Zwart, de, Willem
Ets en aquatint van de Koemarkt. Ets uit ca. 1905/1910. Catalogus Bionda no.111.
Losbladig met beeldmaat 24,5 cm x 15,5 cm. Met potlood gesigneerd.
Willem de Zwart
Den Haag 16-05-1862 – Den Haag 11-12-1931
Wilhelmus Henricus Petrus Johannes (Willem) de Zwart was een Nederlandse schilder, tekenaar, etser, aquarellist en plateelschilder.
De Zwart studeerde van 1876 tot 1880 aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij woonde en werkte in Den Haag tot 1894. In 1883 verbleef hij tijdelijk in Parijs. Tot 1896 woonde hij in Soest, tot 1898 in Hilversum, tot 1900 in Laren, van 1900 tot 1905 in Amsterdam en tot 1917 in Veur. In 1917 keerde hij terug naar Den Haag, waar hij in 1931 overleed. Verder werkte hij ook veel in Scheveningen, Voorburg en Bloemendaal.
Het werk van Willem de Zwart vertoont een breed scala aan onderwerpen: landschappen, stadsgezichten, portretten en stillevens, weergegeven in een naturalistisch-impressionistische stijl. Hij viel op binnen de Haagse School door zijn uitbundig kleurgebruik.
In de keuze van zijn onderwerpen behoorde Willem de Zwart tot de Haagse School, in zijn stijl en kleurgebruik tot de Amsterdamse impressionisten. Hij wordt dan ook wel de ‘Haagse Breitner’ genoemd.
Icart, Louis
Kleurets (droge naald) De kaketoe uit 1921. Boudoir art. Icart is één van de bekendste boudoirkunstenaars. Beeldmaat 28 cm x 34 cm. Zuurvrij teruggezet in de originele art-deco lijst. Met potlood gesigneerd en genummerd.
Louis Icart
Toulouse 09-12-1888 – Parijs 20-12-1950
Louis Icart was een Franse schilder, graficus en illustrator. Louis Icart werd geboren in Toulouse, Frankrijk. Hij begon al op jonge leeftijd met tekenen en was vooral geïnteresseerd in mode. Bij zijn verhuizing naar Parijs in 1907 concentreerde Icart zich op schilderen, tekenen en de productie van talloze prachtige etsen. De afdrukken, waarvan de meeste aquatinten en droge naalden waren, toonden grote vaardigheid. Omdat er veel vraag naar was, maakte Icart regelmatig twee edities (een Europese en een Amerikaanse) om zijn publiek tevreden te stellen. Deze prenten worden tegenwoordig als zeldzaam beschouwd, en wanneer ze in nieuwstaat verkeren, halen ze hoge prijzen op een veiling. Icart’s voorstellingen van vrouwen waren meestal sensueel, vaak erotisch, maar ook altijd humoristisch en vol hints of directe seksualiteit. Eind jaren twintig was Icart zowel artistiek als financieel zeer succesvol met zijn publicaties en zijn werk voor grote mode- en ontwerpstudio’s. De populariteit van zijn etsen bereikte een hoogtepunt in het Art Deco-tijdperk. Icart verbeeldde het leven in Parijs en New York in de jaren twintig en dertig.