithograaf en etser. Hij studeerde aan de Koninklijke Academie beeldende kunsten te Den Haag. Etienne Bosch reisde veel in Zuid Europa en maakte diverse schilderijen in Noord Afrika, Italië, Spanje en Frankrijk. Hij was lid van de Haagsche Kunstkring en de Grafische Vereniging ter Bevordering van de Grafische Kunst Amsterdam.

DonkerVP

Donker, Charles


Ets “Landschap in Rhijnauwen (buizerd)” uit omstreeks 1973. Dit is de 3e staat in een oplage van 50 exemplaren. Catalogus Charles Donker CD 73-16. Beeldmaat 17,5 cm x 19,7 cm, bladmaat 26 cm x 36 cm. De ets was losbladig en niet eerder ingelijst. Nu zuurvrij ingelijst in een nieuwe aluminium bronskleurige lijst. Met potlood gesigneerd.

Charles Donker
Utrecht 23-04-1940

Charles Donker studeerde aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch. Hij ontwikkelde zich na zijn studie tot een meester-etser, die op onnavolgbare, bijna magische wijze onderwerpen uit de natuur weergeeft. Aspecten van vergankelijkheid lijken in zijn etsten bijna fysiek voelbaar. Hoewel op het eerste gezicht een naturalist pur sang, gaat het in zijn werk ook om ritme, structuur en abstractie. Naast vele exposities in galeries, heeft hij tentoongesteld in het Institut Neérlandais in Parijs en het Centraal Museum Utrecht. Naar aanleiding van zijn tentoonstelling in het Rembrandthuis in Amsterdam verscheen in 2002 de overzichtscatalogus “Charles Donker, etser”. Werk van Donker bevindt zich onder andere in de collecties van Museum Booymans van Beuningen, Centraal Museum Utrecht, het Rembrandthuis, de Fondation Custodia te Parijs en van veel particulieren. Charles Donker was lid van De Luis,een samenwerkingsverband van Nederlandse grafisch kunstenaars.

Pol Dom VP

Dom, Pol


Ets van het Volendamse meisje Grietje. Portret gemaakt in Volendam 1916. Beeldmaat 20 cm x 18 cm. Nog authentiek ingelijst. Met potlood gesigneerd.

Pol Dom
Antwerpen 04-07-1885 – Den Haag 28-02-1978

Paul (Pol) Louis Carel Dom was een veelzijdig Belgisch kunstenaar. Pol Dom werd geboren in Antwerpen waar hij studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. In 1909 vestigde Pol Dom zich in Nederland. In die periode was het kunstklimaat in Nederland vooruitstrevender. Pol Dom woonde enkele jaren in Laren en in 1927 vestigde hij zich definitief in Den Haag. Pol Dom maakte ook naam als politiek tekenaar, graficus en portretschilder. In 1936 verwierf hij de Nederlandse nationaliteit.

BreitnerVP

Breitner, George


Tekening gemaakt door George Breitner. Zwart krijt op papier. We zien een voorstelling van een aantal schaatsenrijders. Dit werk is een jaar of 90 bij een familie in bezit geweest en komt oorspronkelijk uit de verzameling van tante Julia. Julia verzamelde in de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw met name grafiek. Beeldmaat 17 cm x 28 cm. Zuurvrij ingelijst in een houten lijst. Met potlood gesigneerd.

George Hendrik Breitner
Rotterdam 12-09-1857 – Amsterdam 05-06-1923

George Breitner was een Nederlands kunstschilder, bekend van zijn weergave van het Amsterdamse stadsleven en voorstellingen van de cavalerie. Breitner werd in 1857 geboren in Rotterdam; in zijn jeugd tekende hij vooral veel oorlogstaferelen en paarden. Hij volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Breitner werd lid van de Haagse Pulchri Studio en nam vaak deel aan de modeltekenlessen aldaar. Ook volgde hij lessen in het atelier van Willem Maris, een kunstschilder van de Haagse school. De stijl van de Haagse school beïnvloedde het werk van Breitner in zijn beginperiode. Omdat Breitner vaak schetste in de Stadsrijschool in Den Haag had hij binnen korte tijd een naam opgebouwd door zijn paardenstudies en werd daardoor benaderd door Willem Mesdag. Deze was onder de indruk van Breitners paarden en huurde hem in om paarden en ook de artillerie te schilderen in zijn beroemd geworden panoramaschilderij Panorama Mesdag. Breitner schilderde onder meer de artillerie en het dorp Scheveningen in het grote panorama-doek. Ook was het in deze jaren dat hij regelmatig met Vincent van Gogh erop uittrok, om samen het dagelijkse leven te tekenen en te schetsen in de Haagse straten, de wasserettes, de werkplaatsen en in de moestuinen; Breitner zag zichzelf als de schilder van het volk.
In 1886 vertrok Breitner naar Amsterdam en bezocht hij ook enige tijd de Rijksacademie en werd daar al gauw lid van de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae. Hier ontstonden zijn belangrijkste werken, waardoor hij de grote uitbeelder zou worden van de stad en het Amsterdamse leven, zowel bij het licht van de dag, als in de nacht. Breitner schilderde ook graag paarden en oorlogstaferelen. Ondanks zijn contract met de destijds internationaal vermaarde kunsthandel E.J. van Wisselingh & Co in Amsterdam, die ook schilders van de School van Barbizon en de Haagse School vertegenwoordigde, verkeerde Breitner regelmatig in financiële moeilijkheden. Breitner ontving verscheidene onderscheidingen en medailles en zijn werk hangt in de grote Nederlandse musea, waaronder het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en het Stedelijk Museum in Amsterdam. Schilders als Willem Witsen, Geo Poggenbeek en Isaac Israëls en dichters als Willem Kloos en Lodewijk van Deyssel behoorden tot zijn vriendenkring.

