Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT

Luns, Huib


Tweekleuren houtsnede uit 1914. De haven van Rotterdam. Zelden komen we met potlood gesigneerde grafiek tegen van Huib Luns. Beeldmaat 50 cm x 23 cm. Bladmaat 53 cm x 27 cm. Losbladig achter een zuurvrij passe-partout. Monogram in de plaat. Met potlood proefdruk 1914 en met potlood gesigneerd.

Huib Luns
Parijs 06-06-1881 – Amsterdam 24-02-1942

Huibert Marie (Huib) Luns was een Nederlands kunstschilder, beeldhouwer, tekenaar en schrijver van boeken over de Nederlandse schilderkunst. Hij was tevens boekbandontwerper, onder andere van zijn eigen serie reisboeken. Huib Luns kreeg tekenles van Antoon en Theo Molkenboer en ging naar de Rijksnormaalschool voor Tekenonderwijs in Amsterdam en liep vervolgens stage aan Rijksacademie voor Beeldende Kunsten. Luns ging in Brussel aan de slag als kunstschilder en werd lid van genootschap Pour L’Art. Hij heeft in 1904 meegedongen naar de Prix de Rome, evenals zijn vriend de schilder Jan Sluijters. De laatste heeft hem toen gewonnen. In zijn ontwikkeling als schilder is de invloed van zijn vriend Jan Sluijters zeer aannemelijk. Luns werkte als schilder van portretten en religieuze voorstellingen, als ontwerper van boekbanden, affiches en glas-in-loodramen en als auteur van reisboeken over kunst en cultuur. Luns bleef zijn hele leven zeer gecharmeerd van de Franse en Italiaanse kunst en cultuur.

Boon, Jan


Ets Berken uit 1904. Vroege ets van Jan Boon. Beeldmaat 7 cm x 9,5 cm. Bladmaat 13,5 cm x 17 cm. Losbladig achter een zuurvrij passe-partout. Met potlood gesigneerd.

Jan Boon
Nieuwer-Amstel 02-12-1882 – Den Haag 07-04-1975

Jan Boon was een Nederlands kunstenaar. Van 1894 tot 1899 was hij leerling van Philippe Zilcken, nadat deze hem op straat had zien tekenen. Zilcken was zijn leermeester in de etskunst. In 1899 was hij korte tijd leerling van Jacob Maris. Van 1898 tot 1903 bezocht hij de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Daar kreeg hij oa les van Cees Koppenol. Na zijn studie werkte hij van 1906 tot 1908 drie jaar in Amsterdam, daartoe in staat gesteld door een kunstsubsidie, een jaargeld van Koningin Wilhelmina. De etsen van Boon werden in die periode uitgegeven door F. Buffa en zonen. Daarna vestigde hij zich in Rijswijk, waar hij vijf jaar woonde, om vervolgens in 1914 te verhuizen naar Amerongen. Van 1919 tot 1922 woonde hij in Blaricum, waarna hij enige jaren in Oostenrijk verbleef. In Oostenrijk begon hij met het maken van houtsneden. Deze techniek werd hem bijgebracht door J.G. Veldheer. Boon voorzag latere jaren meerdere boeken van illustraties in de vorm van houtsneden. Na een verblijf in Brussel ging hij in 1930 in Bilthoven wonen, waar hij tot een paar jaar voor zijn overlijden zou blijven wonen.

Nieuwenkamp, W.O.J.


Houtsnede De Muurhuizen in Amersfoort. Houtsnede uit 1904. (Hubert H53). Palmhout/beeldmaat 12 cm x 18 cm. Houtsnede zuurvrij ingelijst in de oude houten lijst van destijds. Linksonder met potlood Muurhuizen Amersfoort. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

W.O.J. Nieuwenkamp
Amsterdam 27-07-1874 – Fiesole 23-04-1950

Wijnand Otto Jan Nieuwenkamp, voor insiders W.O.J.N., was een Nederlandse kunstenaar.

Na enkele lessen aan de Amsterdamse Kunstnijverheidsschool vestigde hij zich als autodidact. Hij werkte onder andere in Amsterdam, het Midden-Oosten, Java in 1898, Bali in 1904 en Lombok in 1906 en 1907. Vanaf 1900, het jaar van zijn huwelijk met Anna Wilbrink, bouwde hij aan een woonschip dat De Zwerver genoemd werd. Hiermee voer hij door Nederland, België en Duitsland. Al snel werden er aan boord tentoonstellingen gehouden, waarbij zijn werk kon worden aangekocht. In 1906 werd naar zijn ontwerp, in het GelderseLunteren, villa ‘D’Eekhorst’ gebouwd, in opdracht van zijn schoonvader G.J. Wilbrink.

