Grafiekcollectie.nl
Kleine Meesters hebben grote toekomst
  • Home
  • COLLECTIE
  • GRAFIEK AANBIEDEN
  • CONTACT

Bander, Jan


Tekening in kleur van een tweetal poezen. Losbladig achter een passe-partout. Formaat 29 cm x 21,5 cm. Rechtsonder gesigneerd.

Jan Bander
Amsterdam 04-08-1885 – Edam 17-09-1956

Jan Cornelis Bander (1887-1956) is nog steeds niet vergeten in Edam. Jan Bander werd geboren in Amsterdam, maar vestigde zich in 1907 in Edam. Hij bleef er tot zijn dood wonen. Samen met zijn echtgenote, de schilderes Léonie Bander-Lutomirski (1887-1981), heeft hij een grote impuls aan het culturele leven in Edam-Volendam gegeven. Jan en Leonie Bander maakten vele tekeningen, etsen en schilderijen van Edam, Volendam, en het omliggende weidelandschap.
Bander was bijvoorbeeld van 1908 tot 1932 verbonden aan de Stads Teekenschool, waarvan hij in 1928 directeur werd. Hij was bovendien betrokken bij de oprichting van de Vereniging Oud Edam in 1943.

Hemkes, Johan


Ets van het Klooster in Ter Apel uit 1924. We zien de oude Lindeboom die vanwege zijn 12 takken de Twaalf Apostelenboom werd genoemd. Ets zit authentiek ingelijst. Beeldmaat 12 cm x 9 cm. In het oeuvre-boek Van schets tot ets staat deze ets niet vermeld. Gedateerd in de plaat. Linksonder met potlood betiteld. Rechtsonder met potlood gesigneerd. 

Johan Hemkes
Schalsum 03-04-1894 – Bilthoven 03-12-1988

Johan Hemkes (1894-1988) woonde van 1921 tot en met 1966 in Ter Apel, waar hij tekenleraar was aan de Rijks HBS (nu RSG Ter Apel). Gedurende zijn hele leven maakte hij vele etsen van het landschap om hem heen. Westerwolde was daarbij een geliefd onderwerp.

Johan Hemkes beschikte over een uitstekende beheersing van de etstechniek.  Hij wist de sfeer van het landschap door middel van expressieve lijnen en fijn uitgewerkte details steeds treffend te raken.

In 1966 verhuisde Hemkes naar Bilthoven en wijdde zich daar geheel aan de kunst. In die jaren wist hij zijn oeuvre belangrijk uit de breiden. Tot op hoge leeftijd beheerste het etsen zijn leven dag in dag uit. Hij overleed in 1988 te Bilthoven op 94-jarige leeftijd, een imposant oeuvre nalatend.

Brandenburg, Cornelis


Kleurets van een Uil uit 1922. Deze kleurets van een Uil wijkt sterk af van wat we gewend zijn van Brandenburg. Deze ets zien we zelden en dat duidt er op dat de ets minder goed verkocht dan de stadsgezichten. De staat van deze ets is echt uitmuntend. Ouderwets gekocht op het Waterlooplein in Amsterdam. Beeldmaat 26 cm x 41 cm. Beschreven in het boek Cornelis Brandenburg oeuvre-overzicht: CB 276 K pagina 79. Nog authentiek ingelijst en met potlood gesigneerd. Twee keer in de collectie. Ruilen tegen grafiek.

Cornelis Brandenburg
Wormerveer 05-12-1883 – Amsterdam 18-11-1954

Cornelis Brandenburg was een Nederlandse etser, tekenaar, plateelschilder en politiek tekenaar. Cornelis Brandenburg is één van Nederlands grootste etsers van stadsgezichten en dan vooral van Amsterdam. Bij het stadsarchief van Amsterdam zijn 64 etsen van hem aanwezig.

Vanaf 1900  tot 1954 was hij werkzaam in Amsterdam. Van 1890 tot 1903 had hij een opleiding aan de Teekenschool voor Kunstambachten en de Rijksakademie van beeldende kunsten  in Amsterdam, hij was daar leerling van August Allebé, Antoon Derkinderen,  Pieter Dupont en Georg Rueter.

Aanvankelijk was hij plateelschilder bij De Distel, en daarna tekenaar bij de chemigrafische inrichting van Schnabel in Amsterdam.

Brandenburg was lid van Arti et Amicitiae (Amsterdam).