Kermis 2

Zwart, de, Willem


Ets Draaimolen gedrukt in bruin, kermis in het dorp met gezelligheid rondom een draaimolen. Zeldzame ets uit ca. 1897/1898. Catalogus Bionda no.94. Beeldmaat 19,5 cm x 19,5 cm. Bladmaat 29 cm x 30,5 cm. Zuurvrij teruggezet in de originele lijst van destijds inclusief het oude glas. Met potlood gesigneerd.

Willem de Zwart
Den Haag 16-05-1862 – Den Haag 11-12-1931

Wilhelmus Henricus Petrus Johannes (Willem) de Zwart was een Nederlandse schilder, tekenaar, etser, aquarellist en plateelschilder.

De Zwart studeerde van 1876 tot 1880 aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij woonde en werkte in Den Haag tot 1894. In 1883 verbleef hij tijdelijk in Parijs. Tot 1896 woonde hij in Soest, tot 1898 in Hilversum, tot 1900 in Laren, van 1900 tot 1905 in Amsterdam en tot 1917 in Veur. In 1917 keerde hij terug naar Den Haag, waar hij in 1931 overleed. Verder werkte hij ook veel in Scheveningen, Voorburg en Bloemendaal.

Het werk van Willem de Zwart vertoont een breed scala aan onderwerpen: landschappen, stadsgezichten, portretten en stillevens, weergegeven in een naturalistisch-impressionistische stijl. Hij viel op binnen de Haagse School door zijn uitbundig kleurgebruik.

In de keuze van zijn onderwerpen behoorde Willem de Zwart tot de Haagse School, in zijn stijl en kleurgebruik tot de Amsterdamse impressionisten. Hij wordt dan ook wel de ‘Haagse Breitner’ genoemd.

Hem

Hem, van der, Piet


Ets van de oude Jodenbuurt in Amsterdam. Van der Hem was veel in de volksbuurten te vinden om er het straatleven in beeld te brengen. Losbladig met beeldmaat 14,5 cm x 17,5 cm. Bladmaat 22 cm x 27 cm. Met potlood gesigneerd.

Piet van der Hem
Wirdum 09-09-1885 – Den Haag 24-04-1961

Pieter (Piet) van der Hem was een Nederlands schilder, tekenaar en boekbandontwerper. Op twaalfjarige leeftijd wees geworden, kwam Piet van der Hem in mei 1897 in huis bij zijn grootmoeder in Huizum, een dorp onder de rook van Leeuwarden. Na vier jaar de Rijks-HBS in de Friese hoofdstad te hebben bezocht, besloot hij zich verder als kunstenaar te bekwamen. In september 1903 vertrok Van der Hem naar Amsterdam om daar aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid te studeren. Drie jaar later behaalde hij er de akte middelbaar tekenen. Nog tijdens deze studie volgde hij avondlessen bij August Allebé, directeur van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Van 1905 tot 1907 deed hij de dagopleiding aan de Rijksacademie, waar hij onder meer les kreeg van de schilder Nicolaas van der Waay en de graficus Pieter Dupont.
In september 1907 vertrok Van der Hem naar Parijs. Een koninklijke subsidie stelde hem in de gelegenheid om daar tot de zomer van 1908 in een atelier op Montmartre te werken. Hij maakte een groot aantal tekeningen en schilderijen van het straat- en uitgaansleven in de Franse hoofdstad. Van der Hem werd gefascineerd door de glamour van het Parijse nachtleven. Na zijn terugkeer in Amsterdam in 1908 was Van der Hem veel in de volksbuurten te vinden om er het straatleven in beeld te brengen. In het voorjaar van 1909 kon hij zijn werk presenteren op de tentoonstelling van de schilder vereniging ‘Sint Lucas’ in het Stedelijk Museum. Dit debuut op een expositie die door een groot publiek als een graadmeter voor de ontwikkeling van de moderne kunst werd gezien, was voor zijn beginnende kunstenaarsloopbaan van grote betekenis. Van der Hem vond zijn onderwerpen vooral in het mondaine uitgaansleven en hij reisde graag en veel. In Parijs, Rome, Madrid en Moskou schilderde hij het leven op straat en in de cabarets, danspaleizen en music-halls.
In 1918 vestigde Van der Hem zich in Den Haag. Vanaf dat moment legde hij zich vooral toe op de portretkunst. Daarmee kwam er een einde aan zijn vrije werk, want voortaan schilderde hij – afgezien van enkele taferelen gewijd aan zijn hobby, de jacht – nog vrijwel uitsluitend in opdracht. Dit besluit zal waarschijnlijk zijn ingegeven door een gebrek aan motivatie. Van der Hem was namelijk geen kunstenaar die in isolement kon werken, zonder de respons en waardering van een publiek. Door zich in het schilderen van portretten te specialiseren, wist hij zich daarvan opnieuw verzekerd. Daarnaast zal zijn eeuwige angst voor geldnood hierbij tevens een rol hebben gespeeld. De eerste jaren van zijn carrière waren ontzettend succesvol voor Van der Hem, maar na een aantal jaren verslapte dit. Zijn verhuizing naar Volendam leek niet geheel uit vrije wil te zijn geweest. Hij verkeerde in moeilijkheden; qua atelier en levensonderhoud. Alida Spaander bood hem eten en onderdak. Hij vond het moeilijk om aansluiting te vinden bij de stugge Volendammers. Sinds het begin van zijn carrière deed hij als nevenactiviteit illustratiewerk voor kranten, tijdschriften en boeken. Verder ontwierp hij een groot aantal affiches. 

«< 2 3 4 5 6 >»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z

↑

Inloggen
Webmail