Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT

Boon, Jan


Ets met de titel Klein Jantje uit 1905. Omdat het Winterkoninkje zo klein en licht is wordt hij in de volksmond ook wel ‘klein jantje’ genoemd. Vroege ets van Jan Boon. Beeldmaat 7 cm x 11 cm. Bladmaat 13,5 cm x 22 cm. Losbladig achter een oud passe-partout. In de plaat betiteld en gedateerd. Met potlood gesigneerd.

Jan Boon
Nieuwer-Amstel 02-12-1882 – Den Haag 07-04-1975

Jan Boon was een Nederlands kunstenaar. Van 1894 tot 1899 was hij leerling van Philippe Zilcken, nadat deze hem op straat had zien tekenen. Zilcken was zijn leermeester in de etskunst. In 1899 was hij korte tijd leerling van Jacob Maris. Van 1898 tot 1903 bezocht hij de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Daar kreeg hij oa les van Cees Koppenol. Na zijn studie werkte hij van 1906 tot 1908 drie jaar in Amsterdam, daartoe in staat gesteld door een kunstsubsidie, een jaargeld van Koningin Wilhelmina. De etsen van Boon werden in die periode uitgegeven door F. Buffa en zonen. Daarna vestigde hij zich in Rijswijk, waar hij vijf jaar woonde, om vervolgens in 1914 te verhuizen naar Amerongen. Van 1919 tot 1922 woonde hij in Blaricum, waarna hij enige jaren in Oostenrijk verbleef. In Oostenrijk begon hij met het maken van houtsneden. Deze techniek werd hem bijgebracht door J.G. Veldheer. Boon voorzag latere jaren meerdere boeken van illustraties in de vorm van houtsneden. Na een verblijf in Brussel ging hij in 1930 in Bilthoven wonen, waar hij tot een paar jaar voor zijn overlijden zou blijven wonen.

Brinks, Kuno


Kopergravure van een ploegende agrariër in een landelijke omgeving. Gravure uit 1951. Beeldmaat 28,5 cm x 18,5 cm. Authentiek ingelijst in een houten lijst. Monogram in de plaat en gedateerd. Met potlood gesigneerd en genummerd.

Kuno Brinks
Bussum 24-03-1908 – Amsterdam 09-10-1992

Kuno Brinks was een Nederlands graficus en (reclame) tekenaar. Kuno Brinks studeerde aan de Rijksinstituut tot Opleiding van Tekenleraren te Amsterdam. In Amsterdam volgde hij ook avondlessen aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten. In 1929 treedt hij part-time in dienst van het reclamebureau De la Mar eveneens in Amsterdam. Hier vervaardigt hij illustratie- en reclametekenwerk. Dit werk zou hij tot en met 1932 blijven doen; een koninklijke subsidie stelt hem in staat zijn ontslag te nemen bij het reclamebureau. In 1933 wint Kuno Brinks de Prix de Rome voor de graveerkunst. Brinks tekent stads- en havengezichten, landschappen, portretten, maar ook figuur- en naaktstudies. Jarenlang tekent en etst hij met een waarneembare genegenheid de paarden in de stallen van de Amsterdamse Stadsreiniging. In de grafische wereld is Kuno Brinks vooral bekend geworden door zijn vernieuwing van de techniek van de kopergravure. In 1936 wordt Brinks aangesteld als docent in de grafische kunsten van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam en in 1944 volgt zijn benoeming tot hoogleraar.

Bolding, Cees


Ets van een marktkraam ’s avonds aan de Nieuwmarkt in Amsterdam. Ets uit 1924. Nog authentiek ingelijst achter een vervallen passe-partout. Voor een groot gedeelte met de hand ingekleurd. Hoogstwaarschijnlijk is het bij dit exemplaar gebleven en is de ets verder niet uitgegeven. Beeldmaat 24 cm x 20 cm. Bladmaat 30 cm x 26 cm. Met potlood gesigneerd en gedateerd.