Kunstenaar onbekend


Gemengde techniek. Kleurrijke voorstelling. Authentiek ingelijst met het oude glas. Beeldmaat 11 cm x 17 cm. Met potlood gesigneerd. De kunstenaar is mij onbekend. Ruilen tegen grafiek.

Dingemans, Waalko Jans


Ets van Meppel. Stadsgezicht met de Grote Kerk en de haven van Meppel. Beeldmaat 16,5 cm x 24,5 cm. Authentiek ingelijst. Rechtsonder met potlood gesigneerd. Twee keer in de collectie. Ruilen tegen grafiek.

Waalko Jans Dingemans
Lochem 16-06-1873 – Haarlem 09-10-1925

Waalko Jans Dingemans was een Nederlands etser, graficus, schilder en tekenaar. Dingemans werd geboren in Lochem en na het overlijden van zijn vader verhuisde hij met zijn moeder naar Groningen. In Groningen volgde hij een opleiding aan de Academie Minerva. In 1892 verhuisden ze naar Den Haag. Dingemans vervolgde zijn kunstzinnige opleiding aan de Academie van Beeldende kunsten en werd in de avonduren opgeleid tot belastingontvanger. Hij was bevriend met Simon Maris en Job Graadt van Roggen. Hij sloot zich aan bij de Arti et Amicitiae te Amsterdam en de Haagse Kunstkring. In 1903 trouwde Dingemans met de schilderes Henriette Gesina Numans. In 1911 verhuisde het gezin naar Gorinchem waar Dingemans rijksontvanger en gemeenteraadslid werd. Hij maakte vooral genre- en figuurvoorstellingen, landschappen en stads- en dorpsgezichten. Waalko Jans Dingemans overleed in 1925 op 52-jarige leeftijd.

Van Dulmen Krumpelman, Erasmus Bernhard


Ets van de Bethlehemsgang in Amsterdam. Steeg de Bethlehemsgang bij de Warmoesstraat, uitkomende op de Oudezijds Armsteeg. Ets uit 1916. De ets is tot stand gekomen op het atelier van Willem Witsen aan het Oosterpark in Amsterdam. De plaat is gebeten door Witsen in aanwezigheid van Van Dulmen. Oplage 9/16. Beeldmaat 36 cm x 23 cm. Bladmaat 44 cm x 29 cm. Losbladig en nooit ingelijst geweest. De enige ets die hij tijdens zijn creatieve leven heeft gemaakt. Met potlood gesigneerd en betiteld.

Erasmus Bernhard van Dulmen Krumpelman
Bad Kreuznach (D) 25-08-1897 – Zeegse 21-06-1987

Erasmus Bernhard van Dulmen Krumpelman was een kunstschilder. Kort na zijn geboorte verhuisde hij met zijn ouders vanuit Duitsland naar Amsterdam. Na drie jaar op het Barlaeus Gymnasium stapte hij over naar een particuliere tekenopleiding aan de Hendrik de Keyserschool, waar hij na een jaar werd weggestuurd, een gevolg van het feit dat hij veelvuldig zowel overdag als in de nachtelijke uren in de regio Zeedijk en Jordaan verbleef om daar het stadsleven op tekeningen en aquarellen vast te leggen. Toch slaagde hij in 1914 voor het staatsexamen met betrekking tot de akte van bekwaamheid voor lager onderwijs in het handtekenen. Zijn talent stelde hem al vroeg in staat om fraaie tekeningen te maken
van alledaagse onderwerpen. Zo maakte hij talrijke tekeningen van het Amsterdamse stadsleven inclusief de personen die hij daarop afbeeldde. In de beginjaren van zijn kunstenaarschap ziet men in Van Dulmen zijn werken duidelijk de invloed van George Breitner en Willem Witsen, zowel door het
donkere coloriet als in de stadsgezichten. Op voordracht van Witsen wordt hij in 1918 lid van Arti et Amicitiae in Amsterdam. In 1921 vestigde hij zich in het dorp Zeegse in Drenthe. Hij kwam daar in aanraking met schilders van Groninger kunstkring De Ploeg, waarna zijn schilderstijl losser en kleuriger werd. Hij schilderde en tekende onder meer landschappen, stadsgezichten, circustaferelen en portretten Vanaf 1925 werd hij toegelaten als lid. Zeegse was een rustgevend dorp gelegen te midden van heidevelden en moerasjes. Het Drentse landschap was voor Van Dulmen een openbaring en stond in schril contrast met de stedenbouw in Amsterdam. De schilderijen van het Drentse ‘oerlandschap’ werden in Amsterdam dan ook vlot verkocht.
Hij was in 1946 mede-oprichter van De Drentse Schilders, een kunstenaarsvereniging die tot 1953 heeft bestaan. Hij was daarna mede-oprichter van het Drents Schildersgenootschap (1954). Tot op hoge leeftijd heeft Van Dulmen doorgewerkt en een uitgebreid aantal tekeningen, aquarellen en schilderijen gemaakt. Het is een kunstenaar geweest die zowel liefde had voor Amsterdam als de stad van zijn jeugd als voor het boerenleven in de provincie Drenthe.



