Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT

Langbroek, Maarten


Ets met de titel levensvreugde. Beeldmaat 7 cm x 9 cm. Authentiek ingelijst in een oud wissellijstje. Met potlood gesigneerd.

Maarten Langbroek
IJmuiden 17-07-1918  – Harderwijk  06-04-1985

Opleiding: van 1932-1935 privétekenles bij C. v.d. Bosch, die later docent wordt aan de Arnhemse academie. Van 1935-1941 leerling van het Instituut voor Kunstnijverheids-onderwijs, afd. reclame te Amsterdam. In 1938 in het bezit gekomen van L.O. akte tekenen. Tijdens de oorlogsjaren ondergedoken. In die periode geaquarelleerd en geetst. Vanaf 1945 naast het etswerk illustratieopdrachten voor uitgevers en het bedrijfsleven. Van 1969-1981 als tekenleraar verbonden aan het middelbaar onderwijs.
Langbroek heeft zich ontwikkeld als kunstzinnige etser met gevoel voor detail.

Dupont, Pieter


Ets met de titel Tjalk aan de Baarsjes. Ets gemaakt omstreeks het einde van 1895 aan de Baarsjes in Amsterdam. De Baarsjes was een buurtschap in de voormalige gemeente Sloten en maakt nu deel uit van de Amsterdamse wijk De Baarsjes. De buurtschap lag aan de Kostverlorenvaart. Een tjalk ligt gemeerd met op de achtergrond drie molens. Beeldmaat 20 cm x 15 cm. Catalogus van Wisselingh No. 344 in een oplage van 50 exemplaren. Gedrukt onder toezicht van Willem Witsen. Nog authentiek ingelijst. Atelierstempel in de plaat en linksonder met potlood genummerd.

Pieter Dupont
Amsterdam 05-07-1870 – Hilversum 07-02-1911

Pieter Dupont was een Nederlands aquarellist , graficus, kunstschilder, tekenaar, boekbandontwerper pastellist, ontwerper, tekenleraar, en hoogleraar.
In 1900 trouwde hij met Frederike Vaarzon-Morel. In 1906 werd zijn eerste zoon Pieter Jan geboren en in 1908 werd zijn tweede zoon Willem Frederik geboren. Willem Frederik Dupont is de auteur van het boek Pieter Dupont, zijn leven en werken.

Hij werkte in Amsterdam tot 1896, daarna Parijs van 1896 tot 1900, Londen, Nogent-sur-Marne 1900 – 1902, Auvers-sur-Oise 1903, Amsterdam 1903 – 1905, Hilversum, Oosterbeek en (Renkum) 1902. Als kunstschilder was Pieter Dupont in zijn beginjaren bekend om zijn Amsterdamse stadsgezichten, waar de invloed van G.H. Breitner merkbaar was. In 1896 trok hij naar Parijs, waar hij zich bekwaamde in de etskunst.

Dupont was leraar aan de Tekenschool voor Kunstambachten (1891-1896) en werd in 1903 hoogleraar in de grafische kunst aan de Rijksakademie te Amsterdam. Hij ontwierp postzegels , bankbiljetten, en maakte landschappen, boslandschappen, portretten, kerkinterieurs, en stadsgezichten. Werk van hem is te zien in o.a. Museum Kröller-Müller in Otterlo en het Singer Museum in Laren. Een aantal van zijn etsen werden vanaf 1893 uitgegeven door de firma E.J. van Wisselingh in Amsterdam in oplages van meestal 50 tot 100 exemplaren. Opvallend is het flinke aantal van zijn etsen en gravures waarop werkpaarden werden afgebeeld.
Naast zijn werk als hoogleraar bleef Dupont graveren en etsen. In 1908 werd hem verzocht een nieuw biljet van 25 gulden te graveren naar ontwerp van A.J. Derkinderen. Slechts een gedeelte van deze gravure was gereed toen Dupont omstreeks kerstmis 1910 ernstig ziek werd en een paar weken later op veertigjarige leeftijd aan angina pectoris overleed.

