Ets en aquatint “Herengracht” in Amsterdam uit omstreeks 1901. Beeldmaat 43,8 cm x 53,6 cm. De Groot no. 104, Boon no. 98 en Van Wisselingh No. 429. Deze grote ets zien we echt zelden. De voorstelling is in spiegelbeeld weergegeven. Jarenlang in bezit geweest van een familie. De ets lag authentiek en los, zonder passe-partout, in een oude lijst maar was (behoorlijk) egaal verkleurd. Nu professioneel schoongemaakt en daarna zuurvrij ingelijst in een nieuwe lijst. Met potlood gesigneerd en genummerd.
Willem Witsen
Amsterdam 13-08-1860 – Amsterdam 13-04-1923
Willem Witsen was van 1876 tot 1884 leerling aan de Rijksacademie in Amsterdam en raakte er bevriend met de schilders E. Karsen, Tholen, Breitner en Israels. Na een verblijf in Londen, waar hij kennis maakte met het werk van Whistler, begon Witsen met het schilderen van dromerige, verstilde stadsgezichten in een donker koloriet, wat zijn specialiteit zou worden. In tegenstelling tot de drukke stadsimpressies van Breitner en Israels zag Witsen de stad als monument van tijdloze schoonheid. Hij schilderde ook landschappen en soms stillevens en portretten. Werk van hem hangt o.a. in het Haags Gemeentemuseum en het Rijksmuseum in Amsterdam. Willem Witsen overleed in April 1923 aan bronchitis.
mrt 8 2015
Witsen, Willem
Ets en aquatint “Herengracht” in Amsterdam uit omstreeks 1901. Beeldmaat 43,8 cm x 53,6 cm. De Groot no. 104, Boon no. 98 en Van Wisselingh No. 429. Deze grote ets zien we echt zelden. De voorstelling is in spiegelbeeld weergegeven. Jarenlang in bezit geweest van een familie. De ets lag authentiek en los, zonder passe-partout, in een oude lijst maar was (behoorlijk) egaal verkleurd. Nu professioneel schoongemaakt en daarna zuurvrij ingelijst in een nieuwe lijst. Met potlood gesigneerd en genummerd.
Willem Witsen
Amsterdam 13-08-1860 – Amsterdam 13-04-1923
Willem Witsen was van 1876 tot 1884 leerling aan de Rijksacademie in Amsterdam en raakte er bevriend met de schilders E. Karsen, Tholen, Breitner en Israels. Na een verblijf in Londen, waar hij kennis maakte met het werk van Whistler, begon Witsen met het schilderen van dromerige, verstilde stadsgezichten in een donker koloriet, wat zijn specialiteit zou worden. In tegenstelling tot de drukke stadsimpressies van Breitner en Israels zag Witsen de stad als monument van tijdloze schoonheid. Hij schilderde ook landschappen en soms stillevens en portretten. Werk van hem hangt o.a. in het Haags Gemeentemuseum en het Rijksmuseum in Amsterdam. Willem Witsen overleed in April 1923 aan bronchitis.
By Rene • Kunstenaars U T/m Z