Altink, Jan


Ets en aquatint uit 1925. We zien een bruggetje met bomen en daarachter een boerderij. Beeldmaat 28 cm x 24 cm. Bladmaat 38 cm x 28 cm. Losbladig en een mooie afdruk. Een prachtig voorbeeld van Nederlands expressionisme. Linksonder met potlood eigen druk. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Jan Altink
Groningen 21-10-1885 – Groningen 06-12-1971

Jan Altink was een der veelzijdigste schilders uit het Hollandse Expressionisme. Lid van de Groninger Ploeg.

Hij stamde uit een veehoudersgezin en kreeg zo zijn voorkeur voor het plattelandsleven mee. Niettemin werkte hij ook in Keulen en Hamburg, aan de Italiaanse Rivièra en in Zwitserland. Toen hij 15 jaar werd, liet hij zich inschrijven aan de Academie Minerva in zijn geboortestad. Hij bleef er opleiding volgen tot 1907. Tot zijn vroegste opleiders hoorden F.H. Bach en Dirk de Vries Lam. In 1915 startte hij een zelfstandig reclamebureau. In mei 1918 was hij een van de oprichters van de bekende Groningse kunstenaarsgroep De Ploeg. In 1921 werd hij er de secretaris van en meermaals trad hij op als jurylid bij de exposities van de kring.

Beïnvloed door de 5 jaar jongere Jan Wiegers gaf Altink, in 1924, het Groningse Oerprovincialisme op en nam hij het heftiger kleurenpalet van het Expressionisme over, toch emotioneel ingetogen verbonden blijvend aan het Groningse landschap. Vanaf 1934 werd hij zelf leraar aan de Groningse Academie. Hij ontwierp ook exlibris en in ieder geval een boekband voor uitgever Bosch en Keunig in 1937 (Vonken van het verleden).

Cramer, Rie


Ets met een sprookjesachtige of mythologische voorstelling. Een kind op de rug van een hinde. Beeldmaat 16,5 cm x 21,5 cm. Bladmaat 27,5 cm x 33,5 cm. Nog authentiek ingelijst. In de plaat R Cramer. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Rie Cramer
Sukabumi (Java, Indonesië) 10-10-1887 – Laren 16-09-1977

