Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT

Kunstenaar onbekend


Litho met Paddenstoelen in de herfst. In de plaat gedateerd 1935. Losbladig en nooit ingelijst geweest. Beeldmaat 17,5 cm x 23,5 cm. Met potlood gesigneerd. In de map staat G v.d. Bosch. De kunstenaar is mij onbekend.

Haverkamp, Gerrit


Ets met veel bomen en struiken en twee werkende mensen. Op de achtergrond een kerktoren. Ets gemaakt in 1918. Losbladig. Beeldmaat 21,5 cm x 33, 5 cm. Bladmaat 26,5 cm x 39 cm. Monogram in de plaat en gedateerd. Met potlood gesigneerd.

Gerrit Haverkamp
Amsterdam 15-06-1872 – Baarn 16-12-1926

Gerhard (Gerrit) Christiaan Haverkamp was een Nederlandse schilder en grafisch kunstenaar. Haverkamp kreeg zijn opleiding waarschijnlijk aan de Tekenschool Felix Meritis in Amsterdam. Qua schilderen was hij autodidact. Hij was lid van de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae (Arti, Amsterdam) en van de Vereeniging tot Bevordering der Grafische Kunsten ‘De Grafische’. De grote gedetailleerdheid in zijn werk getuigt van zorgvuldig observeren. Onderwerpen zijn vooral landschap en architectuur. Zo maakte hij stadsgezichten, havengezichten en grachten. Van het platteland zijn boerderijen en boerenlandschappen bekend, maar ook bos- en duinlandschappen. Met name de luchten in zijn landschappen geven een ruimtelijke suggestie. Een ander thema was kerken en kerkinterieurs. Hoewel Haverkamp ook enkele portretten maakte, zijn mensen en dieren in zijn werk zelden meer dan stoffering.

Lont, Piet


Houtsnede met de titel Otis lift. Houtsnede in drie kleuren uit 1989. Beeldmaat 14 cm x 19 cm. Proefdruk. Oplage 2/4. Netjes ingelijst. Met potlood gesigneerd en betiteld..

Piet Lont
Hippolytushoef (Wieringen) 17-07-1947

Piet Lont is een Nederlandse kunstenaar. Hij studeerde af aan de Rijksacademie in Amsterdam en aan de Academie voor Schoone Kunsten te Antwerpen. Lont maakt o.a. olieverfschilderijen, pastellen, glas in lood ramen en houtsneden. In zijn werk komt onder andere zijn liefde voor de zee, voor de stad en voor de mensen naar voren. 

Everbag, Frans


Kleurets van het Rasphuispoortje in Amsterdam. De Rasphuispoort staat aan de Heiligeweg tegenover de Voetboogstraat in de binnenstad van Amsterdam. In de 17e eeuw gaf het poortje toegang tot een tuchthuis voor zwervers en bedelaars en later tot een verbeterhuis voor jongeren. Jongens die van het rechte pad waren geraakt werden daar aan het werk gezet. Tegenwoordig is de poort een zij-ingang van het winkelcentrum de Kalvertoren. Ets en aquatint in kleuren. Vervoorn 55. Beeldmaat 24 cm x 16 cm. Ets authentiek ingelijst. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Frans Everbag
Amsterdam 25-10-1877 – Amsterdam 10-06-1947

Frans Everbag werd in 1877 in Amsterdam geboren en met enkele onderbrekingen woonde en werkte hij zijn hele leven in deze stad. Zijn oeuvre bestaat dan ook voor een belangrijk deel uit Amsterdamse stadsgezichten. Daarnaast schilderde hij bloemstillevens en dieren in een gevoelig-impressionistische stijl. Everbag experimenteerde ook met allerlei druktechnieken, en hij wordt wel gerekend tot de belangrijkste etsers en lithografen van de eerste helft van de 20e eeuw. Met grote regelmaat nam hij deel aan de exposities van Arti et Amicitiae in Amsterdam en in 1939 maakte hij met zijn werk deel uit van de tentoonstelling ‘Onze Kunst van Heden’ in het Rijksmuseum.

Heynsius, Kees


Ets van een scheepshelling. Beeldmaat 13,5 cm x 9,5 cm. Bladmaat 22 cm x 16 cm. Losbladig en nooit ingelijst geweest. Met potlood gesigneerd en genummerd.

