Kunstenaar onbekend
Kleurets uit de jaren twintig. Boudoir art. Zuurvrij teruggezet in de originele zeldzame art-deco lijst met het oude glas (inclusief luchtbellen). De lijst is prachtig en nog helemaal gaaf. Een lijst als deze kom je zelden tot nooit tegen. Ets zat authentiek ingelijst met een fluwelen achterkant (ook teruggeplaatst). Het passe partout van papier was volledig vergaan. Beeldmaat 27 cm x 20 cm. Met potlood gesigneerd. De kunstenaar is mij onbekend.
Tholen, Willem Bastiaan
Ets van de Eudia, liggend aan de oever. Tholens schip met neergehaald zeil. Een man staat rechts in de oeverbegroeiing. Literatuur: G. Knuttel “Het grafisch werk van W.B. Tholen” Den Haag 1950, No.40. Ets uit 1901. In Knuttel staat vermeld ’03 (1903). Linksonder in de plaat Tholen en rechtsonder Eudia ’01. Ets zat ingelijst in een oude kapotte lijst en is nu zuurvrij teruggezet in een authentieke art-deco lijst. Beeldmaat 8 cm x 12 cm met de originele ruime marges. Met potlood gesigneerd.
Willem Bastiaan Tholen
Amsterdam 13-02-1860 – Den Haag 05-12-1931
Willem Bastiaan Tholen was een Nederlands kunstschilder. Hij volgde zijn opleiding aan de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Wie Tholens kunst kent, denkt meestal aan schilderijen van Hollandse landschappen en water. Havens vol schepen aan de Zuiderzee, velden en duinen. Terwijl juist de grote verscheidenheid van zijn werk de critici destijds al opviel. In zijn schilderijen, tekeningen en etsen zijn de verschillende kanten van Tholen te zien. Tholens werk is een ode aan het Hollandse landschap, maar misschien nog wel meer een ode aan interieurs, gebouwen, mensen, en het leven. De natuur is een belangrijke inspiratiebron voor hem. Op het water van Giethoorn, de Zuiderzee en de Zuid-Hollandse plassen voelt hij zich thuis; hij vindt er rust en thema’s voor zijn werk. Tholen wordt niet tot de Haagse School gerekend. Hij onderscheidt zich met name door zijn heldere kleurgebruik. Hij is op zijn best in het weergeven van sfeer. Tholen is een reislustig kunstenaar. Hij verhuist vaak, woont onder meer in Gouda, Amsterdam, Brussel, Delft en Kampen. Uiteindelijk vestigt hij zich in Den Haag. Tholen is één van de meest talentvolle kunstenaars van zijn tijd en was tijdens zijn leven al erg succesvol. Hij won diverse prijzen en zijn kunst werd verkocht over de hele wereld. Tholen werd na zijn leven vooral zeer geliefd en gewild bij kunstverzamelaars.
Roodenburg, H.E.
Ets klapbruggen in Hoorn. Ets uit 1915. Beeldmaat 6,5 cm x 9 cm. Authentiek ingelijst in een houten lijst. Met potlood gesigneerd.
Hendrikus Roodenburg
Den Haag 23-07-1895 – Wassenaar 27-04-1987
Hendrikus Elias Roodenburg was een Nederlands kunstenaar.
Roodenburg was een schilder en etser. Hij leerde het vak van graficus Philippe Zilcken. Roodenburg werd vooral bekend om zijn stadsgezichten van onder meer Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. In de jaren ’60 kon men bij Nutroma sparen voor een koffie- en ontbijtservies van Villeroy & Boch. Op het servies waren Roodenburgs zwartwittekeningen van Amsterdamse stadsgezichten afgebeeld.
Roodenburg was lid van vooraanstaande kunstenaarsverenigingen, zoals Arti et Amicitiae in Amsterdam en Pulchri Studio in Den Haag. In het boek H.E. Roodenburg (1895-1987): topografisch etser is een vrijwel compleet overzicht gegeven van het grafisch werk van Roodenburg.