Marie (Rie) Cramer was een Nederlandse illustrator, boekbandontwerper, schrijver en beeldend kunstenares. Zij behoorde, samen met Ben Wierink, Wilhelmina Drupsteen en Nelly Bodenheim, rond 1900 tot de eerste Nederlandse kunstenaars die vanuit artistieke principes werkten om esthetisch verantwoorde prentenboeken voor kinderen te maken. Rie Cramer is één van Nederlands bekendste illustratrices en haar tekeningen in kinderboeken als Sprookjes van Moeder de Gans behoren tot het gezamenlijk beeldgeheugen van de jeugdjaren van velen.
Rie Cramer groeide met drie oudere zusters op in Nederlands-Indië. In 1896 kwam Cramer terug naar Nederland. In Arnhem bezocht Cramer de lagere school en kreeg zij aan de Teekenschool ‘Kunstoefening’ haar eerste tekenlessen. Later verhuisde het gezin naar Den Haag, waar Cramer van 1905 tot 1907 de Academie van Beeldende Kunsten bezocht. Zij leerde er de beeldhouwster Françoise (‘Fransje’) Carbasius kennen, die een hartsvriendin voor het leven zou worden. Al tijdens haar studietijd was Cramer druk bezig met het tekenen van kinderillustraties en het schrijven van kinderversjes. In 1906 stapte ze met haar eigen materiaal naar uitgever W. de Haan in Utrecht. Deze was enthousiast en gaf haar eerste zelf geïllustreerde versjesboek uit. Dat werd een groot succes en kreeg daardoor een jaar later al een vervolg. Voor Cramer vormden deze publicaties het begin van een lange en productieve carrière als illustratrice en schrijfster, waarbij zij haar werkterrein in de loop der jaren steeds verder zou verbreden en verdiepen. Van omstreeks 1914 tot 1919 had Cramer een intense liefdesverhouding met de dertien jaar oudere en getrouwde kunstcriticus Albert Plasschaert. Zij koesterde grote bewondering voor hem en werd onbewust door deze dominante persoonlijkheid gevormd. Later zou zij over hem schrijven: ‘hij heeft een grote, zo niet de grootste invloed op mijn leven gehad’. Cramers artistieke carrière bereikte juist in deze, voor haar persoonlijk tumultueuze jaren haar hoogtepunt. Naast een groot aantal kinderprenten en -boekjes vervaardigde zij etsen, litho’s en reclameplaten. Begin 1919 ging ze alleen naar Rome, waar zij verscheidene maanden verbleef. In Rome nam ze het pijnlijke besluit de relatie met de gehuwde Plasschaert te beëindigen, omdat het haar steeds zwaarder viel dat zij altijd maar op de tweede plaats kwam, hoewel hij haar wel voortdurend claimde. Met de kinderliedjes en prentenboeken die zij in de jaren twintig schreef of illustreerde, verwierf Cramer haar grootste bekendheid. 
Rie Cramer is driemaal getrouwd geweest, onder meer in 1922 met de acteur Eduard Verkade, maar ze vond zichzelf niet geschikt voor een gezinsleven en hechtte aan haar vrijheid. Ze trok veel naar het buitenland. Op Mallorca kocht ze een huis. Daar heeft ze lange tijd met vrienden gewoond. Toen dat niet meer ging, kwam ze terug naar Nederland.

Plückebaum, Meta


Droge naald van twee spelende katjes. Kleurets uit ca.1920. Beeldmaat 20,5 cm x 24 cm met de originele ruime marges. Zuurvrij teruggezet in de mooie Art Deco lijst met het oude bubbelglas. Rechtsonder met potlood gesigneerd.

Meta Plückebaum
Dortmund 12-08-1876 – Düsseldorf 09-08-1945

Meta Plückebaum was een Duitse portret-, dierschilderes en grafisch kunstenaar.
Plückebaum schilderde, tekende en etste voornamelijk charmante katten-, puppy- en bloemmotieven, die tot op de dag van vandaag zeer populair zijn, niet alleen in Europa maar ook in de Verenigde Staten. Dit succes leidde tot opdrachten voor het illustreren van kinderboeken. Ook kinderportretten maken deel uit van haar werk. Ze was lid van de Vereniging van Vrouwelijke Kunstenaars Düsseldorf, opgericht in 1911.

Everbag, Frans


Kleurets van de Palmgracht in Amsterdam. Vroege ets uit ca.1918. De Palmgracht is een gedempte gracht in de Amsterdamse Jordaan tussen de Brouwersgracht en de Lijnbaansgracht in Amsterdam-Centrum. Ets en aquatint in kleuren. Vervoorn 8. Beeldmaat 28,5 cm x 26 cm. Bladmaat 35 cm x 33 cm. Losbladig. Met potlood gesigneerd, betiteld en épreuve d’artiste.

Frans Everbag
Amsterdam 25-10-1877 – Amsterdam 10-06-1947

Frans Everbag werd in 1877 in Amsterdam geboren en met enkele onderbrekingen woonde en werkte hij zijn hele leven in deze stad. Zijn oeuvre bestaat dan ook voor een belangrijk deel uit Amsterdamse stadsgezichten. Daarnaast schilderde hij bloemstillevens en dieren in een gevoelig-impressionistische stijl. Everbag experimenteerde ook met allerlei druktechnieken, en hij wordt wel gerekend tot de belangrijkste etsers en lithografen van de eerste helft van de 20e eeuw. Met grote regelmaat nam hij deel aan de exposities van Arti et Amicitiae in Amsterdam en in 1939 maakte hij met zijn werk deel uit van de tentoonstelling ‘Onze Kunst van Heden’ in het Rijksmuseum.

«‹ 2 3 4 5 ›»

Kunstenaars

  • Kunstenaars A t/m D
  • Kunstenaars E t/m H
  • Kunstenaars I t/m L
  • Kunstenaars M t/m P
  • Kunstenaars Q t/m T
  • Kunstenaars U T/m Z
  • Ruilen

↑

Inloggen
Webmail