In 1913 en 1914 was hij in Brits-Indië. Van 1917 tot 1919 reisde hij naar Java, Bali en Timor en Onderhoorigheden. In 1924-1925 reisde hij naar Sumatra, Java en Bali, als gevolg van een opdracht voor de Handelsvereeniging Amsterdam. In 1933-1934 reisde hij naar Egypte. In 1936/1937 reisde hij voor de laatste maal naar Bali. Een latere reis werd door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verhinderd. Van deze reizen werden boeken geschreven en geïllustreerd. Er werden veel artikelen over gepubliceerd in het tijdschrift Nederlandsch Indië, Oud en Nieuw. Ook in de wetenschappelijke tijdschriften verschenen bijdragen van zijn hand. Veel van Nieuwenkamps werk na 1925 hangt samen met de Borobudurtempel op Java.

Nieuwenkamp en Anna kregen vier kinderen. De groei van het gezin en de aanwas van kunstvoorwerpen, verzameld op buitenlandse reizen noopten hem om een huis op het land te bouwen. Dat gebeurde in Edam.

In Edam was hij van 1910 tot 1920 woonachtig en werkzaam, daarna vestigde hij zich in Italië, aanvankelijk zwervend, daarna wonend in Rome. Later kocht hij de villa Il Riposo dei Vescovi, nu ook ter plaatse nog bekend als de Villa Nieuwenkamp, in het dorp San Domenico, bij Fiesole, iets ten oosten van Florence.

Hemkes, Johan


Grote ets van het Klooster in Ter Apel uit 1926. We zien de oude Lindeboom die vanwege zijn 12 takken de Twaalf Apostelenboom werd genoemd.
Er is nog duidelijk sprake van wit pleisterwerk. Dit is bij een restauratie van het klooster in 1933 verwijderd, waarbij ook de raampartijen in de oorspronkelijke stijl zijn hersteld. Vóór 1933 was er op de plaats van het tweede raam een deur, wat op deze ets goed te zien is. In een oplage van 39/100. Ets is zuurvrij teruggezet in de authentieke houten lijst uit de jaren twintig. Beeldmaat 54 cm x 31 cm met de originele ruime marges. In het oeuvre-boek Van schets tot ets vermeld onder no.34. Linksonder met potlood betiteld. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Johan Hemkes
Schalsum 03-04-1894 – Bilthoven 03-12-1988

Johan Hemkes (1894-1988) woonde van 1921 tot en met 1966 in Ter Apel, waar hij tekenleraar was aan de Rijks HBS (nu RSG Ter Apel). Gedurende zijn hele leven maakte hij vele etsen van het landschap om hem heen. Westerwolde was daarbij een geliefd onderwerp.

Johan Hemkes beschikte over een uitstekende beheersing van de etstechniek.  Hij wist de sfeer van het landschap door middel van expressieve lijnen en fijn uitgewerkte details steeds treffend te raken.

In 1966 verhuisde Hemkes naar Bilthoven en wijdde zich daar geheel aan de kunst. In die jaren wist hij zijn oeuvre belangrijk uit de breiden. Tot op hoge leeftijd beheerste het etsen zijn leven dag in dag uit. Hij overleed in 1988 te Bilthoven op 94-jarige leeftijd, een imposant oeuvre nalatend.

Brandenburg, Cornelis


Ets van de Grimnessesluis in Amsterdam. Een winterse voorstelling gemaakt ergens bij het huis aan de drie grachten. Beschreven in het boek Cornelis Brandenburg oeuvre-overzicht: CB 071 M pagina 55.
Zuurvrij teruggezet in de oude lijst. Beeldmaat 40 cm x 30 cm. Met potlood gesigneerd en betiteld.

Cornelis Brandenburg
Wormerveer (Zaanstad) 05-12-1883 – Amsterdam 18-11-1954

Cornelis Brandenburg was een Nederlandse etser, tekenaar, plateelschilder en politiek tekenaar. Cornelis Brandenburg is één van Nederlands grootste etsers van stadsgezichten en dan vooral van Amsterdam. Bij het stadsarchief van Amsterdam zijn 64 etsen van hem aanwezig.

Vanaf 1900  tot 1954 was hij werkzaam in Amsterdam. Van 1890 tot 1903 had hij een opleiding aan de Teekenschool voor Kunstambachten en de Rijksakademie van beeldende kunsten  in Amsterdam, hij was daar leerling van August Allebé, Antoon Derkinderen,  Pieter Dupont en Georg Rueter.

Aanvankelijk was hij plateelschilder bij De Distel, en daarna tekenaar bij de chemigrafische inrichting van Schnabel in Amsterdam.

