Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT

Oosthout, Leo


Ets met boten op het Haringvliet. Het Haringvliet is een voormalige zeearm tussen Voorne-Putten, de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Voor 1970 stond het Haringvliet nog in open verbinding met de Noordzee. In 1970 werd het Haringvliet in het kader van de Deltawerken door de Haringvlietdam van zee afgesloten. Beeldmaat 23 cm x 18 cm. Ets in de authentieke lijst. Met potlood gesigneerd en betiteld.  

Leo Oosthout
Rotterdam 18-03-1872 – Haarlem 11-12-1960

Leonardus Petrus Balthazar Oosthout was een Nederlandse kunstschilder, tekenaar en etser. Hij kreeg zijn opleiding aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam. Hij was lid van de Rotterdamse Kunstenaarssociëteit. Hij schilderde vooral stillevens, bloemstukken en Hollandse polderlandschappen. Het grootste gedeelte van zijn leven woonde en werkte Leo Oosthout in Rotterdam.

Everbag, Frans


Kleurets Herengracht hoek Leidsegracht in het centrum van Amsterdam. Zicht op de grachten van Amsterdam. Ets en aquatint in kleuren uit ca.1937. Beeldmaat 40 cm x 50 cm. Vervoorn 39 (variant). Deze ets, met de boot op de voorgrond naar links gericht, is een variant die niet door Vervoorn is beschreven. No.21 uit een kleine oplage van 25 exemplaren. De ets zit authentiek ingelijst. Rechtsonder met potlood gesigneerd en linksonder proefdruk en genummerd.

Frans Everbag
Amsterdam 25-10-1877 – Amsterdam 10-06-1947

Frans Everbag werd in 1877 in Amsterdam geboren en met enkele onderbrekingen woonde en werkte hij zijn hele leven in deze stad. Zijn oeuvre bestaat dan ook voor een belangrijk deel uit Amsterdamse stadsgezichten. Daarnaast schilderde hij bloemstillevens en dieren in een gevoelig-impressionistische stijl. Everbag experimenteerde ook met allerlei druktechnieken, en hij wordt wel gerekend tot de belangrijkste etsers en lithografen van de eerste helft van de 20e eeuw. Met grote regelmaat nam hij deel aan de exposities van Arti et Amicitiae in Amsterdam en in 1939 maakte hij met zijn werk deel uit van de tentoonstelling ‘Onze Kunst van Heden’ in het Rijksmuseum.

Bauer, Marius


Ets Geitenhoedster. Ets uit 1924. Catalogus Van Wisselingh no.252. In een oplage van 100 exemplaren. Beeldmaat 19,5 cm x 24 cm met ruime marges. Losbladig en nooit ingelijst geweest. Met potlood gesigneerd.

Marius Bauer
Den Haag 25-01-1867 – Amsterdam 18-07-1932

Marius Alexander Jacques Bauer was een Nederlandse kunstschilder. De grootste bekendheid kreeg hij met het maken van etsen en litho’s met Oosterse taferelen.
Hij begon zijn opleiding op 10-jarige leeftijd aan de Haagse Academie en studeerde er samen met George Breitner, Isaac Israels en Willem de Zwart. Na een leerperiode bij Salomon van Witsen ontdekte de kunsthandelaar Van Wisselingh Bauer’s grote talent. Met diens financiële steun vertrok Bauer naar Constantinopel om er te tekenen en te schetsen. De tachtig etsen waarmee hij terugkwam waren zó goed dat deze de 21-jarige kunstenaar verzekerde van een levenslange samenwerking met de gerenommeerde Kunsthandel Van Wisselingh. Vanaf dat moment is het “Oosten” zijn hoofdonderwerp. Hij reisde vrijwel altijd alleen, later werd hij vergezeld door schilderes Jo Stumpff (1873-1964) met wie hij in 1902 trouwde.

Bauer maakte vooral etsen, aquarellen, en olieverfschilderijen van Oosterse steden, kamelen, olifanten, Arabieren en moskeeën. Zijn stijl kan omschreven worden als impressionistisch maar is ook beïnvloed door de Haagse School in zowel techniek als lichtgebruik.

Schelfhout, Lodewijk


Droge naald l’Arlequin avec son chien uit 1939. Ets 1ste staat. Losbladig en nooit ingelijst geweest. Beeldmaat 7,6 cm x 12,2 cm. Catalogue des Pointes sèches Schelfhout nr. 207. 2 staten, 12 exemplaren. Met potlood gesigneerd. Onderin de marge met potlood betiteld.