Kunstenaar onbekend


Ets van de Grote Kerk in Emmen. De Grote Kerk in het centrum van Emmen is een in 1856 gebouwde kruiskerk, met een toren uit de 12e of 13e eeuw. Beeldmaat 8 cm x 12 cm. Bladmaat 18 cm x 23,5 cm. Nog authentiek ingelijst. Met potlood betiteld en gesigneerd. De kunstenaar is mij onbekend.

Allersma, Ties


Ets “de dikke boom in Dwingeloo”. Op de achtergrond een boerderij. Ets no.1 uit september 1937. Beeldmaat 31,5 cm x 24 cm. Ets zit nog authentiek ingelijst. Met potlood betiteld (Dwingelo) en met potlood gesigneerd en de datum.

Ties Egge Allersma
Middelstum (Loppersum) 04-01-1913 – Valance (Frankrijk) 28-07-1982

Ties Allersma was een Nederlandse kunstschilder. Hij maakte olieverf, aquarellen, tekeningen en grafiek. Allersma volgde opleidingen aan de Academie Minerva in Groningen en aan de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam. In Emmen gaf hij vanaf 1949 tekenlessen aan het Gemeentelijk Lyceum. Allersma was lid van Groninger Kunstkring De Ploeg. Daarvoor was hij lid bij de in 1947 opgerichte kunstkring De Noorderkring. Naast Ties Allersma waren dit Riekele Prins, Jan ten Have, Evert Musch, Herman van Wissen en Klaas van Dijk. Deze kring heeft weinig naam gemaakt en in 1950 hebben een aantal zich aangesloten bij De Ploeg. Ties Allersma gaf aan het eind van de jaren 20 tekenlessen aan zijn vriend Riekele Prins.

Plückebaum, Meta


Droge naald van twee katjes op een kussen. Beeldmaat 12,5 cm x 9 cm. Authentiek ingelijst met het oude glas. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Meta Plückebaum
Dortmund 12-08-1876 – Düsseldorf 09-08-1945

Meta Plückebaum was een Duitse portret-, dierschilderes en grafisch kunstenaar.
Plückebaum schilderde, tekende en etste voornamelijk charmante katten-, puppy- en bloemmotieven, die tot op de dag van vandaag zeer populair zijn, niet alleen in Europa maar ook in de Verenigde Staten. Dit succes leidde tot opdrachten voor het illustreren van kinderboeken. Ook kinderportretten maken deel uit van haar werk. Ze was lid van de Vereniging van Vrouwelijke Kunstenaars Düsseldorf, opgericht in 1911.

Zwart, de, Willem


Ets Aan de kade. Ets uit ca.1886. 3ste staat. Verschenen in de 2de portefeuille van de Nederlandsche Etsclub (1887) nr. 12 Boten. Catalogus Bionda no. 29. Van Wisselingh no. 604. Beeldmaat 16 cm x 20,5 cm. Bladmaat 22 cm x 26,5 cm. Losbladig. Uit de de collectie van Kunsthandel Borzo.

Willem de Zwart
Den Haag 16-05-1862 – Den Haag 11-12-1931

Wilhelmus Henricus Petrus Johannes (Willem) de Zwart was een Nederlandse schilder, tekenaar, etser, aquarellist en plateelschilder.

De Zwart studeerde van 1876 tot 1880 aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij woonde en werkte in Den Haag tot 1894. In 1883 verbleef hij tijdelijk in Parijs. Tot 1896 woonde hij in Soest, tot 1898 in Hilversum, tot 1900 in Laren, van 1900 tot 1905 in Amsterdam en tot 1917 in Veur. In 1917 keerde hij terug naar Den Haag, waar hij in 1931 overleed. Verder werkte hij ook veel in Scheveningen, Voorburg en Bloemendaal.

Het werk van Willem de Zwart vertoont een breed scala aan onderwerpen: landschappen, stadsgezichten, portretten en stillevens, weergegeven in een naturalistisch-impressionistische stijl. Hij viel op binnen de Haagse School door zijn uitbundig kleurgebruik.

