Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT

Jansen, Willem


Ets met gezicht op een deel van Westzaan. We zien een voorstelling van een oud huis aan de Weelsloot. Een mooi beeld van de typische architectuur van deze streek. Ets uit 1934. Beeldmaat 44 cm x 29 cm. Nog in de authentieke mooie eiken lijst. Met potlood gesigneerd en betiteld.

Willem Jansen
Amsterdam 03-05-1892 – Westzaan 20-07-1969

Willem Jansen woonde en werkte in Amsterdam, Wormerveer en Koog aan de Zaan tot 1937, in Rhenen tot 1939, daarna in Amsterdam tot 1942 en tot 1969 in Westzaan. Hij was een leerling van de Quellinusschool, de Hendrick de Keyserschool en de Rijksschool voor Kunstnijverheid te Amsterdam. Hij studeerde korte tijd aan de Rijksakademie o.l.v. A.J. Derkinderen.

Vele van zijn werken verbeelden locaties in de Zaanstreek. Hij gebruikte daarbij veel verschillende technieken, zoals olieverf, aquarel, pen, pastel, gouache, lithografie en vooral ook de etstechniek. Vooral met dit laatste heeft hij landelijke bekendheid gekregen.

van Hettinga Tromp, Geertruida


Litho van een stadsgezicht. Het zou zomaar Zwolle of Harlingen kunnen zijn? Litho uit 1928. Beeldmaat 22 cm x 27,5 cm. Nog authentiek ingelijst. Monogram in de plaat. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Geertruida van Hettinga Tromp 
Groningen 11-04-1872 – Zwolle 22-02-1962

Tjitske Geertruida Maria van Hettinga Tromp was een Nederlands schilder, tekenaar en graficus. Van Hettinga Tromp schilderde, tekende en lithografeerde onder meer bloem- en vruchtstillevens, (kerk)interieurs, portretten en architectuurgezichten. Ze was lid van de in 1933 opgerichte Nieuwe Schilders- en Beeldhouwerskring, en van kunstenaarsvereniging De Brug, waarmee ze ook exposeerde.
Vanaf 1934 woonde Van Hettinga Tromp samen met de schilderes Jo Koster. In 1942 verhuisden ze beiden naar Zwolle. Tijdens de bezetting hield Van Hettinga Tromp een dagboek bij, waarin ze de laatste jaren van haar in 1944 overleden vriendin Jo Koster beschreef.

Wiggers, Derk


Ets van een landschap met op de achtergrond een kerk. Beeldmaat 27 cm x 35 cm. Nog authentiek ingelijst. Gedateerd 17 maart 1904. In de plaat: gedrukt door den etser. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Dirk (Derk) Wiggers
Amersfoort 26-03-1866 – Den Haag 15-02-1933

Derk Wiggers was een Nederlands kunstschilder, etser en aquarellist. Hij maakte vooral polder- en rivierlandschappen, alsook boerenwoningen en stillevens in impressionistische stijl. Wiggers begon zijn carrière als notarisklerk, maar koos uiteindelijk voor de schilderkunst. Hij volgde een cursus aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam en was verder autodidact. Hij maakte reizen via België en Frankrijk naar Spanje en Italië. Hij was lid van de Arti et Amicitiae in Amsterdam en van Pulchri Studio in Den Haag. Hij behaalde diverse onderscheidingen, waaronder in 1909 de gouden medaille van Koningin Wilhelmina op de tentoonstelling van Arti et Amicitiae in Amsterdam.

Altink, Jan


Droge naald met een voorstelling van een boerendorp. Ets gemaakt in de jaren twintig. Komt uit de nalatenschap van iemand die persoonlijk bevriend was met Jan Altink. Beeldmaat 20 cm x 24,5 cm. Bladmaat 35 cm x 48,5 cm. Ets is nooit ingelijst geweest. Rechtsonder met potlood gesigneerd en linksonder met potlood eigen druk.

Jan Altink
Groningen 21-10-1885 – Groningen 06-12-1971

Jan Altink was een der veelzijdigste schilders uit het Hollandse Expressionisme. Lid van de Groninger Ploeg.

Hij stamde uit een veehoudersgezin en kreeg zo zijn voorkeur voor het plattelandsleven mee. Niettemin werkte hij ook in Keulen en Hamburg, aan de Italiaanse Rivièra en in Zwitserland. Toen hij 15 jaar werd, liet hij zich inschrijven aan de Academie Minerva in zijn geboortestad. Hij bleef er opleiding volgen tot 1907. Tot zijn vroegste opleiders hoorden F.H. Bach en Dirk de Vries Lam. In 1915 startte hij een zelfstandig reclamebureau. In mei 1918 was hij een van de oprichters van de bekende Groningse kunstenaarsgroep De Ploeg. In 1921 werd hij er de secretaris van en meermaals trad hij op als jurylid bij de exposities van de kring.

