Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT
De Jongh

Jongh, de, Tinus

Ets van de “Dam” in Amsterdam”. Uitzicht op de Dam, vanuit het Koninklijk Paleis. In het midden ‘Naatje van de Dam’ en het Commandantshuis. Links Dam nr.2, hoekhuis Rokin nr. 101 en op de achtergrond de Beursstraat. Rechts v.r.n.l., Dam 14 (ged.)-16, ingang Rokin, Vijgendam 6-16. Op de voorgrond van het Koninklijk Paleis staan koetsen met paarden. Klassieke voorstelling en losbladig. Met potlood gesigneerd.

Tinus de Jongh
Amsterdam 31-01-1885 – Amsterdam 17-07-1942

Marinus Johannes ( Tinus ) de Jongh woonde en werkte in Amsterdam en hij vertrok in 1921 vanuit Watergraafsmeer naar Zuid Afrika. Daar vestigde hij zich in eerste instantie in Kaapstad.

Tinus de Jongh vormde zich zelf. Hij tekende, etste en schilderde landschappen en dorpsgezichten. In Nederland kreeg hij erkenning nadat het Stedelijk museum in Amsterdam een werk van hem aankocht.

In Zuid Afrika kreeg hij grote bekendheid en ontwikkelde hij zich tot een van de meest aansprekende schilders in de eerste helft van de 20e eeuw.. Zijn vroege Hollandse landschappen zijn geschilderd in de impressionistische stijl van de Haagse School.

IMG_0949

Hemelman, Albert

Ets van het ” IJ in Amsterdam” uit ca 1920. Afgesloten IJ, gezien vanaf de noordelijke oever naar het oosten. Van links naar rechts: De ADM; de kop van de Oostelijke Handelskade met het KNMI-gebouw; de Binnenhaven. Beeldmaat 27,4 cm x 70 cm. Zuurvrij gelijst in een nieuwe lijst. Met potlood gesigneerd en epreuve d’artiste.

Albert Hemelman
Neede 07-01-1883 – Amsterdam 25-01-1951

Albert Hemelman was een Nederlandse graficus, kunstschilder, tekenaar, etser, boekbandontwerper, en lithograaf.

Hij was één van de drie zoons van Antoine Hemelman en Berendina Willink. Zijn vader was smid en de bedoeling was dat hij en zijn twee oudere broers ook smid zouden worden. Albert wilde echter kunstschilder worden en koos voor een artistieke opleiding.

Zijn opleiding genoot hij in 1905 aan de Rijksnormaalschool voor Kunstnijverheid en van 1908 tot 1909 aan de Rijksakademie van beeldende kunsten beide in Amsterdam. Hij was een leerling van Pieter Dupont, Klaas van Leeuwen, George Sturm en Nicolaas van der Waay. Hij werkte in Amsterdam van 1902 tot 1951 en heeft ook gewerkt in Noorwegen, IJsland en Spitsbergen.

Zijn onderwerpen betroffen havengezichten, industriële landschappen, landschappen, stadsgezichten en stillevens. Hij ontwierp ook affiches en kalenders. Albert Hemelman schilderde grote oceaan stomers en deze werken trokken de aandacht van Nederlandse kunstkopers en zij bezorgden hem verschillende opdrachten. Tot zijn belangrijkste klanten behoorden de Koninklijke Hollandsche Lloyd en de Amro-Bank in Amsterdam.

Hij was lid van de Vereeniging Sint Lucas en Arti et Amicitiae beide in Amsterdam. Hij was leraar van Henk Henriët.

IMG_2430

Dingemans, Waalko Jans

Ets van de “Martinitoren” in Groningen. Veel bedrijvigheid te zien op de Grote Markt. Deze ets is schoongemaakt en daarna zuurvrij gelijst in een nieuwe notenlijst. Beeldmaat 22 cm x 10 cm. Met potlood gesigneerd.