Kees Heynsius
Schoonhoven 29-04-1890 – Amsterdam 15-05-1981

Kees Heynsius was een Nederlandse kunstschilder die werkte in de stijl van het Amsterdams Impressionisme. Hij verkreeg zijn opleiding tot kunstschilder aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Zijn favoriete onderwerpen waren landschappen, stads- en dorpsgezichten, paarden en stillevens met bloemen. Met name later in zijn carrière richtte hij zich op het Zuid-Franse landschap van de Provence. Heynsius was lid van de kunstenaarssociëteit Arti et Amicitiae in Amsterdam en van de kunst-sociëteiten “De Sphinx” en “Amicitiae” te Leiden, Pulchri Studio en de Hollandse Kunstenaarskring in Den Haag. Kees Heynsius woonde en werkte onder meer in Den Haag, Laren en Amsterdam.

Brandenburg, Cornelis


Ets van de Brouwersgracht in Amsterdam. Een winterse voorstelling gemaakt in 1926. Beschreven in het boek Cornelis Brandenburg oeuvre-overzicht: CB 141 M pagina 63. Authentiek ingelijst. Beeldmaat 36 cm x 32 cm. Monogram en gedateerd in de plaat. Met potlood gesigneerd en betiteld.

Cornelis Brandenburg
Wormerveer (Zaanstad) 05-12-1883 – Amsterdam 18-11-1954

Cornelis Brandenburg was een Nederlandse etser, tekenaar, plateelschilder en politiek tekenaar. Cornelis Brandenburg is één van Nederlands grootste etsers van stadsgezichten en dan vooral van Amsterdam. Bij het stadsarchief van Amsterdam zijn 64 etsen van hem aanwezig.

Vanaf 1900  tot 1954 was hij werkzaam in Amsterdam. Van 1890 tot 1903 had hij een opleiding aan de Teekenschool voor Kunstambachten en de Rijksakademie van beeldende kunsten  in Amsterdam, hij was daar leerling van August Allebé, Antoon Derkinderen,  Pieter Dupont en Georg Rueter.

Aanvankelijk was hij plateelschilder bij De Distel, en daarna tekenaar bij de chemigrafische inrichting van Schnabel in Amsterdam.

Brandenburg was lid van Arti et Amicitiae (Amsterdam).

Bauer, Marius


Ets “Voddenrapers (Ragpickers)” uit 1888. Catalogus Van Wisselingh No.56. Beeldmaat 12 cm x 13 cm. Oplage 9/100. Zuurvrij ingelijst met museumglas. In de plaat M Bauer. Met potlood gesigneerd en genummerd.

Marius Bauer
Den Haag 25-01-1867 – Amsterdam 18-07-1932

Marius Alexander Jacques Bauer was een Nederlandse kunstschilder. De grootste bekendheid kreeg hij met het maken van etsen en litho’s met Oosterse taferelen.
Hij begon zijn opleiding op 10-jarige leeftijd aan de Haagse Academie en studeerde er samen met George Breitner, Isaac Israels en Willem de Zwart. Na een leerperiode bij Salomon van Witsen ontdekte de kunsthandelaar Van Wisselingh Bauer’s grote talent. Met diens financiële steun vertrok Bauer naar Constantinopel om er te tekenen en te schetsen. De tachtig etsen waarmee hij terugkwam waren zó goed dat deze de 21-jarige kunstenaar verzekerde van een levenslange samenwerking met de gerenommeerde Kunsthandel Van Wisselingh. Vanaf dat moment is het “Oosten” zijn hoofdonderwerp. Hij reisde vrijwel altijd alleen, later werd hij vergezeld door schilderes Jo Stumpff (1873-1964) met wie hij in 1902 trouwde.

Bauer maakte vooral etsen, aquarellen, en olieverfschilderijen van Oosterse steden, kamelen, olifanten, Arabieren en moskeeën. Zijn stijl kan omschreven worden als impressionistisch maar is ook beïnvloed door de Haagse School in zowel techniek als lichtgebruik.

Degas, Edgar


Kleurets Danseuse Assise uit circa 1882. Een typische Edgar Degas voorstelling van een zittende ballerina. Beeldmaat 26,5 cm x 20,5 cm. Bladmaat 38 cm x 28,5 cm. Ets is losbladig en nooit ingelijst geweest. Rechtsboven in de plaat Degas en rechtsonder met potlood gesigneerd.