Beïnvloed door de 5 jaar jongere Jan Wiegers gaf Altink, in 1924, het Groningse Oerprovincialisme op en nam hij het heftiger kleurenpalet van het Expressionisme over, toch emotioneel ingetogen verbonden blijvend aan het Groningse landschap. Vanaf 1934 werd hij zelf leraar aan de Groningse Academie. Hij ontwierp ook exlibris en in ieder geval een boekband voor uitgever Bosch en Keunig in 1937 (Vonken van het verleden).

Bolding, Cees


Ets van de Singel in Amsterdam met zicht op de Munttoren, ook wel De Munt genoemd. De Singel is een Amsterdamse gracht, die vanaf het IJ tot het Muntplein loopt, alwaar hij uitmondt in de Binnen Amstel. Beeldmaat 53 cm x 39,5 cm. Authentiek ingelijst. Met potlood gesigneerd, genummerd en betiteld.

Cees Bolding
Wormerveer 07-01-1897 – Den Haag 01-11-1979

Cees Bolding was een veelzijdig en begaafd kunstenaar die zijn schildermotieven vooral in het dagelijkse leven vond. Daarbij nam de werkende mens in zijn sociale omgeving een belangrijke plaats in: fabrieksarbeiders, nettenboetsters, marktkooplui en havenwerkers vormden meerdere malen het onderwerp van zijn schilderijen. Geboren in Wormerveer in een schippersfamilie werd Bolding tot schilderen gestimuleerd door Margaretha Cohen Gosschalk, die zijn grootmoeder eens portretteerde en die zijn artistieke talent zag in zijn schetsen. Van haar kreeg hij zijn eerste schilderlessen. Daarna volgde hij een opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam onder leiding van J.H. Jurres en Nicolaas van der Waay.

Bolding specialiseerde zich in het schilderen van stadsgezichten, landschappen, portretten, interieurs en zee- en havengezichten. Hoewel Bolding in artistiek opzicht zijn eigen weg ging, had hij grote interesse in eigentijdse (internationale) kunstontwikkelingen, met name in de Nieuwe Zakelijkheid. Hij was ook bewonderaar van Jan Mankes, vooral om het ‘trefzekere tonalisme’ dat deze in zijn werk tentoonspreidde. Kenmerkend voor Boldings werk is het clair-obscur en het soms vervreemdende kleurenpalet: hij was gefascineerd door het contrast van licht en donker en de verandering van kleuren door kunstlicht. Schaars verlichte straten met lantaarns als felle lichtaccenten, avondmarkten bij kaarslicht en interieurs bij lamplicht waren een bron van inspiratie.

Donker, Charles


Ets en aquatint van een jonge vrouw. Ets uit de jaren zestig. Niet te vinden in Donkers officiële titellijsten, openbare collecties en niet in catalogus Charles Donker. Uniek of weinig verspreid werk, of een portret in opdracht of voor privégebruik gemaakt. Beeldmaat 21 cm x 32 cm. Authentiek ingelijst door (achterop een label) Kunsthandel S. Bonte in Leiden. Midden onderin met potlood Corry of Conny. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Charles Donker
Utrecht 23-04-1940

Charles Donker studeerde aan de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving in ‘s-Hertogenbosch. Hij ontwikkelde zich na zijn studie tot een meester-etser, die op onnavolgbare, bijna magische wijze onderwerpen uit de natuur weergeeft. Aspecten van vergankelijkheid lijken in zijn etsten bijna fysiek voelbaar. Hoewel op het eerste gezicht een naturalist pur sang, gaat het in zijn werk ook om ritme, structuur en abstractie. Naast vele exposities in galeries, heeft hij tentoongesteld in het Institut Neérlandais in Parijs en het Centraal Museum Utrecht. Naar aanleiding van zijn tentoonstelling in het Rembrandthuis in Amsterdam verscheen in 2002 de overzichtscatalogus “Charles Donker, etser”. Werk van Donker bevindt zich onder andere in de collecties van Museum Booymans van Beuningen, Centraal Museum Utrecht, het Rembrandthuis, de Fondation Custodia te Parijs en van veel particulieren. Charles Donker was lid van De Luis,een samenwerkingsverband van Nederlandse grafisch kunstenaars.

Schelfhout, Lodewijk


Droge naald met de titel Le Village 2 (Landschap met kerk en boerderij). Ets uit 1926. Een boerderij en een kerk in een vlak landschap. Naast de boerderij een weiland met drie schapen. Ets 2de staat. Beeldmaat 12 cm x 16 cm. Zuurvrij teruggezet in de originele lijst met het oude glas. Catalogue des Pointes sèches Schelfhout nr. 134. 2 staten, 16 exemplaren. Met potlood gesigneerd en gedateerd.