Cees Bolding
Wormerveer 07-01-1897 – Den Haag 01-11-1979

Cees Bolding was een veelzijdig en begaafd kunstenaar die zijn schildermotieven vooral in het dagelijkse leven vond. Daarbij nam de werkende mens in zijn sociale omgeving een belangrijke plaats in: fabrieksarbeiders, nettenboetsters, marktkooplui en havenwerkers vormden meerdere malen het onderwerp van zijn schilderijen. Geboren in Wormerveer in een schippersfamilie werd Bolding tot schilderen gestimuleerd door Margaretha Cohen Gosschalk, die zijn grootmoeder eens portretteerde en die zijn artistieke talent zag in zijn schetsen. Van haar kreeg hij zijn eerste schilderlessen. Daarna volgde hij een opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam onder leiding van J.H. Jurres en Nicolaas van der Waay.

Bolding specialiseerde zich in het schilderen van stadsgezichten, landschappen, portretten, interieurs en zee- en havengezichten. Hoewel Bolding in artistiek opzicht zijn eigen weg ging, had hij grote interesse in eigentijdse (internationale) kunstontwikkelingen, met name in de Nieuwe Zakelijkheid. Hij was ook bewonderaar van Jan Mankes, vooral om het ‘trefzekere tonalisme’ dat deze in zijn werk tentoonspreidde. Kenmerkend voor Boldings werk is het clair-obscur en het soms vervreemdende kleurenpalet: hij was gefascineerd door het contrast van licht en donker en de verandering van kleuren door kunstlicht. Schaars verlichte straten met lantaarns als felle lichtaccenten, avondmarkten bij kaarslicht en interieurs bij lamplicht waren een bron van inspiratie.

Spronken, Arthur


Houtsnede uit omstreeks 1960 van de bekende beeldhouwer Arthur Spronken. Een krachtige voorstelling van een stier. Beeldmaat 30 cm x 18 cm. Zuurvrij teruggezet in de lijst uit de jaren zestig. Linksonder met potlood gesigneerd.

Arthur Spronken
Beek 30-07-1930 – Sittard 05-04-2018

Arthur Spronken was een Nederlandse beeldhouwer. Spronken studeerde aan de Kunstnijverheidsschool in Maastricht, waar hij les kreeg van Charles Vos en Harry Koolen. Hij studeerde hier van 1948 tot 1952 en vertrok daarna voor een jaar naar Milaan om stage te lopen aan de Academia di belle Arti di Brera. Daar kreeg hij onder andere les van Marino Marini, een specialist op het gebied van paarden in de beeldhouwkunst. Arthur Spronken maakte nationaal en internationaal faam met zijn robuuste beelden van paarden en mensen. Hij raakte in zijn jeugd al geïnteresseerd in paarden. Meer dan honderd beelden van Spronken staan door heel Nederland in openbare ruimten. De beeldhouwer woonde en werkte in een door hem zelf gebouwd huis in Kelmond in de gemeente Beek. Spronken was goed bevriend met de toenmalige koningin Beatrix, die meerdere malen bij hem op bezoek kwam om zijn werk te bewonderen en ook om tips van hem te krijgen, omdat zij zelf ook beelden maakte.
In 1964 kreeg hij een individuele tentoonstelling in het Frans Hals Museum. In 1996 vond er in Scheveningen in het museum Beelden aan Zee een overzichtstentoonstelling plaats, waarbij zijn monument van het koninklijk gezin een permanente plaats kreeg.
Hoewel de naam van Spronken heel bekend was, heeft hij nooit erover gedacht om naar bijvoorbeeld Amsterdam of Parijs te verhuizen. Hij zei daarover: Ik ben een jongen van het Limburgse land en gek op de heuvels hier. Als ik geen kunstenaar was geworden, dan waarschijnlijk boer. Dan ben je een stuk van de natuur, waar we alles van lenen.

Oderwald, Ingeborg


Ets met gezicht op Westzaan uit 1976. 4e staat. Losbladig in een wisselijst. Beeldmaat 24,5 cm x 22,5. Bladmaat 38 cm x 35,5 cm. Met potlood gesigneerd.