Lodewijk Schelfhout
Den Haag 23-08-1881 – Amstelveen 05-11-1943

De schilder-graficus Lodewijk Schelfhout, kleinzoon van de landschapschilder Andreas Schelfhout, wordt beschouwd als de eerste Nederlandse kubist. Van 1903 tot 1913 woonde hij in Parijs waar hij in kringen van de vroege kubisten verkeerde en onder meer Henri le Fauconnier en Picasso leerde kennen. In 1921 maakte de schilder gedurende een vijf maanden durend verblijf op Corsica vele tekeningen en gravures. In zijn latere carrière veranderde Schelfhouts stijl onder invloed van zijn grote voorliefde voor de Renaissance en de Gotiek. Ook religie speelde een steeds grotere rol in zijn werk. Hij ontwikkelde een synthese van Gotiek, kubisme en constructivisme, een stijl die hij verder zou blijven hanteren. Van zijn vroege, puur kubistische schilderijen en aquarellen is weinig bewaard gebleven; hij verbrandde het merendeel ervan in 1924. Zijn grafische werk bleef grotendeels behouden.

Hemkes, Johan


Kleurets Kievitsnest uit 1931. Beeldmaat 19,5 cm x 12,9 cm. In het oeuvre-boek Van schets tot ets vermeld onder no.89 en vermeld op pagina 133. Oplage 17/50. Authentiek ingelijst in een houten lijst. Linksonder met potlood betiteld. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Johan Hemkes
Schalsum 03-04-1894 – Bilthoven 03-12-1988

Johan Hemkes (1894-1988) woonde van 1921 tot en met 1966 in Ter Apel, waar hij tekenleraar was aan de Rijks HBS (nu RSG Ter Apel). Gedurende zijn hele leven maakte hij vele etsen van het landschap om hem heen. Westerwolde was daarbij een geliefd onderwerp.

Johan Hemkes beschikte over een uitstekende beheersing van de etstechniek.  Hij wist de sfeer van het landschap door middel van expressieve lijnen en fijn uitgewerkte details steeds treffend te raken.

In 1966 verhuisde Hemkes naar Bilthoven en wijdde zich daar geheel aan de kunst. In die jaren wist hij zijn oeuvre belangrijk uit de breiden. Tot op hoge leeftijd beheerste het etsen zijn leven dag in dag uit. Hij overleed in 1988 te Bilthoven op 94-jarige leeftijd, een imposant oeuvre nalatend.

Hemkes, Johan


Ets van het Klooster in Ter Apel uit 1945. Nu eens van de achterkant van het Klooster met zicht op de Kloostertuin. Authentiek ingelijst in een houten lijst. Beeldmaat 34,8 cm x 25,5 cm. In het oeuvre-boek Van schets tot ets vermeld onder no.168 en vermeld op pagina 219. Linksonder met potlood betiteld. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Johan Hemkes
Schalsum 03-04-1894 – Bilthoven 03-12-1988

Johan Hemkes (1894-1988) woonde van 1921 tot en met 1966 in Ter Apel, waar hij tekenleraar was aan de Rijks HBS (nu RSG Ter Apel). Gedurende zijn hele leven maakte hij vele etsen van het landschap om hem heen. Westerwolde was daarbij een geliefd onderwerp.

Johan Hemkes beschikte over een uitstekende beheersing van de etstechniek.  Hij wist de sfeer van het landschap door middel van expressieve lijnen en fijn uitgewerkte details steeds treffend te raken.

In 1966 verhuisde Hemkes naar Bilthoven en wijdde zich daar geheel aan de kunst. In die jaren wist hij zijn oeuvre belangrijk uit de breiden. Tot op hoge leeftijd beheerste het etsen zijn leven dag in dag uit. Hij overleed in 1988 te Bilthoven op 94-jarige leeftijd, een imposant oeuvre nalatend.

Schelfhout, Lodewijk


Droge naald met de titel Le soir (The evening) uit 1914. Een heuvellandschap met bomen en bebouwing. Ets 2de staat. Beeldmaat 14,9 cm x 20,1 cm met de originele ruime marges. Zuurvrij teruggezet in de originele lijst met het oude glas. Lijst uit de 19e eeuw. Catalogue des Pointes sèches Schelfhout nr. 028. 2 staten, 26 exemplaren. Met potlood gesigneerd en gedateerd.