Lodewijk Schelfhout
Den Haag 23-08-1881 – Amstelveen 05-11-1943

De schilder-graficus Lodewijk Schelfhout, kleinzoon van de landschapschilder Andreas Schelfhout, wordt beschouwd als de eerste Nederlandse kubist. Van 1903 tot 1913 woonde hij in Parijs waar hij in kringen van de vroege kubisten verkeerde en onder meer Henri le Fauconnier en Picasso leerde kennen. In 1921 maakte de schilder gedurende een vijf maanden durend verblijf op Corsica vele tekeningen en gravures. In zijn latere carrière veranderde Schelfhouts stijl onder invloed van zijn grote voorliefde voor de Renaissance en de Gotiek. Ook religie speelde een steeds grotere rol in zijn werk. Hij ontwikkelde een synthese van Gotiek, kubisme en constructivisme, een stijl die hij verder zou blijven hanteren. Van zijn vroege, puur kubistische schilderijen en aquarellen is weinig bewaard gebleven; hij verbrandde het merendeel ervan in 1924. Zijn grafische werk bleef grotendeels behouden.

Hering, Georg


Olieverf op doek. Gaaf en origineel schilderij uit 1924. Een voorstelling van een drietal vissers uit Volendam. Volendammer mannen hebben een onderonsje. Vanaf de dijk zien we de Zuiderzee. Beeldmaat 40 cm x 49 cm. Rechtsonder gesigneerd. Ruilen tegen grafiek.

Georg Hering
Aurich (Duitsland) 04-06-1884 – Edam 19-01-1936

Georg Hering was een Duitse kunstschilder. Hering was één van de vele internationale kunstenaars die eind negentiende en begin twintigste eeuw Volendam bezochten en vaak langere tijd verbleven in Hotel Spaander. Hering, die in 1910 in het dorp aankwam, werd bekend door zijn karakteristieke portretten van de plaatselijke vissers. Naast grote groepen schilderde hij ook twee en drietallen en soms ook mannen alleen. Op de dijk waren voldoende modellen beschikbaar, die voor een kop koffie en een borrel graag bereid waren om te poseren. Hering gold als specialist, want veel van zijn afgebeelde Volendammer mannen zijn goed herkenbaar. Hij schilderde, tekende en etste naast vissers ook boeren, havengezichten en dorpsgezichten. Hij werkte met krijt, olie- en waterverf, waarbij vooral zijn uitgesproken kleurgebruik opvalt.

Georg Hering leerde in het kunsthotel Pauline Spaander kennen, de dochter van eigenaar Leendert. Georg en Pauline werden verliefd. Hoewel de Duitse gasten in die tijd bij hotelbaas Leendert niet zo geliefd waren, bleek Georg Hering een aardige, sympathieke jongeman. Georg en Pauline trouwden en kregen een dochtertje, Dorothea (Doortje). In 1918 sloeg het noodlot voor het eerst toe in het leven van Hering: Pauline sterft aan de Spaanse griep. Georg Hering zocht troost bij zijn familie in het Duitse stadje Aurich. Blijkbaar kon hij Volendam niet vergeten, want na een jaar kwam hij terug met zijn dochtertje Dorothea en met een andere vrouw, Elisabeth Lasalle. Twee jaar na het overlijden van haar moeder werd Dorothea gevonden in de waterput, vermoord door haar jaloerse stiefmoeder. Elisabeth Lasalle werd veroordeeld voor de moord op haar stiefdochtertje en ging naar de gevangenis, waar zij zichzelf heeft opgehangen.
Tenslotte is Hering nog voor een derde keer getrouwd en kreeg nog een zoon, Enno Hering. Georg Hering heeft slechts een kort gelukkig leven gehad. Na alle doorstane emoties kwam hij te overlijden op 19 maart 1936 op 51-jarige leeftijd. In Volendam in de Schildersbuurt is een straat naar hem vernoemd.

Kunstenaar onbekend


Olieverf schilderij op paneel. Kwalitatief goed geschilderd. Beeldmaat 24 cm x 18 cm. Authentiek ingelijst. Wie herkent de kunstenaar? Ruilen tegen grafiek.

Hemkes, Johan


Ets bij Emmen. Op de achtergrond de Grote Kerk. Ets uit 1950. Beeldmaat 12,2 cm x 17,7 cm. Bladmaat 23 cm x 28 cm. In het oeuvre-boek Van schets tot ets vermeld onder no. 212. Authentiek ingelijst. Linksonder met potlood betiteld. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Johan Hemkes
Schalsum 03-04-1894 – Bilthoven 03-12-1988

Johan Hemkes (1894-1988) woonde van 1921 tot en met 1966 in Ter Apel, waar hij tekenleraar was aan de Rijks HBS (nu RSG Ter Apel). Gedurende zijn hele leven maakte hij vele etsen van het landschap om hem heen. Westerwolde was daarbij een geliefd onderwerp.

Johan Hemkes beschikte over een uitstekende beheersing van de etstechniek.  Hij wist de sfeer van het landschap door middel van expressieve lijnen en fijn uitgewerkte details steeds treffend te raken.

In 1966 verhuisde Hemkes naar Bilthoven en wijdde zich daar geheel aan de kunst. In die jaren wist hij zijn oeuvre belangrijk uit de breiden. Tot op hoge leeftijd beheerste het etsen zijn leven dag in dag uit. Hij overleed in 1988 te Bilthoven op 94-jarige leeftijd, een imposant oeuvre nalatend.

«‹ 3 4 5 6 ›»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z
  • Ruilen

↑

Inloggen
Webmail