Edgar Degas
Parijs 19-07-1834 – Parijs 27-09-1917

Hilaire Germain Edgar Degas was een Franse impressionistisch kunstschilder en beeldhouwer. Beroemd geworden als schilder en tekenaar onder het impressionisme, bracht hij, als gevolg van zijn slechter geworden gezichtsvermogen, zijn laatste levensjaren door als beeldhouwer. Zijn favoriete onderwerpen waren portretten, maar ook ballet, paarden, jockeys, het Parijse nachtleven en vrouwen met verzorging van het lichaam. Degas schilderde met pastel en olieverf, en hij wendde zich tot grafische technieken.
Hij ging om met zijn ervaren collega Édouard Manet, maar ook met kunstenaars zoals Paul Cézanne, Pierre-Auguste Renoir en Émile Zola. Zeker Edmond Duranty, een Franse schrijver en kunst criticus, had veel invloed op zijn werk
In 1868 reisde Degas met Manet naar Londen. Gefascineerd door de muziek en het theaterleven begon hij zijn beroemde balletscènes te tekenen en te schilderen. Hierbij had hij vooral aandacht voor de beweging en de compositie met originele invalshoeken en minder voor de achtergrond. Helaas had zich op den duur een oogaandoening gemanifesteerd. Ten gevolge van de erge verzwakking van zijn gezichtsvermogen, leefde hij teruggetrokken en begon hij te beeldhouwen. Weer ontstonden tientallen beelden van balletdanseresjes. Soms kregen de beeldjes zelfs kleding aan.
Zijn laatste jaren bracht hij bijna blind en vereenzaamd door, voordat hij op 27 september 1917 stierf.

Brandenburg, Cornelis


Ets van de Keizersgracht – Reguliersgracht in Amsterdam. Brandenburg maakte een serie kleine etsen waar deze sneeuwets ook een exemplaar van is. Beeldmaat 10 cm x 15 cm. Beschreven in het boek Cornelis Brandenburg oeuvre-overzicht: CB 117 M pagina 59. De ets is losbladig en nooit ingelijst geweest. Met potlood gesigneerd.

Cornelis Brandenburg
Wormerveer (Zaanstad) 05-12-1883 – Amsterdam 18-11-1954

Cornelis Brandenburg was een Nederlandse etser, tekenaar, plateelschilder en politiek tekenaar. Cornelis Brandenburg is één van Nederlands grootste etsers van stadsgezichten en dan vooral van Amsterdam. Bij het stadsarchief van Amsterdam zijn 64 etsen van hem aanwezig.

Vanaf 1900  tot 1954 was hij werkzaam in Amsterdam. Van 1890 tot 1903 had hij een opleiding aan de Teekenschool voor Kunstambachten en de Rijksakademie van beeldende kunsten  in Amsterdam, hij was daar leerling van August Allebé, Antoon Derkinderen,  Pieter Dupont en Georg Rueter.

Aanvankelijk was hij plateelschilder bij De Distel, en daarna tekenaar bij de chemigrafische inrichting van Schnabel in Amsterdam.

Brandenburg, Cornelis


Ets van de Martinitoren in Groningen. Beeldmaat 8,5 cm x 13,5 cm. Brandenburg etste vaker hetzelfde onderwerp in verschillende formaten. Er was in Groningen waarschijnlijk voldoende vraag naar etsen van de Martinitoren om een kleiner formaat te maken. De grote ets staat beschreven in het boek Cornelis Brandenburg oeuvre-overzicht: CB 267 M pagina 77. Authentiek ingelijst. Met potlood gesigneerd. Deze ets heb ik twee keer in de collectie.

Cornelis Brandenburg
Wormerveer (Zaanstad) 05-12-1883 – Amsterdam 18-11-1954

Cornelis Brandenburg was een Nederlandse etser, tekenaar, plateelschilder en politiek tekenaar. Cornelis Brandenburg is één van Nederlands grootste etsers van stadsgezichten en dan vooral van Amsterdam. Bij het stadsarchief van Amsterdam zijn 64 etsen van hem aanwezig.

Vanaf 1900  tot 1954 was hij werkzaam in Amsterdam. Van 1890 tot 1903 had hij een opleiding aan de Teekenschool voor Kunstambachten en de Rijksakademie van beeldende kunsten  in Amsterdam, hij was daar leerling van August Allebé, Antoon Derkinderen,  Pieter Dupont en Georg Rueter.

Aanvankelijk was hij plateelschilder bij De Distel, en daarna tekenaar bij de chemigrafische inrichting van Schnabel in Amsterdam.

Brandenburg was lid van Arti et Amicitiae (Amsterdam).

«‹ 15 16 17 18 ›»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z
  • Ruilen

↑

Inloggen
Webmail