Waalko Jans Dingemans
Lochem 16-06-1873 – Haarlem 09-10-1925

Waalko Jans Dingemans was een Nederlands etser, graficus, schilder en tekenaar. Dingemans werd geboren in Lochem en na het overlijden van zijn vader verhuisde hij met zijn moeder naar Groningen. In Groningen volgde hij een opleiding aan de Academie Minerva. In 1892 verhuisden ze naar Den Haag. Dingemans vervolgde zijn kunstzinnige opleiding aan de Academie van Beeldende kunsten en werd in de avonduren opgeleid tot belastingontvanger. Hij was bevriend met Simon Maris en Job Graadt van Roggen. Hij sloot zich aan bij de Arti et Amicitiae te Amsterdam en de Haagse Kunstkring. In 1903 trouwde Dingemans met de schilderes Henriette Gesina Numans. In 1911 verhuisde het gezin naar Gorinchem waar Dingemans rijksontvanger en gemeenteraadslid werd. Hij maakte vooral genre- en figuurvoorstellingen, landschappen en stads- en dorpsgezichten. Waalko Jans Dingemans overleed in 1925 op 52-jarige leeftijd.

BoonVP 1

Boon, van der, Arie

Ets van de stad Groningen door Arie van der Boon. Turfstraat en Gardepoort: gezien naar het westen vanaf de Turfsingel. Schoongemaakt en daarna zuurvrij gelijst in een nieuwe lijst. Met potlood gesigneerd. Deze voorstelling ken ik ook van de kunstenaar Waalko Dingemans.

Arie van der Boon
Doesburg 30-09-1886 – Rolde 24-03-1961

Zoon van de griffier van de Rechtbank te Zutphen. Op vijftienjarige leeftijd van huis weggelopen ging hij in de leer bij een decoratieschilder te Rotterdam. In 1903 volgde hij schilderlessen aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag. Na zijn academietijd trok Van der Boon een tijdje berooid door België en kwam daarna in Berg en Dal bij Apeldoorn terecht. Daar schilderde hij landschappen onder leiding van *Dirk Wiggers (1866-1933). Deze had Drenthe al eens bezocht en raadde Van der Boon aan daarheen te gaan, nadat deze nog een paar jaar door Gelderland had gezworven. Zo kwam hij in 1915 in Rolde en voorzag in zijn levensonderhoud door het schilderen van heidelandschapjes en het geven van tekenlessen, o.a. aan de jonge Willem Sandberg, de latere directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam. In 1926 trouwde hij met Henriëtte Elise Gratama, dochter van de directeur van de Provinciale Drentsche en Asser Courant. Tijdens de vele reizen die zij maakten naar Frankrijk, Italië en Spanje waar hij veel produceerde, heeft Van der Boon zich toegelegd op het tekenen met waskrijt in een licht koloriet van panoramische (oer-)landschappen en historische steden.

Bolding3

Bolding, Cees

Ets van de “Singel” in Amsterdam. Zuurvrij in een nieuwe lijst gezet. Destijds door een lijstenmaker geheel geplakt op karton. Om het eraf te weken is het risico te groot dat het mislukt. Ik had het zonde gevonden wanneer deze voorstelling verloren was gegaan. Beeldmaat 53 cm x 39,5 cm. Met potlood gesigneerd en betiteld.

Cees Bolding
Wormerveer 07-01-1897 – Den Haag 01-11-1979

Cees Bolding was een veelzijdig en begaafd kunstenaar die zijn schildermotieven vooral in het dagelijkse leven vond. Daarbij nam de werkende mens in zijn sociale omgeving een belangrijke plaats in: fabrieksarbeiders, nettenboetsters, marktkooplui en havenwerkers vormden meerdere malen het onderwerp van zijn schilderijen. Geboren in Wormerveer in een schippersfamilie werd Bolding tot schilderen gestimuleerd door Margaretha Cohen Gosschalk, die zijn grootmoeder eens portretteerde en die zijn artistieke talent zag in zijn schetsen. Van haar kreeg hij zijn eerste schilderlessen. Daarna volgde hij een opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam onder leiding van J.H. Jurres en Nicolaas van der Waay.