Hering, Georg
Ets van Enkhuizen. Drommedaris met Zuiderspui te Enkhuizen. Ets uit 1912. Stadsgezicht met links de Drommedaris, in het midden de dubbele ophaalbrug. Achter de brug een tweetal zeilschepen en klein op de horizon een rijtje huizen en bomen. Losbladig achter een passe-partout. Beeldmaat 44,4 cm x 40 cm. Bladmaat 57,5 cm x 46 cm. Met potlood gesigneerd en gedateerd in de plaat.
Georg Hering
Aurich (Duitsland) 04-06-1884 – Edam 19-01-1936
Georg Hering was een Duitse kunstschilder. Hering was één van de vele internationale kunstenaars die eind negentiende en begin twintigste eeuw Volendam bezochten en vaak langere tijd verbleven in Hotel Spaander. Hering, die in 1910 in het dorp aankwam, werd bekend door zijn karakteristieke portretten van de plaatselijke vissers. Naast grote groepen schilderde hij ook twee en drietallen en soms ook mannen alleen. Op de dijk waren voldoende modellen beschikbaar, die voor een kop koffie en een borrel graag bereid waren om te poseren. Hering gold als specialist, want veel van zijn afgebeelde Volendammer mannen zijn goed herkenbaar. Hij schilderde, tekende en etste naast vissers ook boeren, havengezichten en dorpsgezichten. Hij werkte met krijt, olie- en waterverf, waarbij vooral zijn uitgesproken kleurgebruik opvalt.
Georg Hering leerde in het kunsthotel Pauline Spaander kennen, de dochter van eigenaar Leendert. Georg en Pauline werden verliefd. Hoewel de Duitse gasten in die tijd bij hotelbaas Leendert niet zo geliefd waren, bleek Georg Hering een aardige, sympathieke jongeman. Georg en Pauline trouwden en kregen een dochtertje, Dorothea (Doortje). In 1918 sloeg het noodlot voor het eerst toe in het leven van Hering: Pauline sterft aan de Spaanse griep. Georg Hering zocht troost bij zijn familie in het Duitse stadje Aurich. Blijkbaar kon hij Volendam niet vergeten, want na een jaar kwam hij terug met zijn dochtertje Dorothea en met een andere vrouw, Elisabeth Lasalle. Twee jaar na het overlijden van haar moeder werd Dorothea gevonden in de waterput, vermoord door haar jaloerse stiefmoeder. Elisabeth Lasalle werd veroordeeld voor de moord op haar stiefdochtertje en ging naar de gevangenis, waar zij zichzelf heeft opgehangen.
Tenslotte is Hering nog voor een derde keer getrouwd en kreeg nog een zoon, Enno Hering. Georg Hering heeft slechts een kort gelukkig leven gehad. Na alle doorstane emoties kwam hij te overlijden op 19 maart 1936 op 51-jarige leeftijd. In Volendam in de Schildersbuurt is een straat naar hem vernoemd.
Bander-Lutomirski, Leonie
Ets van het dorp Schoorl. Op de achtergrond de Schoorlse Duinen. Ets uit 1933. Losbladig achter een passe-partout. Beeldmaat 21,5 cm x 15 cm. Bladmaat 28 cm x 19,5 cm. Rechtsonder met potlood gesigneerd.
