Droge naald uit 1950. Een straatje in Montreuil bij Parijs in Frankrijk. Beeldmaat 21,5 cm x 14 cm. Bladmaat 28 cm x 21,5 cm. Ets is losbladig. Met potlood betiteld en gesigneerd.
Riekele Prins
Kollumerzwaag 25-04-1905 – Bedum 14-05-1954
Riekele Prins groeide op in Bedum, waar hij zich als amateur verschillende teken- en schildertechnieken eigen maakte. Pas in 1933 kreeg hij de mogelijkheid in Groningen een tekencursus te volgen. Hij kreeg geleidelijk meer succes, met name in zijn specialiteit : etsen van het weidse Groninger landschap.
Hij muntte uit in de techniek van de “droge naald”, waarbij de afdruk een fluwelig effect laat zien. Ook in de gewone ets wist hij opmerkelijke resultaten te bereiken, door de etsplaat op meesterlijke wijze in verschillende fasen te laten uitbijten. Hij bereikte daarmee een bijzondere ruimtewerking in zijn landschappen. Soms tekende Prins rechtstreeks op de metaalplaat, maar vaak vormde een schets de voorbereiding. Met een eenvoudige drukpers drukte de kunstenaar zijn etsen met grote zorg zelf af, vaak in zeer kleine oplagen.
Het Groninger landschap was zijn grootste bron van inspiratie. Als geen ander wist hij de rust van het open noordelijke landschap weer te geven. Soms met een bekend kerkje aan de horizon, zoals Leegkerk, Fransum, en Oostum. Riekele Prins overleed in 1954, nog maar 49 jaar oud.
jul 10 2021
Prins, Riekele
Droge naald uit 1950. Een straatje in Montreuil bij Parijs in Frankrijk. Beeldmaat 21,5 cm x 14 cm. Bladmaat 28 cm x 21,5 cm. Ets is losbladig. Met potlood betiteld en gesigneerd.
Riekele Prins
Kollumerzwaag 25-04-1905 – Bedum 14-05-1954
Riekele Prins groeide op in Bedum, waar hij zich als amateur verschillende teken- en schildertechnieken eigen maakte. Pas in 1933 kreeg hij de mogelijkheid in Groningen een tekencursus te volgen. Hij kreeg geleidelijk meer succes, met name in zijn specialiteit : etsen van het weidse Groninger landschap.
Hij muntte uit in de techniek van de “droge naald”, waarbij de afdruk een fluwelig effect laat zien. Ook in de gewone ets wist hij opmerkelijke resultaten te bereiken, door de etsplaat op meesterlijke wijze in verschillende fasen te laten uitbijten. Hij bereikte daarmee een bijzondere ruimtewerking in zijn landschappen. Soms tekende Prins rechtstreeks op de metaalplaat, maar vaak vormde een schets de voorbereiding. Met een eenvoudige drukpers drukte de kunstenaar zijn etsen met grote zorg zelf af, vaak in zeer kleine oplagen.
Het Groninger landschap was zijn grootste bron van inspiratie. Als geen ander wist hij de rust van het open noordelijke landschap weer te geven. Soms met een bekend kerkje aan de horizon, zoals Leegkerk, Fransum, en Oostum. Riekele Prins overleed in 1954, nog maar 49 jaar oud.
By Rene • Kunstenaars M t/m P