Ingeborg Oderwald
Ulrum 19-06-1932

Ingeborg Hulda Oderwald is een Nederlands etser, tekenaar en kunstschilder. Oderwald volgde lessen aan de avondopleiding van de Rietveldacademie en volgde diverse cursussen, onder andere aan het Amsterdams Grafisch Atelier. Ze kreeg privéles van Henk Broer, tekenaar in Amsterdam. Ingeborg maakt schilderijen, etsen en tekeningen. Werk van Ingeborg Oderwald is opgenomen in de collecties van het Rijksmuseum Amsterdam en het Stadsarchief Amsterdam, verder in collecties van diverse provincies en gemeenten. Vanaf 1967 werd het werk van Oderwald regelmatig geëxposeerd in diverse centra verspreid over Nederland. Ingeborg schreef ook verhalen – een aantal daarvan werd gepubliceerd in verschillende tijdschriften en bundels – en won een prijs met haar boekje Nellie. 

Altmann, Gerard


Ets van een waterrijk landschap. Ingelijst zonder passe-partout. Beeldmaat 14,5 cm x 9,5 cm. Bladmaat 25 cm x 20 cm. Authentiek ingelijst. Met potlood gesigneerd.

Gerard Altmann
Rotterdam 28-05-1877 – Rotterdam 17-08-1940

Gerard Altmann was een Nederlands tekenaar, kunstschilder, aquarellist en graficus. Hij werd van 1901 tot 1904 opgeleid aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Rotterdam. Invloeden van de Haagse School zijn bij hem te herkennen. Mogelijk is dat de invloed van Jan Striening geweest. Hij wordt dan ook gerekend tot de late Haagse School, tweede generatie. Hij schilderde veelal polderlandschappen met koeien en schapen; soms ook havengezichten, portretten, stillevens en interieurs. Zijn onderwerpen zocht Altmann bij voorkeur in waterrijke gebieden. Hij was lid van de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae te Amsterdam.

Roodenburg, H.E.


Ets van de Eerste Leliedwarsstraat/Westertoren in Amsterdam uit 1924. Rechts is de hoek met de Nieuwe Leliestraat. Op de achtergrond is de Westertoren. Gezien in de richting van de Bloemgracht. Beeldmaat 29,5 cm x 14,5 cm. Netjes ingelijst en met potlood gesigneerd.

Hendrikus Roodenburg
Den Haag 23-07-1895 – Wassenaar 27-04-1987

Hendrikus Elias Roodenburg was een Nederlands kunstenaar.

Roodenburg was een schilder en etser. Hij leerde het vak van graficus Philippe Zilcken. Roodenburg werd vooral bekend om zijn stadsgezichten van onder meer Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. In de jaren ’60 kon men bij Nutroma sparen voor een koffie- en ontbijtservies van Villeroy & Boch. Op het servies waren Roodenburgs zwartwittekeningen van Amsterdamse stadsgezichten afgebeeld.

Roodenburg was lid van vooraanstaande kunstenaarsverenigingen, zoals Arti et Amicitiae in Amsterdam en Pulchri Studio in Den Haag. In het boek H.E. Roodenburg (1895-1987): topografisch etser is een vrijwel compleet overzicht gegeven van het grafisch werk van Roodenburg.

Harting, Dirk


Ets van een duingezicht. Harting maakte talrijke duinlandschappen rond Zandvoort en Velsen. Beeldmaat 15,5 cm x 6 cm met de originele ruime marges. Zuurvrij teruggezet in de authentieke art-deco lijst met het oude glas. Linksonder met potlood épreuve d’artiste. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Dirk Harting
Salatiga (Indonesië) 08-03-1884 – Haarlem 28-08-1970