Leonie Bander-Lutomirski
Amsterdam 04-04-1887 – Leidschendam december 1982
Léonie Lutomirski werd op 4 april 1887 geboren te Amsterdam. Werkte als schilderes en tekenares. Technieken: aquarel en olieverf. Onderwerpen: portretten, landschappen, figuren, bloemen, naakt, interieurs en stadsgezichten. Onderscheidingen waaronder Koninklijke Subsidie 1916. Gehuwd met de kunstschilder J.C. Bander ( 1885 – 1956) te Edam 1920 – 1957. Wassenaar 1958 -1981. Ze genoot haar opleiding aan de Rijksacademie V. Beeldende Kunsten Amsterdam en Rijksnormaalschool voor Tekenleraren Amsterdam 1904 – 1906. Had les van J.J. Aarts, A.J. Derkinderen, N. van der Waay en J. Visser jr. 1904 – 1906. Was lid van de Kunstkring Wassenaar. Groepsexposities (selectie) Rijksmuseum Amsterdam.
Bander-Lutomirski, Leonie
Tekening van één en dezelfde poes. Losbladig achter een passe-partout. Formaat 26,5 cm x 21,5 cm. Rechtsonder gesigneerd.
Leonie Bander-Lutomirski
Amsterdam 04-04-1887 – Leidschendam december 1982
Léonie Lutomirski werd op 4 april 1887 geboren te Amsterdam. Werkte als schilderes en tekenares. Technieken: aquarel en olieverf. Onderwerpen: portretten, landschappen, figuren, bloemen, naakt, interieurs en stadsgezichten. Onderscheidingen waaronder Koninklijke Subsidie 1916. Gehuwd met de kunstschilder J.C. Bander ( 1885 – 1956) te Edam 1920 – 1957. Wassenaar 1958 -1981. Ze genoot haar opleiding aan de Rijksacademie V. Beeldende Kunsten Amsterdam en Rijksnormaalschool voor Tekenleraren Amsterdam 1904 – 1906. Had les van J.J. Aarts, A.J. Derkinderen, N. van der Waay en J. Visser jr. 1904 – 1906. Was lid van de Kunstkring Wassenaar. Groepsexposities (selectie) Rijksmuseum Amsterdam.
Bolding, Cees
Kleurets van de Nieuwmarkt in Amsterdam. Ets uit 1929. Niet eerder zag ik deze ets in kleur. In de plaat: Uitg. M.J.G. Wiebes, Amsterdam. In een oplage van 48/100. Ets zit authentiek ingelijst in een gave lijst. Beeldmaat 39,5 cm x 20 cm. Met potlood gesigneerd, betiteld en genummerd.
Cees Bolding
Wormerveer 07-01-1897 – Den Haag 01-11-1979
Cees Bolding was een veelzijdig en begaafd kunstenaar die zijn schildermotieven vooral in het dagelijkse leven vond. Daarbij nam de werkende mens in zijn sociale omgeving een belangrijke plaats in: fabrieksarbeiders, nettenboetsters, marktkooplui en havenwerkers vormden meerdere malen het onderwerp van zijn schilderijen. Geboren in Wormerveer in een schippersfamilie werd Bolding tot schilderen gestimuleerd door Margaretha Cohen Gosschalk, die zijn grootmoeder eens portretteerde en die zijn artistieke talent zag in zijn schetsen. Van haar kreeg hij zijn eerste schilderlessen. Daarna volgde hij een opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam onder leiding van J.H. Jurres en Nicolaas van der Waay.
Bolding specialiseerde zich in het schilderen van stadsgezichten, landschappen, portretten, interieurs en zee- en havengezichten. Hoewel Bolding in artistiek opzicht zijn eigen weg ging, had hij grote interesse in eigentijdse (internationale) kunstontwikkelingen, met name in de Nieuwe Zakelijkheid. Hij was ook bewonderaar van Jan Mankes, vooral om het ‘trefzekere tonalisme’ dat deze in zijn werk tentoonspreidde. Kenmerkend voor Boldings werk is het clair-obscur en het soms vervreemdende kleurenpalet: hij was gefascineerd door het contrast van licht en donker en de verandering van kleuren door kunstlicht. Schaars verlichte straten met lantaarns als felle lichtaccenten, avondmarkten bij kaarslicht en interieurs bij lamplicht waren een bron van inspiratie.