Lodewijk Schelfhout
Den Haag 23-08-1881 – Amstelveen 05-11-1943

De schilder-graficus Lodewijk Schelfhout, kleinzoon van de landschapschilder Andreas Schelfhout, wordt beschouwd als de eerste Nederlandse kubist. Van 1903 tot 1913 woonde hij in Parijs waar hij in kringen van de vroege kubisten verkeerde en onder meer Henri le Fauconnier en Picasso leerde kennen. In 1921 maakte de schilder gedurende een vijf maanden durend verblijf op Corsica vele tekeningen en gravures. In zijn latere carrière veranderde Schelfhouts stijl onder invloed van zijn grote voorliefde voor de Renaissance en de Gotiek. Ook religie speelde een steeds grotere rol in zijn werk. Hij ontwikkelde een synthese van Gotiek, kubisme en constructivisme, een stijl die hij verder zou blijven hanteren. Van zijn vroege, puur kubistische schilderijen en aquarellen is weinig bewaard gebleven; hij verbrandde het merendeel ervan in 1924. Zijn grafische werk bleef grotendeels behouden.

Robbins, Frederick 


Ets van een marktkraam in Amsterdam. Ets uit de jaren dertig. Beeldmaat 12 cm x 10 cm met ruime marges. Zuurvrij ingelijst in een oude houten lijst. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Frederick Robbins
Oak Park (Illinois) 1893 – Laconia (New Hampshire) 1974

Frederick Robbins was een Amerikaans kunstschilder en etser. Hij studeerde aan de California School of Fine Arts (nu het San Francisco Art Institute), en bij een aantal vooraanstaande Californische kunstenaars. In de jaren dertig woonde Robbins een tijdje in Amsterdam. Daar maakte hij voor het Koninklijk Huis een serie etsen van Amsterdam.

Janssen, Marius


Ets van het pittoreske Giethoorn. Beeldmaat 11,5 cm x 9,5 cm. Bladmaat 20,5 cm x 13,5 cm. Ets zit achter een passe-partout. Monogram in de plaat. Met potlood betiteld en gesigneerd.

Marius Janssen
Den Haag 04-07-1885 – Rotterdam 11-12-1957

Marius Johannes Janssen was een Nederlands etser, schilder en fotograaf. Hij was vooral een etser van stadsgezichten. Hij staat bekend om zijn stadsgezichten door het gehele land, waarin met name kerktorens een dominante rol spelen. Steden waaronder Amsterdam, Rotterdam, Groningen, ‘s-Hertogenbosch, Dordrecht en Delft zijn vaak te zien op zijn voorstellingen.
Marius Janssen was de stiefvader van Marinus J. Drulman, bekend als de schilder Marius de Jongere.

Everbag, Frans


Kleurets Olielampje van aardewerk, staand op o.a. de Werken van J. Cats. Ets en aquatint in kleuren. Vervoorn 134. Cadeau gegeven aan zijn collega kunstenaar en vriend Dieperink. Beeldmaat 11,5 cm x 7,5 cm. Bladmaat 18, 5 cm x 14,5 cm. Losbladig en nooit ingelijst geweest. Met potlood gesigneerd.

Frans Everbag
Amsterdam 25-10-1877 – Amsterdam 10-06-1947

Frans Everbag werd in 1877 in Amsterdam geboren en met enkele onderbrekingen woonde en werkte hij zijn hele leven in deze stad. Zijn oeuvre bestaat dan ook voor een belangrijk deel uit Amsterdamse stadsgezichten. Daarnaast schilderde hij bloemstillevens en dieren in een gevoelig-impressionistische stijl. Everbag experimenteerde ook met allerlei druktechnieken, en hij wordt wel gerekend tot de belangrijkste etsers en lithografen van de eerste helft van de 20e eeuw. Met grote regelmaat nam hij deel aan de exposities van Arti et Amicitiae in Amsterdam en in 1939 maakte hij met zijn werk deel uit van de tentoonstelling ‘Onze Kunst van Heden’ in het Rijksmuseum.

«‹ 13 14 15 16 ›»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z
  • Ruilen

↑

Inloggen
Webmail