Bolding specialiseerde zich in het schilderen van stadsgezichten, landschappen, portretten, interieurs en zee- en havengezichten. Hoewel Bolding in artistiek opzicht zijn eigen weg ging, had hij grote interesse in eigentijdse (internationale) kunstontwikkelingen, met name in de Nieuwe Zakelijkheid. Hij was ook bewonderaar van Jan Mankes, vooral om het ‘trefzekere tonalisme’ dat deze in zijn werk tentoonspreidde. Kenmerkend voor Boldings werk is het clair-obscur en het soms vervreemdende kleurenpalet: hij was gefascineerd door het contrast van licht en donker en de verandering van kleuren door kunstlicht. Schaars verlichte straten met lantaarns als felle lichtaccenten, avondmarkten bij kaarslicht en interieurs bij lamplicht waren een bron van inspiratie.

jo bezaan11

Bezaan, Jo 

Droge naald “La Camargue” uit 1952. Deze voorstelling is afgeleid van een oude muurschildering. Zuurvrij gelijst in een nieuwe lijst. Beeldmaat 30 cm x 36,5 cm. Met potlood gesigneerd en gedateerd.

Jo Bezaan
Uitgeest, 02-08-1894 – Putten 17-09-1952

Jo Bezaan (1894-1952) werd geboren in Uitgeest. Het begin van zijn werkende leven brengt hij door in de drukkerij van zijn vader. Hij krijgt in die periode enkele lessen van de Duitse kunstenaar K.F.G. Hentschel. Verder ontwikkelt hij zich als autodidact.
Illustrator, schilder, tekenaar, graficus, linosnijder, graveur, vervaardiger van houtsnedes, etser
Onderwerpen
landschap (als genre), portretten, figuurvoorstelling, stillevens, vogelvoorstelling, diervoorstelling (genre), stadsgezicht.

Het grafische werk van Jo Bezaan is altijd robuust en expressief. De houtsnede, een techniek waarin hij graag werkte, leent zich goed voor sterke contrasten en hoekige vormen en het lijkt alsof Bezaan uitgaat van de duisternis en – spaarzaam – uitsnijdt wat hij in het licht wil brengen. Op 1 oktober 1944 werd door de Duitse bezetters in Bezaans woonplaats Putten een razzia uitgevoerd, waarbij de graficus en zijn zoon Jaap, samen met de meeste andere mannelijke bewoners, werden weggevoerd naar concentratiekampen. Bezaan was een van de weinige overlevenden; zijn zoon kwam om in Neuengamme. Deze indringende gebeurtenis heeft geleid tot een van zijn indrukwekkendste reeksen houtsneden met de kernachtige titel Putten 1944.

Jos vd Berg Den Haag1

Berg, van den, Jos

Ets van de Annastraat en Driehoekjes in Den Haag. Oplage 16/50. Beeldmaat 27,5 cm x 35 cm. Losbladige ets uit 1967 en met potlood gesigneerd.

Jos(je) van den Berg
Den Helder 10-08-1905 – Den Haag 14-11-1978

Jos (Josua Michiel)van den Berg was als lilliputter een opvallend figuur in het Haagse kunstenaarswereldje uit de zestiger jaren. Jos werd door zijn vrienden uit de Posthoorn dan ook steevast Josje genoemd. Werkte en leefde in Den Haag vanaf 1944 en zijn atelier was gevestigd aan de Sumatrastraat nummer 40. Schilder, tekenaar en etser van portretten, figurale motieven (oa naakt), stillevens en landschappen in realistische stijl.

Opleiding: Vrije Academie in Parijs, Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam (1919 -23) en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (1929-35).  Was een leerling van onder andere Joop Kropff.

bakker2

Bakker-Esselman, Miep

Ets “Sint Maarten”. Zuurvrij gelijst in een notenlijst. Met potlood gesigneerd en de oplage 6/8.