In de keuze van zijn onderwerpen behoorde Willem de Zwart tot de Haagse School, in zijn stijl en kleurgebruik tot de Amsterdamse impressionisten. Hij wordt dan ook wel de ‘Haagse Breitner’ genoemd.

Stang, Rudolf


Droge naald van een naaktmodel. Ets uit 1919. Beeldmaat 10,5 cm x 12 cm. Authentiek ingelijst met het oude (bekraste) glas en papieren passe-partout. In een oplage van 16/25. Met potlood gesigneerd.

Rudolf Stang
Düsseldorf 26-11-1831 -Boppard 02-01-1927

Peter Rudolf Stang was een Duits graveur en etser, die een deel van zijn leven in Nederland werkte.
In de periode van 1884 tot 1901 was Stang werkzaam als hoogleraar aan de Amsterdamse Rijksacademie van Beeldende Kunsten. Onder zijn pupillen hoorden de kunstenaars Willem Witsen, Thérèse Schwartze, Job Graadt van Roggen en Hendrik Krabbé.
Bij de inhuldiging van koningin Wilhelmina in 1898 vervaardigde hij een Nederlandse postzegel ter ere van deze gebeurtenis.
In 1902 verhuisde hij terug naar zijn vaderland en maakte de laatste jaren van zijn leven olieverfschilderijen. Dit was deels noodzaak, omdat het werk als graveur te veel van zijn ogen gevergd had en hij deels blind was.

Hofker, Willem Gerard


Ets met zicht op de haven van Amsterdam. “Door de N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappy uit Erkentelykheid aangeboden.” De Hollandsche Stoomboot Maatschappij was één van de grootste Nederlandse rederijen. Het bedrijf was een belangrijke rederij in de scheepvaart, met een grote vloot en een prominente plaats in de Nederlandse scheepvaartgeschiedenis. Ets gemaakt in 1947. Nog authentiek ingelijst. Beeldmaat 23,8 cm x 39,5 cm. Gesigneerd en de datum in de plaat. Linksonder met potlood gesigneerd. Rechtsonder met potlood épreuve d’artiste.

Willem Gerard Hofker
Den Haag 05-02-1902 – Amsterdam 30-04-1981

Willem Hofker was een Nederlands kunstenaar. Hij was een etser, graficus, schilder en tekenaar. Willem Hofker ging eerst naar de Haagse Academie en later naar de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Willem Hofker is bekend om zijn Balinese landschappen en afbeeldingen van Balinese danseressen. Hij maakte ook portretten, landschappen, stillevens en afbeeldingen van paarden. In 1936 vertrok hij met zijn vrouw, kunstenares Maria Hofker–Rueter, naar Nederlands-Indië waar hij op Bali terechtkwam en waar een groot deel van zijn werk tot stand is gekomen. Vanwege de Japanse bezetting kwam het echtpaar in een kamp terecht. Na de Japanse nederlaag gingen zij in 1946 weer naar Nederland en vestigden zij zich in Amsterdam.

Bolding, Cees


Ets van een marktkraam ’s avonds aan de Nieuwmarkt in Amsterdam. Ets uit 1924. Voor een groot gedeelte met de hand ingekleurd. Hoogstwaarschijnlijk is het bij dit exemplaar gebleven en is de ets verder niet uitgegeven. Losbladig. Beeldmaat 24 cm x 20 cm. Bladmaat 30 cm x 26 cm. Met potlood gesigneerd en gedateerd.

