Litho van een Zwitsers berglandschap. Litho uit 1947. Beeldmaat 44 cm x 33 cm. Bladmaat 51 cm x 40 cm. Linksonder door Jan Wiegers handgesigneerd met potlood. Deze litho komt uit de zogenaamde schildersprenten-serie. Losbladig met ruime marges.
Jan Wiegers
Kommerzijl 31-07-1893 – Amsterdam 30-11-1959
Jan Wiegers behoort tot de bekendste Nederlandse expressionisten en hij was in 1918 een van de oprichters van de Groninger Ploeg. Vanwege zijn gezondheid moest hij zijn beeldhouwlessen afzeggen en ging hij over op schilderen. Zijn kunstvrienden stelden hem in 1920 financieel in staat om een jaar in Davos te gaan kuren. Tijdens zijn verblijf van 1920 tot 1922 in het Zwitserse Davos sloot hij vriendschap met de Duitse expressionist Ernst Ludwig Kirchner, waarna zijn werk wordt gekenmerkt door felle kleuren en een vrije, krachtige behandeling van vorm en lijn. Terug in Groningen zagen de Ploegleden dit nieuwe werk en lieten zij zich op hun beurt hierdoor beïnvloeden.
Onder zijn invloed ontstond er onder de Ploegleden een min of meer collectieve stijl die tot omstreeks 1927 duurde. Deze periode wordt in het algemeen als de belangrijkste voor de Ploeg gezien.
In 1953 werd hij benoemd tot hoogleraar aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.
dec 5 2015
Wiegers, Jan
Litho van een Zwitsers berglandschap. Litho uit 1947. Beeldmaat 44 cm x 33 cm. Bladmaat 51 cm x 40 cm. Linksonder door Jan Wiegers handgesigneerd met potlood. Deze litho komt uit de zogenaamde schildersprenten-serie. Losbladig met ruime marges.
Jan Wiegers
Kommerzijl 31-07-1893 – Amsterdam 30-11-1959
Jan Wiegers behoort tot de bekendste Nederlandse expressionisten en hij was in 1918 een van de oprichters van de Groninger Ploeg. Vanwege zijn gezondheid moest hij zijn beeldhouwlessen afzeggen en ging hij over op schilderen. Zijn kunstvrienden stelden hem in 1920 financieel in staat om een jaar in Davos te gaan kuren. Tijdens zijn verblijf van 1920 tot 1922 in het Zwitserse Davos sloot hij vriendschap met de Duitse expressionist Ernst Ludwig Kirchner, waarna zijn werk wordt gekenmerkt door felle kleuren en een vrije, krachtige behandeling van vorm en lijn. Terug in Groningen zagen de Ploegleden dit nieuwe werk en lieten zij zich op hun beurt hierdoor beïnvloeden.
Onder zijn invloed ontstond er onder de Ploegleden een min of meer collectieve stijl die tot omstreeks 1927 duurde. Deze periode wordt in het algemeen als de belangrijkste voor de Ploeg gezien.
In 1953 werd hij benoemd tot hoogleraar aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam.
By Rene • Kunstenaars U T/m Z