Brandenburg was lid van Arti et Amicitiae (Amsterdam).

Nieuwenkamp, W.O.J.


Houtsnede Brug te Mechelen uit 1901. (Hubert H23). We zien een stenen brug met drie bogen over het water in Mechelen (België). Onder de brug door zicht op de stad. Beeldmaat 20,6 cm x 37 cm. Linksonder in de plaat monogram. Linksonder met potlood betiteld. Rechtsonder met potlood gesigneerd. Houtsnede zit nog authentiek ingelijst in de oude houten lijst maar is nu voorzien van een zuurvrij passe-partout.

W.O.J. Nieuwenkamp
Amsterdam 27-07-1874 – Fiesole 23-04-1950

Wijnand Otto Jan Nieuwenkamp, voor insiders W.O.J.N., was een Nederlandse kunstenaar.

Na enkele lessen aan de Amsterdamse Kunstnijverheidsschool vestigde hij zich als autodidact. Hij werkte onder andere in Amsterdam, het Midden-Oosten, Java in 1898, Bali in 1904 en Lombok in 1906 en 1907. Vanaf 1900, het jaar van zijn huwelijk met Anna Wilbrink, bouwde hij aan een woonschip dat De Zwerver genoemd werd. Hiermee voer hij door Nederland, België en Duitsland. Al snel werden er aan boord tentoonstellingen gehouden, waarbij zijn werk kon worden aangekocht. In 1906 werd naar zijn ontwerp, in het GelderseLunteren, villa ‘D’Eekhorst’ gebouwd, in opdracht van zijn schoonvader G.J. Wilbrink.

In 1913 en 1914 was hij in Brits-Indië. Van 1917 tot 1919 reisde hij naar Java, Bali en Timor en Onderhoorigheden. In 1924-1925 reisde hij naar Sumatra, Java en Bali, als gevolg van een opdracht voor de Handelsvereeniging Amsterdam. In 1933-1934 reisde hij naar Egypte. In 1936/1937 reisde hij voor de laatste maal naar Bali. Een latere reis werd door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verhinderd. Van deze reizen werden boeken geschreven en geïllustreerd. Er werden veel artikelen over gepubliceerd in het tijdschrift Nederlandsch Indië, Oud en Nieuw. Ook in de wetenschappelijke tijdschriften verschenen bijdragen van zijn hand. Veel van Nieuwenkamps werk na 1925 hangt samen met de Borobudurtempel op Java.

Nieuwenkamp en Anna kregen vier kinderen. De groei van het gezin en de aanwas van kunstvoorwerpen, verzameld op buitenlandse reizen noopten hem om een huis op het land te bouwen. Dat gebeurde in Edam.

In Edam was hij van 1910 tot 1920 woonachtig en werkzaam, daarna vestigde hij zich in Italië, aanvankelijk zwervend, daarna wonend in Rome. Later kocht hij de villa Il Riposo dei Vescovi, nu ook ter plaatse nog bekend als de Villa Nieuwenkamp, in het dorp San Domenico, bij Fiesole, iets ten oosten van Florence.

Hemkes, Johan


Ets Doorkijkje op Ameland uit 1931. Hemkes is niet een geregelde bezoeker van Ameland geweest, althans dit is niet uit zijn werk te herleiden. Bijna alle Amelander etsen zijn gemaakt in de zomer van 1931. In andere jaren maakte Hemkes wel etsen van het wad, vissersschepen op het wad en van de golven. Beeldmaat 24 cm x 16 cm met de originele ruime marges. In het oeuvre-boek Van schets tot ets vermeld onder no. 84. Zuurvrij teruggezet in de originele lijst met het oude glas. Linksonder met potlood betiteld. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Johan Hemkes
Schalsum 03-04-1894 – Bilthoven 03-12-1988

Johan Hemkes (1894-1988) woonde van 1921 tot en met 1966 in Ter Apel, waar hij tekenleraar was aan de Rijks HBS (nu RSG Ter Apel). Gedurende zijn hele leven maakte hij vele etsen van het landschap om hem heen. Westerwolde was daarbij een geliefd onderwerp.

Johan Hemkes beschikte over een uitstekende beheersing van de etstechniek.  Hij wist de sfeer van het landschap door middel van expressieve lijnen en fijn uitgewerkte details steeds treffend te raken.

In 1966 verhuisde Hemkes naar Bilthoven en wijdde zich daar geheel aan de kunst. In die jaren wist hij zijn oeuvre belangrijk uit de breiden. Tot op hoge leeftijd beheerste het etsen zijn leven dag in dag uit. Hij overleed in 1988 te Bilthoven op 94-jarige leeftijd, een imposant oeuvre nalatend.