Miep Bakker-Esselman
Den Helder 1922 – Zaandam 2000

Miep Bakker is geboren in Den Helder in 1922. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zat zij in Indië in twee strafkampen opgesloten, samen met haar moeder Truus Esselman-Klooster, haar twee jaar jongere zusje Alie en haar zestien jaar jongere zusje Josje. Haar vader, Piet Esselman, was geïnterneerd in een werkkamp in Japan, terwijl haar verloofde Azing Bakker tijdens de oorlog als werktuigkundige voer bij de KPM voor de geallieerden. In deze periode maakte zij tekeningen van het kampleven. Miep vertelt haar verhaal in haar boek Kampherinneringen (1969) op een beeldende manier en neemt de lezer gemakkelijk mee naar het dagelijks leven in een kamp. De tekeningen geven daar extra kracht aan, zodat het boek makkelijk leest. Miep doorspekt de tragische gebeurtenissen in het kamp op een knappe wijze door gebruik te maken van een specifiek soort humor die haar zo eigen was. Miep Bakker overleed in Zaandam in 2000.

Brandenburg

Brandenburg, Cornelis


Ets van de Prinsengracht in Amsterdam. Brandenburg maakte een serie kleine etsen waar deze sneeuwets ook een exemplaar van is. Beeldmaat 10 cm x 15 cm. Beschreven in het boek Cornelis Brandenburg oeuvre-overzicht: CB 123 M pagina 62. Losbladig en met potlood gesigneerd.


Cornelis Brandenburg
Wormerveer (Zaanstad) 05-12-1883 – Amsterdam, 18-11-1954

Cornelis Brandenburg was een Nederlandse etser, tekenaar, plateelschilder en politiek tekenaar. Cornelis Brandenburg is één van Nederlands grootste etsers van stadsgezichten en dan vooral van Amsterdam. Bij het stadsarchief van Amsterdam zijn 64 etsen van hem aanwezig.

Vanaf 1900  tot 1954 was hij werkzaam in Amsterdam. Van 1890 tot 1903 had hij een opleiding aan de Teekenschool voor Kunstambachten en de Rijksakademie van beeldende kunsten  in Amsterdam, hij was daar leerling van August Allebé, Antoon Derkinderen,  Pieter Dupont en Georg Rueter.

Aanvankelijk was hij plateelschilder bij De Distel, en daarna tekenaar bij de chemigrafische inrichting van Schnabel in Amsterdam.

Brandenburg was lid van Arti et Amicitiae (Amsterdam).

kolkje3

Brandenburg, Cornelis


Kleurets van de Zeedijk met de titel het Kolkje. Deze ets vaker gezien maar altijd in de zwart-wit uitvoering. Beeldmaat 15 cm x 10 cm. Beschreven in het boek Cornelis Brandenburg oeuvre-overzicht: CB 024 M pagina 48. Authentiek zuurvrij teruggezet in de originele lijst. Met potlood gesigneerd.

Cornelis Brandenburg
Wormerveer (Zaanstad) 05-12-1883 – Amsterdam 18-11-1954

Cornelis Brandenburg was een Nederlandse etser, tekenaar, plateelschilder en politiek tekenaar. Cornelis Brandenburg is één van Nederlands grootste etsers van stadsgezichten en dan vooral van Amsterdam. Bij het stadsarchief van Amsterdam zijn 64 etsen van hem aanwezig.

Vanaf 1900  tot 1954 was hij werkzaam in Amsterdam. Van 1890 tot 1903 had hij een opleiding aan de Teekenschool voor Kunstambachten en de Rijksakademie van beeldende kunsten  in Amsterdam, hij was daar leerling van August Allebé, Antoon Derkinderen,  Pieter Dupont en Georg Rueter.

Aanvankelijk was hij plateelschilder bij De Distel, en daarna tekenaar bij de chemigrafische inrichting van Schnabel in Amsterdam.

Brandenburg was lid van Arti et Amicitiae (Amsterdam).

«‹ 55 56 57 58 ›»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z

↑

Inloggen
Webmail