Dirk Harting was een Nederlandse kunstenaar en vrijwel uitsluitend een graficus. Vooral was Harting een etser.
Dirk Harting is in het begin van zijn vroege kunstenaars leven oa beïnvloed door Pieter Dupont en door de Amsterdamse etser-impressionist Maurits van der Valk. Harting’s etsen zijn nauwkeurige gedetailleerde karakterbeelden te noemen, veelal exacter van weergave dan van zijn leermeesters.
Dirk Harting was overigens veel minder productief dan bijvoorbeeld een Marius Bauer of Willem Witsen. Het meest van zijn werk heeft betrekking op stadsgezichten in Amsterdam en Amersfoort. Daarnaast maakte hij prenten naar gebouwen of oude buurtjes in Utrecht, Groningen, Den Haag en Enkhuizen.
Zijn thema’s waren: stadsgezichten (torens, stegen, grachten, hofjes, poorten en kerken), landschappen (duin- en zeegezichten), portretten, bloemen en bomen. In de Nederlandse grafiektraditie bereikte Harting een grote hoogte.
Behalve etser was Harting ook een groot kenner en verzamelaar van prenten van voorgangers en van zijn tijdgenoten, die vaak via ruil of schenking verkregen werden. In 1960 omvatte zijn collectie die hij ook voor studie gebruikte meer dan 2000 stuks.

Hemkes, Johan


Droge naald Schaatsenrijders uit 1957. We zien schaatsenrijders ergens in de omgeving van de Poststruiken in Sellingen. Ets is losbladig en nooit ingelijst geweest. Beeldmaat 16,5 cm x 8,2 cm. Bladmaat 30 cm x 21 cm. In een oplage van 11/30. In het oeuvre-boek Van schets tot ets vermeld onder no.380 en no.451. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Johan Hemkes
Schalsum 03-04-1894 – Bilthoven 03-12-1988

Johan Hemkes (1894-1988) woonde van 1921 tot en met 1966 in Ter Apel, waar hij tekenleraar was aan de Rijks HBS (nu RSG Ter Apel). Gedurende zijn hele leven maakte hij vele etsen van het landschap om hem heen. Westerwolde was daarbij een geliefd onderwerp.

Johan Hemkes beschikte over een uitstekende beheersing van de etstechniek.  Hij wist de sfeer van het landschap door middel van expressieve lijnen en fijn uitgewerkte details steeds treffend te raken.

In 1966 verhuisde Hemkes naar Bilthoven en wijdde zich daar geheel aan de kunst. In die jaren wist hij zijn oeuvre belangrijk uit de breiden. Tot op hoge leeftijd beheerste het etsen zijn leven dag in dag uit. Hij overleed in 1988 te Bilthoven op 94-jarige leeftijd, een imposant oeuvre nalatend.

Zwart, de, Willem


Ets Draaimolen. Gezelligheid rondom een draaimolen. Ets uit ca.1897-98. 3de staat. Catalogus Bionda no.92. Beeldmaat 20,6 cm x 22,4 cm met ruime marges. Zuurvrij teruggezet in de originele lijst. Uitgegeven als nr.18 in de “Vaarties-uitgave” door de Rotterdamse kunsthandel Vaarties in 1924. De twintig etsen uit deze uitgave zijn te herkennen aan het nummer in de druk. Met potlood gesigneerd.

Willem de Zwart
Den Haag 16-05-1862 – Den Haag 11-12-1931

Wilhelmus Henricus Petrus Johannes (Willem) de Zwart was een Nederlandse schilder, tekenaar, etser, aquarellist en plateelschilder.

De Zwart studeerde van 1876 tot 1880 aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij woonde en werkte in Den Haag tot 1894. In 1883 verbleef hij tijdelijk in Parijs. Tot 1896 woonde hij in Soest, tot 1898 in Hilversum, tot 1900 in Laren, van 1900 tot 1905 in Amsterdam en tot 1917 in Veur. In 1917 keerde hij terug naar Den Haag, waar hij in 1931 overleed. Verder werkte hij ook veel in Scheveningen, Voorburg en Bloemendaal.

Het werk van Willem de Zwart vertoont een breed scala aan onderwerpen: landschappen, stadsgezichten, portretten en stillevens, weergegeven in een naturalistisch-impressionistische stijl. Hij viel op binnen de Haagse School door zijn uitbundig kleurgebruik.

In de keuze van zijn onderwerpen behoorde Willem de Zwart tot de Haagse School, in zijn stijl en kleurgebruik tot de Amsterdamse impressionisten. Hij wordt dan ook wel de ‘Haagse Breitner’ genoemd.

«‹ 14 15 16 17 ›»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z
  • Ruilen

↑

Inloggen
Webmail