Brandenburg, Cornelis


Ets van de Zeedijk in Amsterdam. Een sfeervolle sneeuwets met op de achtergrond de toren van de Oude Kerk. Beschreven in het boek Cornelis Brandenburg oeuvre-overzicht: CB 023 M pagina 47. Losbladig achter een passe-partout. Beeldmaat 15,5 cm x 22,5 cm. Bladmaat 20 cm x 26 cm. Met potlood gesigneerd en betiteld.

Cornelis Brandenburg
Wormerveer (Zaanstad) 05-12-1883 – Amsterdam 18-11-1954

Cornelis Brandenburg was een Nederlandse etser, tekenaar, plateelschilder en politiek tekenaar. Cornelis Brandenburg is één van Nederlands grootste etsers van stadsgezichten en dan vooral van Amsterdam. Bij het stadsarchief van Amsterdam zijn 64 etsen van hem aanwezig.

Vanaf 1900  tot 1954 was hij werkzaam in Amsterdam. Van 1890 tot 1903 had hij een opleiding aan de Teekenschool voor Kunstambachten en de Rijksakademie van beeldende kunsten  in Amsterdam, hij was daar leerling van August Allebé, Antoon Derkinderen,  Pieter Dupont en Georg Rueter.

Aanvankelijk was hij plateelschilder bij De Distel, en daarna tekenaar bij de chemigrafische inrichting van Schnabel in Amsterdam.

Brandenburg was lid van Arti et Amicitiae (Amsterdam).

Sierhuis, Jan


Vroege ets uit 1960. Abstract werk van Jan Sierhuis. In een kleine oplage 1/10. Beeldmaat 29 cm x 36 cm. Bladmaat 39,5 cm x 47,5 cm. Ets losbladig achter een passe-partout. Herkomst: Prins Bernhard Cultuurfonds. Eigen druk en met potlood gesigneerd.

Jan Sierhuis
Amsterdam 21-12-1928 – Amsterdam 04-07-2023

Jan Sierhuis was een Nederlandse kunstschilder, graficus, aquarellist en beeldhouwer. Een Amsterdammer in hart en nieren, een schilder die aan de werkelijkheid van zijn omgeving genoeg had om te schilderen. Als jongen op zwerftocht door Amsterdam ziet hij het stadsleven zoals Breitner en Israëls het zo levensecht hadden geschilderd. Een stad vol eenvoudige mensen die hard moesten werken om in leven te blijven, maar ook een stad met gezelligheid en solidariteit. Sierhuis volgde een avondopleiding aan de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam, maar verliet deze al snel vanwege een conflict. Sierhuis heeft voornamelijk gewerkt in Amsterdam en sinds halverwege de jaren ’80 ook in Spanje. Hij leeft een bohemienachtig leven in Amsterdam en heeft diepe vriendschappen met beroemde Nederlandse dichters o.a. Gerrit Kouwenaar. Hij is betrokken bij De Experimentelen in 1947, en in 1948 bij de Cobra groep, hij sluit zich echter niet bij hen aan. In de zestiger jaren exposeert hij in Parijs, Mexico, Brazilië en Kopenhagen. Jan Sierhuis was een expressionistische schilder. In zijn jonge jaren schilderde hij naturalistische landschappen en in de jaren vijftig en zestig werkte hij enige tijd vrijwel uitsluitend abstract. Na 1984 keert hij terug naar het romantische expressionisme, op grote formaten laat hij zich inspireren door de flamenco, die hem vooral boeien door het gevoel dat deze dans overbrengt. Deze dansen hebben alles van zijn schilderkunst: kleur, emotie, beweging en ritme.
Jan Sierhuis gaf les aan Atelier ’63 in Haarlem en in 1983 wordt hij docent aan de Rietveld Academie en in 1984 aan de Rijksacademie te Amsterdam. 

Kunstenaar onbekend


Tekening gemaakt met pastelkrijt. Een portret van een jonge vrouw uit Nieuw-Guinea. Tekening komt uit Enfield (Londen) en is gepromoot door The Pastel Society. The Pastel Society is een in Londen gevestigde kunstvereniging die het gebruik van pastelschilderijen in de hedendaagse kunst promoot door middel van tentoonstellingen, workshops, demonstraties en lezingen. Beeldmaat 43 cm x 33 cm. Zuurvrij ingelijst in een houten lijst. Linksonder gesigneerd. De kunstenaar is mij onbekend.

«‹ 16 17 18 19 ›»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z
  • Ruilen

↑

Inloggen
Webmail