Cees Bolding
Wormerveer 07-01-1897 – Den Haag 01-11-1979

Cees Bolding was een veelzijdig en begaafd kunstenaar die zijn schildermotieven vooral in het dagelijkse leven vond. Daarbij nam de werkende mens in zijn sociale omgeving een belangrijke plaats in: fabrieksarbeiders, nettenboetsters, marktkooplui en havenwerkers vormden meerdere malen het onderwerp van zijn schilderijen. Geboren in Wormerveer in een schippersfamilie werd Bolding tot schilderen gestimuleerd door Margaretha Cohen Gosschalk, die zijn grootmoeder eens portretteerde en die zijn artistieke talent zag in zijn schetsen. Van haar kreeg hij zijn eerste schilderlessen. Daarna volgde hij een opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam onder leiding van J.H. Jurres en Nicolaas van der Waay.

Bolding specialiseerde zich in het schilderen van stadsgezichten, landschappen, portretten, interieurs en zee- en havengezichten. Hoewel Bolding in artistiek opzicht zijn eigen weg ging, had hij grote interesse in eigentijdse (internationale) kunstontwikkelingen, met name in de Nieuwe Zakelijkheid. Hij was ook bewonderaar van Jan Mankes, vooral om het ‘trefzekere tonalisme’ dat deze in zijn werk tentoonspreidde. Kenmerkend voor Boldings werk is het clair-obscur en het soms vervreemdende kleurenpalet: hij was gefascineerd door het contrast van licht en donker en de verandering van kleuren door kunstlicht. Schaars verlichte straten met lantaarns als felle lichtaccenten, avondmarkten bij kaarslicht en interieurs bij lamplicht waren een bron van inspiratie.

Kuperus, Sjoerd


Ets het Bolwerk in Franeker. Op de voorstelling een skûtsje liggend aan de kade. Losbladig. Beeldmaat 10 cm x 15 cm. Bladmaat 19 cm x 25 cm. Met potlood gesigneerd en betiteld.

Sjoerd Kuperus
Den Burg (Texel) 10-02-1893 – Koudum (Friesland) 04-07-1988

Sjoerd Kuperus was een Nederlands kunstenaar, hij was tekenaar, etser, lithograaf, boekbandontwerper en ontwerper van exlibris.
Zijn vader Rinke Kuperus was dominee van de doopsgezinde kerk op Texel. Als kind maakte Sjoerd daar kennis met de bekende natuurvorser Jac. P. Thijsse die een vriend van de familie Kuperus was en met de schilder Jan Mankes. Na vier klassen Gymnasium en twee kantoorbaantjes in Amsterdam en Haarlem, ging hij uiteindelijk naar de Tekenschool van Feith in Amsterdam en kreeg ook lessen van Albert Hahn Sr. Tussen 1923-1925 was hij leerling van Anton Molkenboer en J.J. Jurres op de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam.
Hij maakte veel werk voor uitgeverijen en tijdschriften, ook reclame-werk en ontwierp een aantal boekbanden. Door de jaren heen maakte hij veel van zijn werk op Texel en in de Amsterdamse dierentuin Artis waar hij dieren én publiek met de tekenstift vereeuwigde. Ook trok hij er regelmatig op uit om aan de Amstel te werken en hij maakte een aantal impressies van de Albert Cuypmarkt in de hoofdstad.
In 1925 trouwde hij met Riek de Rooij en ze gingen in Amsterdam wonen. Als onderwijzeres zorgde zijn vrouw voor een vast inkomen, zodat Kuperus zich geheel tot kunstenaar kon ontplooien. Zij richtte in Amsterdam in 1925 de Zesde Montessorischool op en gaf daar les aan Anne Frank. Na de oorlog kreeg de school de naam Anne Frank School. In 1964 verhuisde het echtpaar naar Koudum, ze woonden aan de Johan van Aylva straat. Het huis droeg de naam Skries (Grutto).
Het merendeel van zijn werk bestaat uit tekeningen van dieren, vogels en de vrije natuur, die dan ook in dozijnen boeken en tijdschriften werden afgedrukt. In 1964 vertrok het echtpaar Kuperus uit Amsterdam om zich in Koudum in Friesland te vestigen. Kuperus bereikte de hoge leeftijd van 95 jaar.

1 2 3 4 ›»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z
  • Ruilen

↑

Inloggen
Webmail